به گزارش مازند اصناف، احمد قبادیان در گفتوگو با خبرنگار اصناف ایران افزود: جدای از تعریف خاص اقتصاد، مقاومت و رویكردهایی كه در بررسی این دو اصطلاح قابل طرح است، موضوع اقتصاد با رویكردهای علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی و مقاومت به لحاظ روحی، جسمی، فیزیكی و... است که تركیب این دو میتواند معنای متفاوت با رویكردهای متعدد بیابد.
وی با بیان اینکه لازم است برنامه های اقتصاد مقاومتی با سه رویكرد دانش، تلاش جهادگونه و مصرف هدفمند تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی هر چند ترکیب علم عمومی اقتصاد و شاخههای مرتبط با آن و نیز مقاومت و رویكردهای مطرح در آن را دربرمیگیرد، اما همه آن نخواهد بود.
قبادیان افزود: بنابر این لازم است این همت در كارشناسان و مسئولان پدید آید كه در پیگیری مباحث مربوط به «اقتصاد مقاومتی» از سطحینگری و روزمرگی بر حذر باشند و افزون بر این که توجه به اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، چشم انداز بیست ساله و برنامههای پنچ ساله، بخشی از منابع مهم، كه محل رجوع برنامه ریزان و مجریان خواهد بود، با طراحی نشستها و برنامههای علمی و پژوهشی، زمینه تدوین دروس مرتبط با آن را در حوزهها و دانشگاهها فراهم آورند.
وی ادامه داد: از جمله مسایل مهم در یك مبارزه اقتصادی، توجه به تولید با همت و تلاشی مضاعف در راستای كم كردن وابستگیهای وارداتی و تأمین نیازهای داخلی در حد توان است. شاید نخستین برداشت در این مطلب، مخاطب را قشر زحمتكش و كوشای كارگر کند، در حالی كه سابقه نشان داده، این قشر در كنار مدیریت و برنامه ریزی مناسب، كارآیی بالایی داشته و یكی از اركان مثلث سرمایه، كار و مشتری است و اگر اهمیت بیشتری از آن دو نداشته باشد، قطعا كمتر هم نیست.
وی افزود: تلاش جهادگونه در برنامهریزی دقیق و بكارگیری نیروهای متعهد و متخصص در تولید و افزایش كیفیت محصولات با بهینه سازی دستگاهها و توجه كامل و همه جانبه به همه خدمات مورد نیاز فرایند تولید از آموزش، بیمه، بهداشت، تبلیغات، بسته بندی، نگهداری و... میتواند در این زمره قرار بگیرد.
قبادیان تاکید کرد: با این نگاه، همه دست اندركاران تولید اعم از سرمایهگذار، كارفرما و كارگر و همه تأثیرگذاران بر فرآیند تولید، باید در بالا بردن كیفیت و كمیت تولید، تلاش کنند. تولید باید به لحاظ كیفیت مایه مباهات تولید كننده و تأمین كننده نیاز مشتری باشد و به لحاظ كمیت نیز دارای فراگیری از نیازهای داخلی و خارجی با محوریت مشتری مداری عرضه شود.
وی گفت: نگاه به تولید ملی در همه عرصههای كشاورزی، صنعتی، خدماتی، علمی و... باید نگاهی اعتقادی و مسئولیت پذیر باشد و با این نگاه است كه فعالیتها جنبه جسمی و روحی پیدا خواهد كرد و انگیزه جهادگونه در آن تقویت خواهد شد. محصولات ایران اسلامی، باید در همه جای دنیا با این رویكرد قابل شناسایی و پذیرش قرار گیرد.
قبادیان اظهار داشت: این همان مصرف هدفمند از تولیدات داخلی در اجرایی شدن «اقتصاد مقاومتی» است؛ یعنی در حالی كه تولیدات داخلی به سمت كیفیت بهتر و عرضه فراوان است، خریداران نیز با استفاده متعهدانه و متعصبانه از تولیدات داخلی به عنوان یكی از زنجیرههای چرخه استقلال كشور در مبارزه با تحریمها و فشارها، در جبهه اقتصادی برای پیروزی كشورمان گامی موثر خواهند برداشت و نقشی مقوم خواهند داشت.
ارسال دیدگاه