بازار بارفروشان ساری با سکانس‎هایی از زندگی

بازار بارفروشان ساری با سکانس‎هایی از زندگی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">بازار ساری پر از سکانس های مختلفی از زندگی است که این بار قهرمانانش، بانوانان کار و بارفروشی هستند که یک لقمه آبرو را بر سر سفرهایشان به ارمغان می برند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف  وقتی وارد بازار شریف العلمای ساری می شوی در آن فعالیتها و رفت و آمد مردم، جریان زندگی را نوید می دهد، بازاری که در آن تمام محصولاتش زندگی و سلامتی مردم را رقم می زند و معاش شبانه روزخانواده ها را تشکیل می دهد، سبزیها، میوه ها مرغ و ماهی. خلاصه هر آنچه که بخواهی  در آن می یابی.

اما در کنار همین بازار بانوان و مادرانی نجیب از جنس سخت تلاش نشسته اند که سفره های زندگیشان خالی از همین محصولاتی است که در بازار به فروش می رسد، انسانهایی از جنس گذشت و ایثار مادرانه، سالها است که به خود سختی داده اند تا نبود سایه پرتلاش مرد زندگیشان را بر دوش ضعیف و ظریف زنانه خود بر کشند ولی فرزندان خود را گرسنه و ناراحت نبینند.

مادرانی که بجای آشپزخانه در گوشه خیابان، غذای زندگی طبخ می کنند و بجای حضور در خانه و مزین کردن سفره عید با محصولات خود گوشه خیابان و فرش پیاده رو را رنگین  می کنند تا کانون خانواده را با دست رنج خود گرم کنند و لقمه ای آبرو را بر سفره عید بیاورند.

 

زنان بارفروش


وقتی که همه این زنان با هزار امید محصولات لبنی و سبزیهایی را که با دست رنج خود درست کرده اند را برای فروش به کنار بازار می اورند با برخورد مامورانی روبرو می شوند که باید محصولات خود را جمع کنند.

سینه های پرغصه زنان دستفروش


وقتی به کنار آنها می رویم سینه هر کدام پر از غصه  های پردرد زندگیشان و دلشان از بی مهریهای همسرانشان شکسته اما به خاطر فرزندانشان دست از تلاش بر نداشته اند.

به کنارشان می رویم و وقتی می فهمند که خبرنگاری به دنبال بررسی مشکلات آنها است همه هجوم می آورند .

یک به یک پای مشکلات آنها می نشینیم، " فریده خدادادی" از روستای تیرکلا واقع در حاشیه جاده جویبار آمده می گوید:۱۱ سال است که همسرم فوت کرده است و ۳ فرزند دارم که باید خرجی خانه ام را در بیاورم.

فریده می گوید: همه حق دارند؛ هم من، هم شهردار و همه مغازه داران که با بودن ما مخالفند، اگر شهرداری جایی را برای ما در نظر بگیرد ما حاضریم عوارض پرداخت کنیم، ولی از این وضعیت که هر روز ماموران شهرداری بار ما را جمع می کنند و مجبور می شویم بسیاری از روزها دست خالی بر گردیم خانه نجات می یابیم.

زهرا آقاجانی که از روستای افراگل آمده، می گوید: سه سال است از خانه ام بیرون آمدم، به خاطر اینکه شوهرم سه همسر داشته و نمی توانست خرجی زنانش را بدهد و من از خانه آمدم، به خاطر این که خرجی خودم و فرزندانم را در بیاورم.

 

زنان بارفروش


او می گوید: سه دختر دارم که از سه دختر، دو دخترم  به خاطر اعتیاد شوهرانشان به شیشه طلاق گرفته اند و پیش خودم زندگی می کنند، سپس ادامه می دهد که مستاجر هستم و ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان هم اجاره می دهم.

فهیمه یکی دیگر از زنان بازار ساری است که دو دختر و یک پسر دارد و می گوید: شوهرم سرباز فراری است که نتوانسته کار بگیرد و حالا هم بیکارو خانه نشین است و من از طریق سبزی فروشی، ماست و شیر خرجی خانواده را تامین می کنم.

فضه از روستای مافروجک آمده و شوهرش فوت کرده است، او می گوید پسرم ازدواج کرده بود که براثر تصادف فوت کرد و عروسم به خانه پدرش رفت و فرزندش را برای من گذاشت، حالا هزینه های نوه ام را نیز با ۴ فرزندم خودم می دهم.

 

زنان بارفروش


فضه می گوید پسر بزرگم سرباز است و معتاد به کراک شد، او با نشان دادن یک تکه از پارچه می گوید، دخترم گفته این پارچه را بخرم تا برای عید لباس بدوزد اما باید تا ظهر بنشینم و این شیر و ماست را بفروشم تا بتوانم پارچه و مایحتاج خانه ام را بخرم.

این مادر فداکار از خواهر و شوهر خواهرش به خاطر کمکهای که به او می کنند دعا گو است و می گوید معلمهای دخترم هم که وضعیت مارا می دانند به دخترم کمک می کنند.

درد دل های زنان خیابان نشین بازار شریف العلما تمامی ندارد و همه می خواهند دردشان را بگویند و امید دارند که ما بتوانیم برایشان کاری کنیم.

در ادامه این گفت و گو سلمانی مامور سازمان میادین ومیوه تره بار شهرداری ساری در مورد جمع آوری محصولات زنان خیابان نشین بازار می گوید: همه این زنان نیازمند هزینه زندگی هستند و در زندگی زجر کشیده اند.

این مامور که زنان می گویند او بسیار دلسوز است می گوید:همه اینها مثل مادران ما هستند و به خاطر فرزندانشان تلاش می کنند.

 

زنان بارفروش


سلمانی با بیان این که شهر ساری بزرگ شده و با بزرگ شدن شهر همه هجوم می آورند تا بتوانند در شهر درآمدی کسب کنند می گوید: در این مکان به دلیل نبود مامور راهور، شلوغی و پارک ماشینها درگیری زیادی اتفاق می افتد وماهم گاهی درگیر می شویم.

وی بیان داشت: چگونه بار یک پیرزن را که با هزار امید برای تهیه مایحتاج زندگی تهیه کرده تا بفروشد را داخل جوب بریزیم و یا جمع کنیم و ببریم، بسیار مواقع این زنان را که می گیریم باز هم خدارا شکر می کنند و می گویند خدا کریم است.

در ادامه گزارش برای برررسی و مشخص شدن وضعیت ساماندهی دستفروشان میادین و بازار شریف العلما نظر مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار ساری را جویا شدیم، وی اظهار داشت:سازمان میادین با دو عنوان ساماندهی مشاغل و مواد غذایی تعریف شده است.



شهرداری خواهان ساماندهی دستفروشان است


نقی زارع با بیان این که شهرداری خواستار ساماندهی دستفروشان شده افزود: کار ما با توجه به نوع کارکرد ساماندهی نیست، اما حسب دستور مدیران بالا دستی و انتظارات آنان، در این مقوله ورود پیدا کردیم تا مشکلات حل شود.

وی با اشاره به اینکه بازار شریف العلما ساختار وبافت قدیمی دارد، تصریح کرد: به لحاظ شاکله بازار، خیابانها و معابر، ساختارسنتی دارد که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

زارع در خصوص رفع این مشکلات تصریح کرد: به دلایل مشکلات اقتصادی روز به روز بر تعداد این دستفروشان افزوده می شود که بخشی از این دستفروشان در داخل بازار پذیرش شده اند و با توجه به تراکم بالا ساماندهی شده و ثبات پیدا کرده اند.

 

زنان بارفروش


وی گفت: در راستای افزایش و گرایش به دستفروشی و جود این قشر در تمام خیابانها به چشم می خورد.

زارع تاکید کرد: برای رفع مشکل دستفروشان به دنبال زمینی برای استقرارآنها هستیم با اطلاع رسانیهای انجام شده در سطح شهر مبنی بر مشارکت بخش خصوصی برای واگذاری زمین اما به دلیل وضعیت نامناسب ساخت و قدیمی بودن ساختار منطقه بازار امیر مازندرانی هنوز نتوانسته ایم زمین مناسب را خریداری کنیم.

وی ابراز داشت: در مناطقی که با استقبال عمومی مردم روبرو است و منطقه مناسبی برای کسب باشد به دنبال زمین هستیم تا یک بازارچه موقت یا دائمی برای ساماندهی دستفروشان داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار ساری با بیان این که زمینهای پیشنهادی باید کارشناسی و زمین مناسب انتخاب شود افزود: بازارچه ای که تشکیل می شود باید پاسخگوی مردم و برای دستفروشان راضی کننده باشد.



تشکیل بازارچه دستفروشان



وی دیدگاه شهردار ساری را برای حل این مشکل مثبت برشمرد و تصریح کرد: اقدامات خوبی از قبیل تشکیل بازارچه برای دستفروشان انجام شد.

وی در پایان گفت: با توجه به مراجعات برای فروش زمین و احداث بازارچه برای این دستفروشان استعلامهای لازم باید گرفته شود و پس از آن زمین خریداری و دستفروشان مستقر خواهند شد.

در ادامه گزارش به سراغ رئیس پلیس راهور استان می رویم تا برنامه این دستگاه را برای ساماندهی ترافیک بازار شریف العلم جویا شویم. سرهنگ داود قاسمیان در این خصوص اظهار داشت: در سال ۹۳ طرح انضباط ترافیکی در محدوده بازار شریف العلما برای جلوگیری از ترافیک و تجمع خودروها انجام شد.

 

زنان بارفروش


رئیس پلیس راهور مازندران تصریح کرد: با همکاری شهرداری نیروی پلیس راهور و مامور شهرداری به منظور جلوگیری از ازدحام و کنترل تردد در معابر پیاده و خیابان انضباط ترافیکی به خوبی اجرا می شود.

وی گفت: به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و مراجعات مردم به بازار برای خرید مایحتاج ایام نوروز با حجم ترافیکی بالا در این محدوده روبرو هستیم که به دلیل بافت قدیمی و فرسوده این مسیر نمی توان اقدامات قابل توجهی را انجام دهیم.

قاسمیان با اشاره به تولید روز افزون و ورود خودرو به ناوگان حمل و نقل  ظرفیت خیابان ها ومحلات با ورود ماشینها سازگار نیست.

وی گفت: دستور پیگیری و بازدید مجدد از این محدوده را در دستور کار قرار خواهم داد و برنامه ورود و خروج ماشینها و همچنین تخلیه بار در این محدوده نیزبررسی می شود.

 

منبع:مهر-لیلا ناطقی

 


ارسال دیدگاه