ناتوانی محسوس مازندران در تامین تخم مرغ
اختصاصي/ مازند اصناف گزارش مي دهد

ناتوانی محسوس مازندران در تامین تخم مرغ

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">&nbsp;صنعت مرغ&zwnj;داری کشور در سال&zwnj;های گذشته با افت&zwnj;وخیزهای فراوانی روبه&zwnj;رو شده؛ این تنش گاه در بازار مرغ گوشتی و گاه در بازار مرغ تخم&zwnj;گذار ملموس بوده و دولت و متولیان بازار محصولات کشاورزی را به صحنه می&lrm;کشاند.</span></p>

در روزهای گرم تابستان، بازار تخم‌مرغ کمی‎بیش از حد آرام شد، به‌طوری که به گفته برخی از فعالان این بخش، تولید نکردن تخم‌مرغ به‌صرفه‌تر از تولید آن است.

رئیس هیأت مدیره یکی از تعاونی‌های فعال در زمینه تولید تخم‌مرغ، در این زمینه اظهار کرد: مصرف‌کننده ته جدول است زیرا حالا که تخم‌مرغ ارزان است و ما ضرر می‎کنیم، وی با همان قیمت گران تخم‌مرغ را به خانه می‎برد.

ناصر مینوسپهر افزود: دلیلی ندارد که آنها ضرر کنند؛ زیرا هر قیمتی که از ما بخرند، سود خود را روی آن کشیده و می‎فروشند، اما نکته اصلی این است که آنها هزینه تولید را ندارند، یعنی نه مرغی نگهداری می‎کنند که دانه و دارو بخواهد و نه مجبور هستند محصول نهایی را با کیفیت به بازار عرضه کنند، زیرا این نیز مسئولیت ما است.

وی اضافه کرد: مشکل صنعت تخم‌مرغ این است که تولید در حال انجام است و نمی‎توان هر زمان که خواست تولید کرد و هر زمان که بازار کشش نداشت با یک دکمه تولید را متوقف کرد.

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران در گفت‎وگو با مازند اصناف، درباره تحلیل و ارزیابی بازار مرغ و تخم‌مرغ در سال 93، اظهار کرد: در سال گذشته در بحث تخم‌مرغ، به لحاظ نوسانات قیمتی، بازار تقریباً یکنواخت و باثباتی را شاهد بودیم اما در بحث مرغ، به‌ویژه در ایام پایانی سال، شاهد نوسانات چشم‌گیر و قابل تأملی بودیم.

رمضان هاشمی افزود: در چند ماه ابتدایی سال 93، قیمت پایین مرغ سبب شد تا به‎علت به‎صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در این بخش تولیدکنندگان در جوجه‌ریزی برای دیگر فصول سال رغبتی از خود نشان ندهند و این امر سبب بهم ریختن تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت مرغ در اواخر سال 93 شد.

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ ساری در ادامه ضمن انتقاد عملکرد دولت در این بخش، بیان کرد: دولت نیز با برنامه‎ریزی نامناسب و ضعف مشهود در تنظیم بازار مرغ، نقش بسزایی در گرانی مرغ در سال گذشته داشت که این امر سبب اختلاف 2 هزار تومانی قیمت مرغ در طول سال گذشته شد.

هاشمی درباره ظرفیت بومی استان در تأمین مرغ و تخم‌مرغ مورد نیاز مردم، خاطرنشان کرد: ظرفیت بومی‎ استان صفر است و این در حالی است که ما در بخش تأمین مرغ، نه‌تنها پاسخگوی نیاز استان بلکه تأمین‌کننده نیاز استان‌های هم‌جوار نیز هستیم.

وی درباره تأثیر عرضه مرغ و تخم‌مرغ بسته‌بندی از سوی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها بر بازار فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ، گفت: ضمن تقدیر از اتحادیه قصابان که از عرضه مرغ و تخم‌مرغ خودداری کرده‌اند اما واحدهای تحت پوشش اتحادیه خواروبار و لبنیات علی‌رغم پیگیری‌های ما، همچنان به تداخل در کار خود ادامه می‌دهند و این امر با توجه به تک‌محصولی بودن واحدهای صنفی اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ باعث رکود بازار و در نتیجه افزایش ضرر و زیان شده است.

انتهای پیام


ارسال دیدگاه