رکود تولید علت اصلی قاچاق پوشاک / رواج فروش خانگی پوشاک و رکود بازار
اختصاصي / رئيس اتحاديه ي پوشاک مرکز مازندران در گفت و گو با مازند اصناف خبر داد

رکود تولید علت اصلی قاچاق پوشاک / رواج فروش خانگی پوشاک و رکود بازار

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">صحافی علت اصلی قاچاق پوشاک را رکود بخش تولید عنوان کرد و خاطر نشان کرد: وقتی زمینه ای برای ایجاد رغبت، برای تولید کننده ایجاد نمی کنیم پای قاچاق پوشاک به بازار باز می شود و این می شود که ما فروشنده و شاگرد تولیدکنندگان و تجار ترکیه و چینی شده ایم.</span></p>

محمد رضا صحافی عصر امروز در گفت و گو با خبرنگار مازند اصناف، با اعلام اینکه بیشترین تعداد متقاضی غرفه در نمایشگاه بهاره نوروز 94 مختص به اتحادیه پوشاک بود؛ گفت: در واقع 120 غرفه از نمایشگاه بهاره در اختیار بازار پوشاک قرار داشت.


وی در ادامه افزود: اساسا نمایشگاه ها باید مکان فروش واحدهای تولید کننده باشد. این امر هم سبب رضایت مشتری می گردد و هم کالاها به قیمت ارزان ارائه می شود.


صحافی اظهار داشت: نمایشگاه بهاره و پاییزه دردی از مردم را دوا نمی کند.خود اتحادیه ها می توانند سالانه دو بار مجوز حراج به واحدهای صنفی  بدهند تا اقلام خود را با قیمت ارزان و مناسب به ردم عرضه کنند.


صحافی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص کیفیت پایین پوشاک در نمایشگاه بهاره سال جاری اذعان داشت: بله بنده هم بر صحت این موضوع واقفم. وقتی از تولیدکننده دعوت نکنیم و یا از حضور خود انصراف دهد، به ناچار خرده فروشان ورود پیدا می کنند، لذا چیزی عوض نمی شود؛ او باید کالاهای ارزان ارائه دهد لذا کالاهای فروش نرفته در بازار را به نمایشگاه می آورد و این از کیفیت کار می کاهد.

 


رئیس اتحادیه پوشاک مرکز مازندران در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص مشکلات عمده این اتحادیه به خبرنگار ما پاسخ داد: این از مشکلات اصلی ما که بسیار برای ما و متصدیان واحدهای صنفی ما مشکل ساز شده، بحث قوانین سلیقه ای اماکن نیروی انتظامی در خصوص مباشرت خانم ها در واحدهای صنفی است.


وی ضمن تاکید بر این موضوع که این قانون در استان تنها مختص ساری است، بیان داشت: خیلی از صاحبان جواز کسب ما آقا هستند و بنا بر مشکلات گوناگونی از فروشندگان خانم استفاده می کنند. بنا بر ابلاغیه نیروی انتظامی فروشندگان خانم باید از محارم متصدی پروانه کسب باشند؛ یعنی همسر، خواهر و یا مادر. بسیاری از متصدیان ما خواهر ندارند، ازدواج نکرده اند و یا مادرانشان قادر به فعالیت نیستند و یا از بستگان نزدیکشان کسی تمایلی به فعالیت در واحدهای صنفی را ندارد و این موضوع سبب بروز مشکلات فراوانی هم برای ما، هم برای صاحبان پروانه کسب گردیده است که از مسئولان خواهشمندیم تمهیدات لازم را برای حل این مشکل بیندیشند.


صحافی در ادامه از عدم تعریف مشخص از پوشاک مبتذل در بازار به عنوان مشکل دیگر این اتحادیه سخن گفت و افزود: متاسفانه تعریف مشخصی از پوشاک مبتذل وجود ندارد و اگر هم وجود دارد سلیقه ای است. بسیاری از پوشاک در غرب و نقاط مختلف استان به فروش می رسد اما همان لباس در ساری به عنوان پوشاک مبتذل شناخته می شود؛ و یا اینکه استفاده از مانکن زنانه در نور، چالوس و نوشهر ممنوع نیست اما در ساری ممنوع اعلام شده است. ما از مسئولان خواهشمندیم سلیقه ای عمل نکنند و دستور جامع و مشخصی از قوانین را به بازار ارائه دهند.


وی در ادامه از واردات بی رویه را سبب رکود تولید و رغبت سرمایه گذاران در این بخش عنوان کرد و تصریح کرد: نیاز ما به تولیدات بومی مناسب با معیارهای ایرانی و اسلامی بر هیچ کسی پوشیده نیست اما متاسفانه واردات بی رویه از ترکیه و چین تولید کننده های ما را فلج کرده است، به گونه ای که رغبتی برای او باقی نگذاشته است.


صحافی علت اصلی قاچاق پوشاک را رکود بخش تولید عنوان کرد و خاطر نشان کرد: وقتی زمینه ای برای ایجاد رغبت، برای تولید کننده ایجاد نمی کنیم پای قاچاق پوشاک به بازار باز می شود و این می شود که ما فروشنده و شاگرد تولیدکنندگان و تجار ترکیه و چینی شده ایم.

 


وی در ادامه از رشد فروش پوشاک خانگی در ساری خبر داد و افزود: متاسفانه خیلی ها با آوردن جنس از جنوب و یا خارج از کشور، بدون پرداخت هیچ گونه عوارض و هزینه ای و بدون هیچ کنترل و نظارتی و بدون هیچ گونه محدودیتی در مدل پوشاک اقدام به فروش خانگی می کنند، که این مسئله ضمن رواج فراوان در ساری موجب رکود بازار پوشاک نیز گردیده است.


صحافی در بخش دیگری از این گفت و گو عدم وجود ضوابط خاص و کنترل شده ای در بحث اجاره بهای مغازه های پاساژ و بازار را یکی از معضلات اصلی بازار عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش اجاره بها در ساری روی هیچ ضابطه ای نیست وما شاهد افزایش 100 درصدی اجاره بها نیز بوده ایم که  این مسئله یکی از علل اصلی افزایش قیمت در بازار پوشاک است؛ چرا که فروشنده مجبور است جهت تامین اجاره، ضمن تعدیل در هزینه ها، برای کسب درآمد بیشتر به مردم نیز فشار بیاورد.

 


رئیس اتحادیه پوشاک ساری از عدم انصاف و اشتهای بالای سود جویی مالکان پاساژ های ساری گله کرد و افزود: متاسفانه علیرغم افزایش ساخت و سازهای تجاری و پاساژ در ساری، بجای اینکه شاهد کاهش اجاره بها و قیمت مغازه در بازار باشیم؛ به جهت اشتهای بالای مالکان این پاساژها، نتایج معکوس را مشاهده می کنیم.


صحافی در ادامه با بیان اینکه مردم، تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند، افزود: مردم کالای ایرانی نمی پوشند و بدنبال مد حرکت می کنند لذا باید برای کنترل پوشاک فرهنگ سازی را بجای برخورد مستقیم لحاظ کنیم ضمن اینکه باید حمایت از تولیدکننده را در راس سیاست های اجرایی قرار دهیم.

 

وی در پایان از رغبت و حضور چشمگیر فروشندگان و متقاضیان جوان و نوجوان در بخش پوشاک خبر داد و بیان داشت: در گذشته غالب فروشندگان بازار را افرادی پخته و مسن تشکیل می دادند اما امروزه اکثر فروشندگان و متقاضیان را جوانان و نوجوانانی تشکیل میدهند که به علت عدم آگاهی و نیز رعایت اصول اخلاقی و کاسبی، سبب بروز مشکلاتی نیز می گردند که باید برای حل این مشکل نیز چاره اندیشی شود.


انتهای پیام/

مجتبی قربانی



ارسال دیدگاه