برخی از نانوا‌ها آرد فروشی می‌کنند ؟

برخی از نانوا‌ها آرد فروشی می‌کنند ؟

<p>آذر سال گذشته وقتی آزاد&zwnj;سازی قیمت نان تا سقف تبدیل 20 درصد نانوایی&zwnj;های هر استان به آزادپزی تصویب شد برخی&zwnj;ها از بروز رانت پیش&zwnj;بینی&zwnj;هایی ...</p>

به گزارش مازند اصناف آذر سال گذشته وقتی آزاد‌سازی قیمت نان تا سقف تبدیل  20 درصد نانوایی‌های هر استان به آزادپزی تصویب شد برخی‌ها از بروز رانت پیش‌بینی‌هایی کردند و هشدار دادند اگر آزاد‌سازی قیمت نان به یکباره صورت نگیرد فسادهایی در فروش آرد نانوایی‌های یارانه‌ای به آزادپزها اتفاق خواهد افتاد. بر این اساس دولت بنا را بر تشدید نظارت گذاشت تا پیش‌بینی‌های صورت گرفته امکان تحقق نداشته باشد.

از زمان اجرای آزادسازی قیمت نان 600 هزار بازرسی از واحدهای خبازی صورت گرفته است. بیشترین تخلف‌ها مربوط به گرانفروشی، کم فروشی، رعایت ‌نکردن بهداشت و فروش آرد یارانه‌ای به نانوایی‌های آزاد پز بوده است. از سویی مردم نیز با آزادپز شدن نانوایی‌ها به شکل و شمایل فعلی موافق نیستند چرا که معتقدند  کیفیت نان‌های آزادپز با واحد‌های صنفی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند هیچ فرقی نکرده است.

کارشناسان معتقدند که ادامه وضعیت فعلی و مسکوت ماندن طرح آزادسازی قیمت نان به نفع هیچ بخشی نیست و این امر نمی‌تواند دولت را در مسیر کاهش یارانه پرداختی کمک کند. در حالی که تعداد واحد‌های خبازی برای آزاد پز شدن رو به افزایش است درخواست برای خرید آرد دولتی افزایش یافته است لذا به نظر می‌رسد که خبازی‌های آزادپز مشتریان نانوایی‌هایی شدند که هنوز آرد دولتی دریافت می‌کنند.این زنگ خطری است که دولت باید نظارت‌های خود را گسترده‌تر کند. طبق بودجه سال جاری دولت تا پایان خردادماه فرصت دارد که قیمت نان را آزاد و تک نرخی کند.همچنین قرار شد افرادی که در دهک‌های پایین جامعه قرار گرفتند یارانه نان را دریافت کنند و شهرهای کمتر از 20هزار نفر جمعیت نیز مشمول حمایت‌های خاص هستند. اما آن‌گونه که از گفت‌و‌گوها با مسئولان شنیده می‌شود دولت تا پایان سال می‌خواهد دو نرخی بودن قیمت نان را ادامه دهد تا اقشار آسیب پذیر جامعه با چالش روبه‌رو نشوند.شاید یکی از دلایل این امر شناسایی‌نشدن دقیق دهک‌های پایین جامعه است.دهکی که می‌تواند مانند گذشته یارانه نان را از دولت بگیرد.

نانوایی‌های آزادپز باید فاکتور ارائه کنند


مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره فروش آرد یارانه‌ای به برخی  نانوایی‌های آزاد پز به خبرنگار <ایران> گفت: در تمام نظام‌های یارانه‌ای بحث ایجاد فساد وجود دارد. طبیعی است که وقتی 72 هزار نانوایی داریم، با‌وجود تمام نظارت‌های سازمان حمایت و تعزیرات اتفاقات اینچنینی بیفتد. وی افزود: قرار شده  که نانوایی‌های آزادپز فاکتور خرید آرد خود را در دسترس بازرسان قرار دهند که مشخص شود آردشان را از کجا خریده‌اند. ممکن است برخی نانوایی‌ها کمتر از ساعت مشخص پخت کنند و مازاد آرد خود را بفروشند.

فروش آرد دولتی قابل پیش‌بینی بود

همچنین علی فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور درباره نان و تک نرخی شدن آن به خبرنگار <ایران> گفت: برخی‌ها می‌خواهند مسأله نان را سیاسی کنند و همین امر مانعی شده است تا دولت یازدهم نتواند برای تک نرخی شدن قیمت‌ها اقدام کند. وی افزود:آزادسازی قیمت نان به مرور زمان نمی‌تواند قابل دفاع باشد چرا که برخی‌ها از این فضا برای منفعت طلبی خود استفاده می‌کنند.

بر این اساس بیش از 70 هزار واحد خبازی در کشور وجود دارد و این عدد ما را با ضعف نظارت روبه‌رو می‌کند. اگر تمام توان خود را بر بحث نظارت بگذاریم شاید نتوان مانع از تخلف‌ها شد. وی ادامه داد: فروش آرد یارانه‌ای به خبازی‌هایی که آزاد پز شدند از ابتدا قابل پیش‌بینی بود و این امر را بارها تذکر داده‌ایم لذا دولت برای پایان دادن به این امر باید تصمیم نهایی خود را بگیرد.

فاضلی با بیان اینکه قیمت نان در شرایطی آزاد شده که کیفیت و وزن آن هیچ تغییری نکرده است اذعان داشت:هدف دولت کاهش دور ریز نان و قطع پرداخت یارانه‌ به گندم و آرد بوده است اما تصمیم‌های فعلی نمی‌تواند چنین اهدافی را محقق کند.

وی گفت:دو نرخی بودن قیمت نان باعث شده که میزان جریمه‌ها افزایش پیدا کند و حتی در مقاطعی نسبت به پلمب کردن واحد خبازی تصمیم‌گیری شود.به نظر می‌رسد تا پایان سال نان به صورت دو نرخی به فروش برسد. وی با بیان اینکه تشدید نظارت‌ها وقت زیادی را از اتاق اصناف گرفته است گفت:جرایم نقدی برای متخلفان در بحث نان کافی و بازدارنده نیست لذا باید در این بخش بازنگری‌هایی صورت گیرد.

600 هزار بازرسی از نانوایی‌ها انجام شد

مجتبی فراهانی معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این خصوص به خبرنگار <ایران> گفت: از آذرماه سال گذشته تاکنون 600هزار بازرسی از نانوایی‌های کشور صورت گرفته است. بیشترین تخلف‌های انجام شده در سه بخش گرانفروشی، کم‌فروشی و رعایت‌نکردن بهداشت بوده است. لذا یکی از خواسته‌های ما این است که نانوایی‌ها کیفیت نان‌ خود را بالا ببرند و قیمت هایشان به گونه‌ای باشد که در حق مردم اجحاف نشود.

وی افزود: فروش آرد دولتی به نانوایی‌های آزاد پز ممنوع است و اگر چنین مواردی گزارش شود قطعاً خاطیان به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.تمام نانوایی‌های آزاد پز باید بنر اتحادیه را نصب کرده باشند در غیر این‌صورت تخلف کرده‌اند. در حال حاضر آرد یارانه‌ای کیلویی 827 تومان و آرد آزاد 1400 تومان است لذا اگر واحد‌های خبازی‌ آرد خود را به واحد‌های آزاد پز بفروشند می‌توانند از این طریق درآمد زیادی داشته باشند.طبق آمار اعلام شده جمع سهمیه آرد یارانه‌ای ماهانه 621 هزارو113 تن است.همچنین میزان آرد تبدیل وضعیت شده از یارانه به آزاد در حدود 56 هزارو733 تن ثبت شده است.با تصویب آزاد پز شدن 20 درصد نانوایی‌ها تاکنون 6955 واحد آزادپز شدند که این عدد 9 درصد کل نانوایی‌های کشور است.در حال حاضر سهم نانوایی‌های لواش در کشور 5/36 درصد، تافتون 4/23درصد، سنگکی 9/8درصد، بربری 6/24 درصد، فانتزی 4/3 درصد و سایر نان‌ها 2/3 درصد است.

مرجان اسلامی‌فر

ایران جیب

 


ارسال دیدگاه