هشدار درباره آلودگي خرماهاي اهدايي عربستان

هشدار درباره آلودگي خرماهاي اهدايي عربستان

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">بسيج پزشکي ايران نسبت به خرماهاي آلوده عربستان سعودي که در قالب هديه و کمک به برخي کشورها از جمله افغانستان ارسال مي&zwnj;شود، هشدار داد.</span></p>

به گزارش  مازند اصناف به نقل از صبحانه، آمريکايي‌ها در گذشته تاريخي خود (سال 1763 ميلادي) با اهداي پتو و پوشاک آلوده به ويروس‌هاي آبله و تيفوس به سرخ پوستان موجب کشته شدن جمعيت کثيري از سرخ پوستان شدند و جديدا اينکار را نيز به متعهدين خود نيز آموخته‌اند.

تسنیم نوشت: در اين راستا بسيج پزشکي ايران اعلام کرده است که خبرها حاکيست عربستان سعودي 54 تُن خرما را از طريق برنامه غذايي جهان (WFP) به افغانستان هديه داده است، مقام‌هاي عربستاني گفته‌اند که اين مقدار خرما پيش از فرارسيدن ماه رمضان به دانش‌آموزان مدارس ولايت بدخشان، نيمروز و نورستان توزيع ‌شود.

طبق مستندات متعدد از جمله منابع علمي منتشر شده از خود سعودي‌ها موجب شد که مردم عربستان و ديگر کشورهاي عربي همجوار از خوردن خرماي عربستان خودداري کنند به خصوص در سايت‌ها و روزنامه‌هاي عربي بحث زيادي در مورد آن شده است، جمله‌اي با اين مضمون :[الاطباء يحذرون من تناول الرطب قبل غسله جيداً لإنتقال مرض الکورونا - فقد سکنت الخفافيش في النخيل هذه السنه وهي المسببه للمرض] داشتند که احتمالا منظور آنها عفونت کرونا ويروس نوع مرس بوده است يعني کسي که در اثر تماس يا مصرف خرما در عربستان دچار آن بيماري شده بوده و علت آلودگي خرماها را حضور خفاش‌هاي ميوه خوار آلوده به ويروس مرس که در نخلستان‌هاي عربستان زندگي مي‌کردند٬ ذکر شده است.

تحقيقات انجام شده دانشگاه الفيصل در رياض و دانشگاه کلومبيا در آمريکا با آزمايش روي حدود 100 خفاش نخلستان‌هاي عربستان از هفت گونه مختلف متوجه شدند 28 درصد خفاش‌ها آلوده به کرونا ويروس بودند و يک خفاش آلوده به ويروس مرس کشف کردند که از گونه خفاش مقبره‌اي معمولي (Taphozous perforates) بود‌ه است. بنابراين احتمال انتقال اين بيماري از طريق خرماي عربستان وجود دارد.

محمد رضا ناظر٬ متخصص بيماري‌هاي عفوني و فلوشيپ آموزش پزشکي در پاسخ به اينکه که آيا اين بيماري ارتباطي با بيماري خرما که شما نام آن را نخستين‌بار در کشور مطرح کرده بوديد٬ دارد، گفت: خير، در واقع نام بيماري خرما يا بهتراست بگوييم تب خرما از منطقه خرماي عربستان گرفته شده و از طريق خوردن خرما منتقل نمي‌شود، بلکه بيشتر از طريق دام و گوشت و لبنيات آلوده منتقل مي‌شود و به تازگي هم انتقال انسان به انسان گزارش شده است.

وي افزود: متن توصيه CDC ‌آمريکا در سال 2014 در سفر به عربستان اين است که همه مسافران مشکوک به تب خونريزي دهنده؛ باز گردانده از عربستان بايد از نظر سه بيماري تب خرما، تب کريمه کنگو و تب ريفت بررسي شوند.

ناظر ادامه داد: در مورد احتمال بيوتروريستي بودن ابولا و ساخت آن توسط آمريکا باز هم عده‌اي نظر ما را انکار کردند ولي اگر مقالات قبلي ما را خوانده باشيد تمام نظرات ما در مورد ابولا توسط پروفسور سيرل برودريک و دکتر ميشل مادين متخصصين بيماري‌هاي عفوني ليبريا و آفريقاي جنوبي تاييد شد.

وي گفت: همچنين هورويتز در کتاب منطقه حساس افشا مي‌کند برخي کشورهاي آفريقايي براي صيانت از امنيت ملي آمريکا عملياتي با اسم رمز تفاهم نامه 200 آغاز کردند که در آن به بيولوژيست‌هاي مخفي آمريکا، اجازه دادند بيماري و ويروس مهلک ابولا را در زئير (کنگو) بسازند.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني و فلوشيپ آموزش پزشکي افزود: از کجا معلوم که آنها در بيابان‌هاي عربستان نيز آزمايشگاه‌هاي تحقيقات بيوتروريستي تاسيس نکرده باشند چرا که تحقيقات انجام شده بر روي خفاش‌ها، تب خرما در فاصله چندين هزار کيومتري از دانشگاه الفيصل بوده٬ هر چند آنها ذکر کردند که همه نمونه از خفاش‌ها را به دانشگاه کلومبياي آمريکا منتقل کردند.

ناظر افزود: مشکل ديگر به دنبال دفع يک صد ميليون هسته خرما و رشد و گرده افشاني نخل‌هاي به وجود آمده موجب انتشار ژني خرماهاي نامرغوب عربستان در منطقه است که در واقع بايد به فکر بيوتررويست کشاورزي هم بود و همچنين رشد فزاينده واردات لباس‌هاي تاناکورا و دست دوم به کشور مساله اي است که بايد به آن بيشتر پرداخته شود.

وي خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند: "همچنانى که دشمن در دشمنى کردن، روش‌هاى خود را تغيير مي‌دهد، ما بايد هوشيارى و بيدارى خود را زياد کنيم"، بنابراين در تعريف و تمجيد از وضعيت بهداشت عربستان نبايد "دايه داغ تر از داعش " بود و ابتدا به جوانان مخلص مملکت خود اعتماد و ايمان داشته باشيم.


ارسال دیدگاه