نقدینگی بزرگترین علت رکود واحدهای صنعتی/آمل صنعتی ترین شهرمازندران/تعطیلی 31 درصدی کارخانجات مازندران
اختصاصي/ معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان صنعت مازندران مطرح کرد:

نقدینگی بزرگترین علت رکود واحدهای صنعتی/آمل صنعتی ترین شهرمازندران/تعطیلی 31 درصدی کارخانجات مازندران

<p><span style="font-size: larger;"> مازندران دارای 3هزار و 570 واحد صنعتی است که آمل با 575 واحد صنعتی و بابل با 510 واحد صنعتی حائز رتبه های برتر استانی هستند</span>.</p>

جهانگیر بائی لاشکی در گفت و گو با خبرنگارمازنداصناف در خصوص وضعیت فعالیت کارخانجات و واحدهای صنعتی مازندران گفت: در بررسی و بازدید میدانی از 1900 واحد صنعتی بالای 10 نفر شاغل، مشاهده کردیم که چیزی نزدیک به 31 درصد کارخانجات تعطیل شده اند.

 


وی تصریح کرد: البته 69 درصد باقیمانده اگرچه ممکن است با تمام ظرفیت فعال نباشند؛ اما در حال فعالیت هستند.


معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت مازندران ما در سال جاری محوریت برنامه هامان را بر سه اصل استوار کردیم؛ خاطرنشان کرد: در اصل اول بر آن شدیم تا واحدهای تعطیل شده را به چرخه ی تولید برگردانیم که در این راستا الویت با واحدهای بزرگ است. در این راستا اگر موضوعات در داخل استان قابل حل و پیگیری باشد در کارگروه تسهیل و رفع موانع بررسی خواهد شد.


بائی لاشکی در ادامه اضافه کرد: در اصل دوم بدنبال حل مشکلات واحدهای نیمه فعال در استان هستیم که این واحدها غالبا دارای مشکل نقدینگی اند. ما برای حل این واحدها در درجه اول با بانکها وارد مذاکره شدیم تا تسهیلاتی را در اختیارشان بگذارند و در درجه دوم از طریق منابع غیر بانکی نظیر مشارکت شرکت های سرمایه گذاری، بورس و فرابورس و ... را دنبای کردیم تا بتوانیم مشکلاتشان را مرتفع سازیم.


وی افزود: در سال 93 توانستیم از طرح برکت مبلغ 109 میلیارد تومان و از تسهیلات بانکی 134 میلیارد تومان بهره برداری کنیم که این امر نقطه عطفی در حل بخشی از مشکلات مالی واحدها بشمار می رود.


معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری مازندران در ادامه به اصل سوم اشاره و اظهار کرد: در 2 سال اخیر بعلت تحریم ها هیچگونه سرمایه گذاری خارجی نداشتیم که در سال جاری برای این مهم هدف گذاری کردیم. ما فرصت ها ی سرمایه گذاری استان را شناسایی و آنرا به سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد کردیم.


بائی لاشکی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که صنعتی شهر مازندران کدام شهر است؛ عنوان کرد: مازندران دارای 3هزار و 570 واحد صنعتی است که آمل با 575 واحد صنعتی و بابل با 510 واحد صنعتی حائز رتبه های برتر استانی هستند. البته در بحث اشتغالزایی نیز آمل در کنار ساری حائز رتبه برتر استان است.


معاون سازمان صنعت مازندران با بیان اینکه استان مازندران ظرفیت اینکه در برخی صنایع جزو پیشروان صنعتی کشور باشد را دارد؛ متذکر شد: برای رسیدن به این مهم نیاز به حمایت و توجه مسئولان کشوری را داریم که یکی از مهمترین مشکلات پیش رو نداشتن زمین های صنعتی در استان است. بنحویکه سرانه ی زمین های صنعتی مازندران نسبت به سایر استان های کشور در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری مازندران با بیان اینکه از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی ما در رتبه هشتم کشور قرار داریم؛ یادآور شد: ما در قطعه سازی و صنایع سلولزی جزو رتبه های تک رقمی کشور هستیم و در صنعت های MDF  نزدیک به 70 درصد و در صنعت کاغذ نزدیک به 30 درصد تولید کشور را مازندران تامین می کند.


بائی لاشکی در پایان در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی که بعلت بدهی در تملک بانکها هستند، به خبرنگار ما پاسخ داد: در این خصوص نیز با بانکها وارد مذاکره شدیم و قرار شد تا در الویت اول این واحد ها در صورت احراز فاکتورهای لازم به مالکان آنها و در غیر اینصورت به سرمایه گذاران جدید واگذار شوند تا به چرخه تولید استان بازگردند.


گفتنی است واحد صنعتی به واحدهایی تلقی می شوند که از لحاظ سرمایه گذاری، اشتغال، ظرفیت و تنوع ماشین آلات بالاتر از سقف واحدهای صنفی فعالیت کند.


شایان ذکر است به نقل از یک منبع آگاه بیش از نیمی از واحدهای صنعتی مازندران در رکود و تعطیلی بسر می برند که این امر همت استانی مسئولان را برای حمایت از بخش خصوصی و تولید ملی را می طلبد.


انتهای پیام/





 

 



ارسال دیدگاه