سایه رکود بر بازار لوازم خانگی سنگینی می کند/ ضرورت اصلاح قیمت ها
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي

سایه رکود بر بازار لوازم خانگی سنگینی می کند/ ضرورت اصلاح قیمت ها

<p><span style="font-family: Tahoma;">طحان پور از تولیدکنندگان خواست با افزایش کیفیت مردم را به سمت بازار لوازم خانگی جذب کنند و زمینه رونق تولیدات داخلی را به ارمغان بیاورند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با بازار خبر از کاهش تقاضا در بازار لوازم خانگی در سال جاری خبر داد و گفت: با اتفاقاتی که در روزهای آغازین سال در حوزه بین المللی روی داد و پیگیری روند مذاکرات و رفع تحریم ها از سوی مردم ، حالت انتظاری در سمت تقاضا ایجاد شده است و از آنجاییکه نگاه مردم به این رویه مثبت است و به انجام توافق و رفع تحریم ها امید دارند به اندیشه کاهش قیمت در بازار ، برای خرید صبر کرده اند.


وی ادامه داد: البته لازمه رسیدن به آرامش در بازار ،داشتن فضایی آرام در کشور است ، اکنون تولید کننده گان در تمامی بخش ها با توان خود به تولید محصولات با کیفیت می پردازند به نحوی که میزان عرضه از تقاضا خیلی بیشتر است و همین موضوع رقابت را میان تولید کننده گان افزایش داده است ،علاوه بر این امسال افزایشی در قیمت کالاها مانند سال گذشته صورت نگرفته و باعث تشدید رقابت در بازار شده است به نحوی که شرکت ها در میزان جوایزی که برای جذب خریداران می دهند با هم رقابت دارند.


 
طحان پور افزود: در این میان برای تولیدکننده گانی که بتوانند فروش خوبی داشته باشند امتیازاتی در نظر  گرفته شده است و به دلیل حضور مصرف کننده گان و خریدارانی که به میزان نیاز خود اقدام به خرید می کنند دلالی و سودجویی از بین رفته است البته که نوسانات ارز که در تمامی صنوف تأثیر گذار است اثراتی را بر بازار لوازم خانگی نیز گذاشته است.


 
رئیس اتحادیه لوازم خانگی بر ثبات نسبی قیمت ها در بازار تأکید کرد و گفت: با وجود نوسانات 300 تا 400 تومانی نرخ ارز و افزایش 2 برابری تعرفه که حدود 85 درصد از سهم تغییرات را به خود اختصاص می دهد ، قیمت ها مانند قیمتهای سال 93 است و افزایشی تا کنون نداشته است.


 
وی استفاده از تکنولوژی در جهان را نوعی فرصت برای تولید کننده گان داخل دانست و خاطرنشان کرد: اگر تولیدکننده ایرانی فقط بازار ایران را بررسی کند قطعا از قافله عقب خواهند ماند الان بهتر فرصت است تا سرمایه گذاران خارجی به ایران بیایند و با مشارکت شرکت های داخلی به تولید کالای با کیفیت بپردازند چه اشکالی دارد که بوش آلمان در ایران تولید و با ساخت ایران صادرات شود؟ این در حالی است که وجود کارخانجات خوب و زیرساخت های مناسب در کشور پتانسیل لازم جهت کسب دانش و تکنولوژی روز دنیا را فراهم آورده ، اگر تولیدکنندگان ما بتوانند با مشارکت با ظرفیت های جهانی به تولید بپردازند پیش بینی می کنیم تا دوسال آینده بازار منطقه را به دست بگیریم زیرا اکنون صادرات کالای خارجی نداریم و فروش کالاهایی که به اسم صادرات در حال انجام است در حقیقت صادرات نیست بلکه فروش کالاهای بی کیفیت به مقاصد ضعیف است، به همین دلیل باید تلاش کنیم در آینده ای نزدیک یخچال ، لباسشویی و ظرفشویی  را به کشورهایی چون کویت، امارات و عربستان صادر کنیم.


 
 طحان پور یکی از مهمترین مشکلات موجود در بحث صادرات را قیمت تمام شده ی محصولات دانست و تصریح کرد:کشورهای همسایه بسیار تمایل به خرید کالا از ایران دارند اما اختلاف قیمت ها مانع از این کار می شود.


 
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اتفاق دیگری که بطور حتم در سال 94 روی خواهد داد خروج کارگارههای زیرپله ای، کارخانه یا شرکت های تولیدی که کالای بی کیفیت تولید می کنند و با قیمت بالا و بدون خدمات پس از فروش می فروشند از گردونه رقابت است تا تولید کننده گان واقعی بتوانند در فضایی رقابتی و سالم برند سازی کنند.
 


وی در پاسخ به گفته های رئیس انجمن تولید کننده گان لوازم خانگی مبنی بر افزایش قاچاق کالا در کشور بیان کرد: اگر ایشان می دانند که قطعات لوازم خانگی را قاچاق می آورند و اینجا تولید می کنند چرا به رئیس مبارزه با قاچاق کلا اعلام نمی کند؟ چرا اگر اسناد و مدارک دارند به ستاد مبارزه با قاچاق کالا معرفی کنند به نظر بنده از آنجایی که این آقا خود نیز تولید کننده هستند  پس بطور حتم یکی از همین واردکننده گان قطعات قاچاق می باشند.


 
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تأکید بر اینکه مردم گناهی ندارند چرا باید تاوان افزایش تعرفه لوازم خانگی را بدهند گفت: اینکه تولیدکننده گان درخواست افزایش تعرفه را دارند جای سوال است، مگر کارگران نیز جز همین مصرف کننده گان نیستند؟ باتوجه به شرایط موجود چطور یک تولید کننده نمی تواند با 10 درصد تعرفه تولید در مقابل 85درصد رقابت کند ؟چطور می شود که در کشور ما سه برند کره ای را تولید می کنیم اما چرا نمی توانیم آنها را به کشورهای همسایه صادر کنیم؟ درصورتی که همان کشورهمسایه کالای مورد نظر را از کارخانه کره می گیرد با قیمت محصول ما فاصله زیادی دارد، هدف واقعی از میان بردن اختلاف قیمت ها است .

 

در صحبت ها گفته شد تعرفه خودرو 100درصد است آیا با افزایش تعرفه کیفیت خودرو ها نیز افزایش یافته است؟ ما نباید دور کشوردیوار بکشیم تا هرکاری خواستیم انجام دهیم با توجه به اینکه تعرفه لوازم خانگی 85 درصد شده و با دلار 3300 تومان کالا وارد می شود چرا باز هم مصرف کننده گان تمایل به خرید کالای خارجی دارند؟ این بزرگترین معضل تمامی صنایع و بازار های تولید داخل است که اگر واقع بینانه به افزایش کیفیت با قیمت واقعی و اصلاح شده بپردازند ، شاهد رونق بازار محصول خود خواهند بود.

 

 

 

منبع: بازار خبر

 


ارسال دیدگاه