ماراتن اسامی عجیب و غریب مراکز تجاری در مازندران

ماراتن اسامی عجیب و غریب مراکز تجاری در مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"><br /> نامگذاری اماکن و واحدهای تجاری چیزی جز پناه بردن به فرهنگ غربی و ازخودباختگی نیست.<br /> </span></p>

به گزارش مازنداصناف  در حال حاضر شاهد نامگذاری غیرمتعارف و نامناسب بیگانه از سوی صاحبان مراکز و اماکن تجاری هستیم که انسان با مشاهده آن نمی‌تواند با خود کنار بیاید که این نام با شغل موردنظر چه تناسبی دارد.

در حال حاضر صاحبان مراکز و اماکن تجاری نام‌هایی را برای این واحدها انتخاب می‌کنند که برای انسان ناآشناست و هدف از این نامگذاری را نیز جذب بیشتر و افزایش فروش اعلام می‌کنند در حالی‌ که این موضوع چیزی جز پناه بردن به فرهنگ غربی و ازخودباختگی به‌دنبال ندارد، در صورتی‌ که در فرهنگ ما نام‌های بسیار زیبا و با مفهوم وجود دارد که افراد به سمت آن گرایش ندارند.

جالب اینجاست که بسیاری از این نام‌ها هیچ مفهومی ندارد و به‌تدریج موجب ترویج فرهنگ بیگانه و از بین رفتن فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی می‌شود که لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

* ناسازگاری اسامی و برندهای خارجی با فضای دینی بازار

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران در گفت‌وگو با فارس در این‌باره اظهار کرد: یکی از افتخارات اصناف و بازار با داشتن سبقه دینی، این است که عقاید آنان با آموزه‌های دینی آمیخته شده‌ که اسامی خارجی یک ضدیتی در این فضا به وجود می‌آورد.

عباس رمدانی با بیان اینکه اسامی و الفاظ خارجی بعضی مواقع فضای آسیب‌پذیری برای این بخش ایجاد می‌کند، اضافه کرد: اسامی و برندهای خارجی با فضای دینی بازار سازگاری ندارد.

وی یادآور شد: وظیفه اتاق اصناف و اتحادیه‌ها این است که فرهنگ‌سازی لازم را در این راستا داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران تصریح کرد: اگر عنوان واحد تجاری با اسامی فارسی مغایر باشد، متولی رسیدگی به این موضوع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در بحث مجوز نیز ابتدا باید از ارشاد استعلام گرفته شود که در صورت مغایرت مجوز به اماکن و مراکز تجاری ارائه نمی‌شود.

رمدانی خاطرنشان کرد: استفاده از اسامی خارجی در برند بازار و نام‌گذاری اماکن و مراکز تجاری ممنوعیت قانونی دارد.

وی با اعلام اینکه گزارش‌های مردمی در این ارتباط داشتیم که به پلمب واحد تجاری منجر شد، افزود: توجه و هوشیاری مردم نشان‌دهنده این است که مردم حساسیت ویژه‌ای در این مورد دارند.

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران در پایان گفت: افراد در صورت مشاهده این موضوع می‌توانند موارد را به واحد شکایات اصناف اعلام کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

* عدم صدور مجوز برای اماکن تجاری که اسامی فارسی ندارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامگذاری مراکز و اماکن تجاری باید اسامی فارسی به‌کار گرفته شود.

احد جاودانی بیان کرد: یک‌سری اسامی فارسی توسط فرهنگستان فارسی معرفی شده در صورتی‌ که برای نامگذاری اماکن و مراکز تجاری از اسامی فارسی استفاده نشود، مجوز داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: افراد برای نامگذاری واحد تجاری به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معرفی می‌شوند و در صورت تغییر نام آن نیز باید از این اداره‌کل تاییدیه دریافت کنند.

* نامگذاری تمامی اماکن تجاری با مجوز اداره‌کل ارشاد باشد

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران  با بیان اینکه تمامی مراکز و اماکن تجاری برای نامگذاری از اداره‌کل ارشاد مجوز دریافت کنند، اظهار کرد: اگر واحد تجاری بدون هماهنگی اقدام به نامگذاری کند، برابر با قوانین موجود با آن برخورد می‌شود.

حسین اصغرزاده یادآور شد: همچنین اگر عنوانی برای واحد فروشگاهی انتخاب می‌شود و یا کالایی عرضه می‌کند، باید نمایندگی و یا مجوزی که به‌عنوان نماینده آن برند باشد را به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: در صورتی‌ که کالا خارجی باشد، باید مدارک و مستندات رسمی واردات آن نیز موجود باشد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان مازندران در صورت مشاهده تخلف و شکایت می‌توانند مراتب را از طریق سامانه تلفن 124 به ستاد خبری این سازمان گزارش کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش فارس، باید نظارت دقیق و مستمری بر عنوان اماکن و مراکز تجاری حتی تغییر اسامی آنها پس از گرفتن مجوز انجام شود تا از اثرات سوئی که این نام‌های بیگانه می‌تواند بر فرهنگ و جامعه‌ ما داشته باشد، جلوگیری شود.

 

 

 

 

فارس


ارسال دیدگاه