خرید و فروش عطر و ادکلن خارجی حلال است یا حرام؟

خرید و فروش عطر و ادکلن خارجی حلال است یا حرام؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">برخی افراد در نجس و پاکی وسواس دارند ولی در خانه بد رفتارند یا در محیط کار با ارباب رجوع درست رفتار نمی کنند یا در ساعت کاری به کارهای شخصی می پردازند و... یعنی چنین آدمی هنوز اصل و فرع را نفهمیده...</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از تراز،  یکی از بخش های مهم در احکام معاملات تجاری آگاهی از معاملات حرام، مکروه و مستحب است. یکی از موارد حرمت معامله در خرید و فروش عین نجس است. عین نجس یعنی چیزی که ذاتاً نجس است مثل سگ و ادرار و از این قبیل؛ نه چیزی که به واسطه تماس با نجاست نجس شده باشد مثل فرشی که کودک آن را نجس کرده است.


در مجموع خريد و فروش عين نجس حرام است البته برخی فقها احتیاط واجب کرده اند. این حکم شامل اعیان نجسی که می توان از آن استفاده حلال کرد نمی شود. (به این مساله در آینده می پردازیم.)


مسأله:
استفاده و خرید و فروش عطر و ادکلن های خارجی موجود در بازار چیست؟
پاسخ:
همه عطر و ادکلن ها پاک هستند و استفاده از آنها جایز است مگر اینکه از چيز نجسي مانند الكل مست كننده تهیه شده باشد. با وجود اين اگر معلوم نباشد كه آن ادكلن ها از چيز نجسي (مانند الكلي كه در اصل مايع و مست كننده است) ساخته شده يا نه استفاده از آن ها اشكالي ندارد.


سه نکته:
* خرید و فروش ادکلن خارجی
ملاك نجاست، مخلوط بودن عطر يا ادكلن با مايع نجسي مانند الكل مست كننده است. در خصوص خريد و فروش آنها نيز همين قدر كه از بازار مسلمانان و دست مسلمان خريده شود محكوم به طهارت و حليت است.


 
** وسواس به خرج ندهید!
نباید وسواس به خرج داد و مطابق حکم شرع اگر یقین نکردیم پاک است. در اغلب موارد نیز امکان کسب یقین بسیار مشکل است لذا نباید در این امور بیش از اندازه دقت و ریزبینی به خرج داد.


 
*** اصل و فرع را گم نکنیم
نکته اساسی که نباید از آن غافل شد این است که شرع در برخی امور اصل را بر حلیت گذاشته واز ما نخواسته که بیش از حد دقت به خرج بدهیم. مثلاً در لباس گفته شده که تا وقتی یقین نکردی نجس شده پاک است و نیازی نیست با ذره بین تمام اجزاء لباس را وارسی نماییم. در حکم فوق نیز همین طور است. چرا؟ چون شارع مقدس می خواهد به ما بفهماند که این امور فرعی اند و نباید وسواس در آنها شما را از امور اصلی و مهم باز بدارد. برای نمونه برخی افراد در نجس و پاکی وسواس دارند ولی در خانه بد رفتارند یا در محیط کار با ارباب رجوع درست رفتار نمی کنند یا در ساعت کاری به کارهای شخصی می پردازند و... یعنی چنین آدمی هنوز اصل و فرع را نفهمیده وگرنه تمام تمرکزش را بجای اینکه روی نجس و پاکی قرار بدهد روی اصلاح نفس و برطرف کردن عیوب اخلاقی و رذایل قرار می داد.


ارسال دیدگاه