مسلمانان نصفه و نیمه!

مسلمانان نصفه و نیمه!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">پیامبر اکرم (ص) وقتی اصحاب جمع شدند در جمع آنها چنین فرمودند: &laquo;چرا بعضى از شما چيزهاى پاكيزه را بر خود حرام كرده&rlm;ايد؟<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  یک روز رسول گرامی اسلام درباره قیامت و سختی های آن سخن گفت و مردم گریستند و جمعی از یاران تصمیم گرفتند و سوگند یاد کردند تا برخی از لذت ها را بر خود حلال کنند و در عوض به عبادت بپردازند. بعضی از این سوگندها اشکالی نداشت از جمله اینکه شبها کمتر بخوابند ولی بعضی نیز دارای اشکال بود. مثلا موجب پایمال شدن حقوق همسرانشان می شد. اين سخن به گوش پيامبر (ص) رسيد و آنها را توبیخ نمود. آنها كه سوگند ياد كرده بودند اين امور را ترك كنند، برخاستند و گفتند: اى پيامبر! ما در اين راه سوگند ياد كرده‏ايم وظيفه ما در برابر سوگندمان چيست؟ آيات ۸۷ به بعد سوره مائده نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
در آیه ۸۷ سوره مائده می خوانیم:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ.»
«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چيزهاى پاكيزه‏اى را كه خدا براى شما حلال كرده است، بر خود حرام نكنيد و از حد نگذريد كه خداوند تجاوزگران را دوست نمى دارد.»
سه نکته:
* رهبانیت امت پیامبر(ص) در چیست؟
پیامبر اکرم (ص) وقتی اصحاب جمع شدند در جمع آنها چنین فرمودند: «چرا بعضى از شما چيزهاى پاكيزه را بر خود حرام كرده‏ايد؟ من سنت خود را براى شما بازگو مى‏كنم هر كس از آن روى گرداند از من نيست، من قسمتى از شب را مى‏خوابم و با همسرانم آميزش دارم و همه روزها را روزه نمى‏گيرم. آگاه باشيد من هرگز به شما دستور نمى‏دهم كه مانند كشيشان مسيحى و رهبانها ترك دنيا گویيد زيرا اين گونه مسائل و همچنين ديرنشينى در آئين من نيست، رهبانيت امت من در جهاد است (اگر مى‏خواهيد ترك دنيا گوئيد چه بهتر كه در راه سازنده‏اى همچون جهاد باشد...) بر خود سخت نگيريد زيرا جمعى از پيشينيان شما بر اثر سخت گرفتن بر خود هلاك شدند.» (تفسیر نمونه)
 

** مسلمان تسلیم فرمان خداست
حرام دانستن حلال‏ها يا همراه با اعتقاد به حرمت است كه بدعت و حرام است و يا بدون عقيده به حرمت است كه تنها خود بهره نمى‏گيرد كه باز هم مورد نهى است. مسلمان، تسليم فرمان الهى است، نه حلال‏ها را از پيش خود حرام مى‏سازد، نه نسبت به حرام‏ها چنين است. نه زیاده روی و نه کوتاهی.


*** یکجا وسواس، یکجا بی قیدی!
برخی افراد هستند که مثلا در موضوع خوراک حلال و حرام بیش از حد مورد نظر شرع احتیاط می کنند ولی در ساعت کاری اداره به قیود شرعی پایبند نیستند! یعنی در ساعت اداری به کارهای متفرقه می پردازند و کاری را که برایش حقوق می گیرند روی زمین می ماند. یا برخی خانم ها هستند که در نجس و پاکی وسواس غیر شرعی دارند ولی در موضوع حجاب دستورات شرع را نادیده می گیرند! حال آنکه مسلمان از تسلیم می آید و باید تسلیم فرمان خدا باشد، نه کمتر و نه بیشتر.

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه