کرزی شروط خود را برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا اعلام کرد
در ديدار با سوزان رايس

کرزی شروط خود را برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا اعلام کرد

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>حامد کرزی در دیدار با سوزان رایس ضمن تأکید بر مواضع پیشین خود، شروط کابل برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را اعلام کرد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف از فارس و به نقل از اطلاعیه «دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان»، حامد کرزی در دیدار با سوزان رایس ضمن تأکید بر مواضع پیشین خود، شروط کابل برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را اعلام کرد.

در این ملاقات هر 2 طرف در مورد پیمان امنیتی و دفاعی میان افغانستان و آمریکا و زمان امضای آن بحث و گفت‎وگو کردند.

شرایط اصلی امضای سند امنیتی


در این اطلاعیه آمده است که حامد کرزی در ملاقات با رایس، ضمن تأکید بر موضع پیشین افغانستان، قطع کامل عملیات نظامیان خارجی در منازل مسکونی، آغاز صادقانه‎ روند صلح و برگزاری انتخابات شفاف در زمان معین را از جمله شرایط اصلی امضای پیمان امنیتی ذکر کرده است.

رئیس جمهور افغانستان اجرایی شدن این شرایط را به خاطر اطمینان مردم افغانستان از تعهدات آمریکا یاد کرده است.

آزادی زندانیان «گوانتانامو»


رئیس جمهور افغانستان با اشاره به قطعنامه جرگه مشورتی، تأکید کرد که آمریکا باید به خواسته‌ها و پیشنهادات اعضای لویه جرگه مشورتی احترام گذاشته و زندانیان افغان را از زندان گوانتانامو که یکی از خواسته‎های جرگه مشورتی است، آزاد کند.

براساس این گزارش، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته که کشورش بر برگزاری انتخابات شفاف، سراسری، براساس زمان تعیین شده و بدون هر گونه مداخله، بر اساس روند قانونی، آن متعهد است.

در اطلاعیه آمده است که در مورد قطع عملیات نظامی در خانه‎های مردم افغانستان، «ژنرال دانفورد»، فرمانده نظامیان ائتلاف بین‌المللی گفته که وی به نظامیان خود دستور داده است تا بر اساس موافقت نامه امنیتی و پیشنهادات لویه جرگه مشورتی عمل کنند.

تعهدی در مورد صلح ارائه نشد


در اطلاعیه آمده است که هیئت آمریکایی به رهبری سوزان رایس، در مورد آغاز عملی روند صلح، از جانب افغانستان تعهدی ارائه نکرده است.

رئیس جمهور افغانستان از مشاور امنیت ملی آمریکا خواست تا پیام مردم افغانستان در رابطه با امنیت و مصونیت منازل مسکونی و آغاز عملی روند صلح را، پیش از امضا پیمان امنیتی به اوباما انتقال داده و به افغانستان در این مورد اطمینان دهد.

مشاور امنیت ملی آمریکا پس از آن به کابل سفر کرد که رئیس جمهور افغانستان از امضای پیمان امنیتی پیش از انتخابات و قطع کامل عملیات نظامی در منازل مسکونی خودداری کرد.

در همین حال، «رویترز» گزارش داده است که موضوع اصلی ملاقات کرزی با رایس، امضای فوری پیمان امنیتی بوده است و رایس بر امضای فوری این سند تأکید کرده است.

رایس همچنین تهدید کرده است که تأخیر در امضای این سند عواقب بدی به دنبال خواهد داشت.


ارسال دیدگاه