به گزارش مازند اصناف؛ امروزه گسترش رسانه های دیجیتال و امکان تبادل اطلاعات از طریق فضای مجازی باعث به وجود آمدن تعادل اقتصادی میان کاربران اینترنت، شرکت ها و سرمایه گذاران مختلف شده است. قابلیتهایی که تجارت وخرید و فروش کالا و خدمات را از شکل سنتی خودجداکرده و دنیای تازه ای را به روی تاجران و مشتریان بازکرده است.
درسال های اخیر بیشترکاسبان از طریق اینترنت برای انجام تجارتشان استفاده میکنند. این فرایندشامل خرید و فروش کالاها و خدمات است. فروش اینترنتی هم اکنون بخش عمده ای از فروش ها را به خود اختصاص داده است و بیشترخرده فروشان بزرگ عضو این دسته هستند. فروشندگانی که تنها فروش آنلاین دارند درحال رشد هستند و میلیون ها نفربطور منظم به فروش آنلاین رسیده اند. از اجناس دسته دوم گرفته تاصنایع دستی به معاملات آنلاین روی آورده اند.
مشتریان دلایل متعددی برای خریداینترنتی عنوان می کنند. بسیاری از این دلایل به خصوصیات منحصربه فرد محیط اینترنت مثل دسترسی جهانی به کالا و خدمات وجود اطلاعات فراوان در مورد محصولات،امکان مقایسه کالاها با یکدیگر و قیمت های آن ها،صرفه جویی در زمان، انعطاف پذیری در زمان خرید، عدم نیاز به تحرک فیزیکی، وجودقیمت های رقابتی، تنوع محصولات و سهولت در سفارش خرید برمی گردد. درواقع می توان عمده ترین مزیت خریداینترنتی را راحتی و سهولت آن دانست. به این ترتیب خرید مجازی می تواندجایگزین واقعا مطلوبی برای خرید حضوری باشد.
اما در کنار هر راحتی و آسایش معمولا معایب و نقایصی هم وجود دارد. در خرید اینترنتی سه مشکل اساسی وجود دارد:
موانع فناوری: سرعت پایین سایت ها و وجود مشکل برای ثبت نام درسایت و بازکردن حساب خرید در آن ها.
موانع ذاتی اینترنت: عدم تعامل فیزیکی و عدم توانایی مشتریان در لمس کالاها قبل از خرید؛ از جمله مشکلاتی است که به ماهیت مجازی بودن اینترنت برمی گردد.
موانع امنیتی: عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات و بی اعتمادی مشتریان برای واریز پول به حساب سایتها.
حمید ضیایی پرور استاد دانشگاه و مدرس ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص معایب و مزایای فروشگاه های الکترونیکی (فروشگاه آنلاین)گفت: باتوجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در ایران افزایش پیدا کرده و همچنین با ورود نسل های جدید تلفن های همراه G۳و۴G در سال های اخیر دسترسی اغلب مردم به رسانه های مجازی زیادشده بنابراین افراد به جای حضور فیزیکی در مکان مورد نظر،ترافیک و هزینه بالا ترجیح می دهند به یک فروشگاه اینترنتی مراجعه کرده و کالای موردنظر را درب منزل تحویل بگیرند.
یکی از ویژگی های دیگر این فروشگاه ها مقایسه محصولات شرکت های مختلف از یک کالا مثلا روسری است. همچنین خرید از شبکه های مجازی به صورت تراکنش اینترنتی نیز یکی دیگر ویژگی های این فروشگاه هاست که در آن فرد قادر بوده تا همزمان و بدون استفاده از کارت بانکی به طور مستقیم محصول ر ابا شماره شناسه بانکی خریداری کند.
ضیایی پرور در رابطه با معایب فروشگاه های اینترنتی افزود: دراین نوع خرید اینترنتی امکان کلاهبرداری از این گونه فروشگاه ها زیاد بوده به همین دلیل سازمان تجارت زیرمجموعه وزارت صنایع در سال های اخیراقدام به طراحی آرمی تحت عنوان (نمادالکترونیک)کرده که اگر این آرم به صورت نرم افزاری در هر فروشگاه اینترنتی وجود داشته باشد و کاربر با کلیک روی آرم به سایت رسمی نمادالکترونیک هدایت شده و کاربر با کسب اطمینان شاهداعتبار رسمی فروشگاه موردنظرمی شود و درنهایت هیچ نوع تقلب و یاسو استفاده در آرم الکترونیک وجودندارد.
وی بیان کرد: اگر خریدهایی که افراد در دنیای واقعی انجام می دهند در صورت هرگونه تقلب با شخص مورد نظرمواجه هستند در فضای مجازی فرد خاصی وجود خارجی ندارد.
ضیایی پرور در خصوص استقبال از این فروشگاه هاگفت: مردم تاکنون عادت به خرید از این نوع فروشگاه های الکترونیکی نکرده اند و در عین حال بعضی ازکالاها و خدمات را نمی توان به صورت الکترونیکی ارائه کرد.
وی درپاسخ به سوال اینکه قوانین موجود در فروش اینترنتی چقدر اجرا میشود اظهار داشت: یک قانون قدیمی درحدود ۹ سال پیش در مورد جرائم رایانه ای و اینترنتی وجود دارد که این جزء قوانین عام محسوب میشوند که شامل هکر،کلاهبرداری و سواستفاده حریم مجازی و بخشی که مخصوص فروشگاه آنلاین باشد موجود نیست.
همچنین قانون مبارزه باجرایم رایانه ای و اینترنتی نیازمند به روزشدن بوده چرا که مقتضیات فضای مجازی تغییر می کند.
وی درپایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که مجلس آینده به ویژه کمیسیون های تخصصی و کمیته های تخصصی اصلاحیه و به روزرسانی قانون مربوطه را درقالب طرح اصلاحیه در دستور کار خود قرار بدهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال دیدگاه