در محدوده 160 میلیون تومان

در محدوده 160 میلیون تومان

<p>&nbsp;</p> <p><a class="tomatohoverlink" href="http://www.iranjib.ir/shownews/9412/%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%D9%87-160-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86/"><span style="font-family: Tahoma;"><br /> </span></a></p> <div class="newssummary" style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">تجربه نشان داده است که معمولا خودروهای&zwnj; هاچ&zwnj;بک در بازار ایران با استقبال خوبی مواجه می&zwnj;شوند و البته در این میان، دو فاکتور قیمت و شمایل ظاهری ...</span></div> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

 

به گزارش مازند اصناف و به نقل از ایران جیب، تجربه نشان داده است که معمولا خودروهای‌ هاچ‌بک در بازار ایران با استقبال خوبی مواجه می‌شوند و البته در این میان، دو فاکتور قیمت و شمایل ظاهری، بیشترین تاثیر را در انتخاب خریداران داشته است. حال در شرایطی که بازار خودروهای‌ هاچ‌بک فقط محدود به مدل‌هایی از برندهای چینی، کره‌ای و ژاپنی شده است، حضور یک رغیب اروپایی یعنی آلفارومئو، هیجان خاصی را در دل طرفداران این خودروها ایجاد کرده است، هرچند که هم مدل جولیتا و هم مدل میتو با اختلاف قیمتی قابل توجه نسبت به رقبای موجود در بازار داخلی، در گروه‌ هاچ‌بک‌های گران‌قیمت قرار می‌گیرند.

 

از میان این برادران ایتالیایی، مدل جولیتا به علت دارا بودن 4در‌ و همچنین قابلیت بالاتر پیشرانه، محبوبیت و خریدار بیشتری پیدا کرده و از این لحاظ توانسته است برخی خودروهای سدان را نیز در این رنج قیمت به چالش بکشد. البته مدل‌های آلفا هنوز هم نسبت به رقبای کره‌ای در ایران غریب‌تر و محدودتر هستند و از این جهت سوالات مختلفی را در ذهن خریداران خود به وجود می‌آورند، خصوصا اینکه در حال حاضر مدل فیس‌لیفت جولیتا و میتو نیز توسط نمایندگی به کشور وارد شده است. بنابراین ما نیز تصمیم گرفتیم جدیدترین و کامل‌ترین مدل آلفا جولیتا یعنی مدل 2015 مجهز به پکیج Sportiva را مورد آزمایش و بررسی قرار دهیم تا شما هم بیشتر با قابلیت‌ها و همچنین تفاوت این خودرو با مدل قبل فیس‌لیفت آشنا شوید.





  مدل مورد بررسی ما از نوع فیس‌لیفت 2014 (با سند 2015) بود که از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی با مدل 2011 ندارد، جز اینکه ضلع فوقانی مثلث جلوپنجره آن حذف شده است. نمای جلو خودرو نسبتا فانتزی و متفاوت است و جلوپنجره سنتی آلفارومئو، ضمن حفظ اصالت طراحی، هماهنگی و پویایی خاصی را در این قسمت به وجود آورده است که مشخصه و چهره یک اتومبیل ایتالیایی را به طور کامل به نمایش می‌گذارد. قسمت عقب نیز با وجود کاسه چراغ‌های افقی و گرافیک لامپ‌های LED آن و همچنین فرم شیشه و اسپویلر نصب شده در بالای آن، ظاهری اسپرت و جذاب دارد و گویی جولیتا در نمای عقب، پهن‌تر به نظر می‌رسد. جالب اینجاست که بعضی‌ها در نگاه اول تصور می‌کنند، جولیتا یک‌ هاچ‌بک 2در‌ است زیرا دستگیره در‌‌های عقب آن در قسمت انتهای شیشه‌های جانبی جاسازی شده‌اند و تشخیص آنها از فاصله دور ممکن نیست. 


اما نکته مورد توجه در خودرو مورد آزمایش، بهره‌گیری از پکیج Sportiva بود که مانند پکیج MC در مدل‌های مزراتی، شامل تغییراتی در ظاهر و باطن خودرو می‌شود. 



از جمله مشخصات ظاهری مدل‌های دارای این پکیج می‌توان به سیستم تعلیق اسپرت با ارتفاع کمتر، شیشه‌های دودی، رکاب اسپرت، رینگ‌های 18 اینچی مشکی رنگ با طرح توربین، کاسه چراغ‌های تیره جلو و همچنین کلیپر ترمزهای برمبو با رنگ قرمز اشاره کرد که جلوه‌ای به‌مراتب زیباتر و جذاب‌تر را برای جولیتا به ارمغان می‌آورند، ضمنا در صورت بهره‌گیری از این پکیج، لوگو برگ سبز رنگ و نوشته Sportiva نیز در بالای گلگیرهای جلو نصب می‌شود. البته پکیج Sportiva شامل تغییرات دیگری نیز می‌شود که در بخش‌های بعدی به آن اشاره می‌کنیم. 






کابین و امکانات رفاهی

اصولا خودروسازان ایتالیایی استفاده از برخی سیستم‌های سنتی را به آپشن‌های مدرن ترجیح می‌دهند، به عنوان مثال؛ جولیتا دارای سیستم starter Keyless نیست و در‌های آن به وسیله ریموت (که همان سوئیچ اتومبیل است) باز می‌شود. در داخل کابین نیز دکمه‌ای برای استارت وجود ندارد و باید مانند خودروهای معمولی، سوئیچ را در جایگاه مخصوص خود قرار داده و بچرخانید. فرم داشبورد، پانل و کنسول مرکزی، نسبتا ساده اما متفاوت است و البته در این مدل (یعنی مدل فیس‌لیفت)، نمایشگر مرکزی از بالای داشبورد به وسط آن انتقال یافته و در عوض، یک محفظه کوچک جهت قرار دادن وسایلی مانند عینک، در بالای داشبورد فراهم شده است که در آن با فشار دست باز می‌شود. 



همان طور که گفتیم پکیج Sportiva در داخل کابین نیز تغییراتی را به وجود می‌آورد که از جمله آنها می‌توان به پدال‌های آلومینیومی اسپرت با لوگوی آلفا، پارکابی‌های مجهز به لوگوی Sportiva، کفپوش‌های اسپرت با لوگوی آلفارومئو و همچنین تریم تزئیناتی مایکرو کربن اشاره کرد. ضمنا قسمت فوقانی داشبورد این مدل و همچنین بخشی از رودری‌ها و دوخت غربیلک فرمان نیز به رنگ قرمز بود که با رنگ چرم صندلی‌ها همخوانی کامل داشت و‌ هارمونی زیبا و جذابی را به وجود آورده بود. از لحاظ کیفیت متریال و ادوات داخلی می‌توان گفت که پوشش چرم صندلی‌ها بسیار خوب و تحسین‌برانگیز است ولی جنس پلاستیک داشبورد و رودری‌ها و تریم تزئیناتی، اگرچه در نوع خود رضایت‌بخش است اما انتظار می‌رفت که در این کلاس و رنج قیمت، برتری محسوس‌تری نسبت به دیگر رقبا داشته باشد. غربیلک فرمان نصب شده در مدل‌های فیس‌لیفت نسبت به مدل قبلی، زیباتر و تا حدی خوشدست‌تر است و دسترسی به ادوات و کنترلرهای مختلف نیز ساده به نظر می‌رسد، خصوصا اینکه نمایشگر مرکزی نیز از نوع لمسی است.





صفحه کیلومترشمار هم حالت اسپرت و هیجان‌انگیزی دارد و برای مشاهده و کار با منوهای مختلف کامپیوتر آن ( مانند نمایش میانگین مصرف سوخت، مسافت طی شده، تنظیم روشنایی، خاموش یا روشن کردن ایربگ سرنشین، موعد سرویس و ...) می‌توانید از کلید‌های سمت چپ آن استفاده کنید. صندلی‌های این مدل دارای فرمی اسپرت و حالتی نسبتا سفت اما راحت هستند که حمایت خوبی را از بدن انجام می‌دهند و فضای پا و سر نیز در قسمت جلو خوب و راحت است اما در قسمت عقب با کمی محدودیت فضا برای پا مواجه شدیم که در این کلاس و ابعاد طبیعی است. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی این مدل می‌توان به تنظیم برقی صندلی‌های جلو (فاصله، ارتفاع و گودی کمر) با 3 حافظه و گرم‌کن، سیستم چند‌رسانه‌ای Blue&Me با نویگیشن و قابلیت اتصال USB و ipod، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سقف پانورامیک، سنسورهای پارک در جلو و عقب و همچنین کروز کنترل اشاره کرد، ضمن اینکه سیستم صوتی مدل مورد آزمایش از نوع مشهور BOSE بود که کیفیت صدا بسیار خوبی هم  داشت. 



تجربه رانندگی

نوبت به بخش اصلی آزمایش، یعنی تجربه رانندگی می‌رسد. تسلط رانندگی و میدان دید اطراف خوب است و تنها در قسمت عقب و با وجود ستون‌های پهن، محدودیت دید وجود دارد. پیشرانه جولیتا با صدایی خفیف و همراه با غرغر جزئی اگزوز روشن می‌شود و اولین چیزی که در آغاز حرکت توجه ما را به خود جلب می‌کند، پاسخگویی تیز و سریع پیشرانه به فشار پدال گاز (حتی در حالت نیش گاز) است که حس خوبی را به راننده القا می‌کند.  
 

 


پیشرانه 4 سیلندر Multi air جولیتا از نوع توربوشارژ به حجم 1368 سی‌سی است و البته با همین حجم کم، قدرت 168 اسب بخار را به همراه 250 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب‌گیری اولیه و ثانویه به لطف بهره‌گیری از گیربکس دوکلاچه و 6 دنده اتوماتیک آلفا بسیار رضایت‌بخش است و از میان رقبای موجود در بازار داخلی فقط فولکس بیتل 2013 (که در تعداد محدود به کشور وارد شد) با قدرت 200 اسب بخار و شتاب اولیه 7.5 ثانیه حریف آن می‌شود و این در حالی است که شتاب اولیه برای جولیتا برابر 7.7 ثانیه اعلام شده است. طبیعتا عملکرد سیستم تعلیق، اسپرت و نسبتا خشک است اما توانایی آن در دفع ضربات و حفظ موقعیت خودرو بسیار قابل توجه بود و فرمان نیز اگرچه در سرعت‌های پایین به راحتی و به صورت کاملا نرم می‌چرخد اما در سرعت‌های بالا کاملا تیز و گوش به فرمان است. 

 


سیستم تنظیم حالت رانندگی آلفا یا همان DNA که در این مدل نیز وجود دارد، شامل 3 حالت، Dynamic‌، Normal و All-Weather می‌شود که حالت سوم جهت رانندگی در شرایط بارندگی و مسیرهای لغزنده است اما در صورت انتخاب حالت «داینامیک»، جولیتا به یک اتومبیل اسپرت و خشن تبدیل می‌شود که دنده‌ها را در دور بالاتری تعویض می‌کند و عملکرد فرمان و سیستم تعلیق آن اسپرت‌تر می‌شود، ضمن اینکه در این حالت با وجود تغییر در برنامه کامپیوتر و عملکرد پیشرانه، شاهد شتاب‌گیری سریع‌تری خواهید بود. قدرت ترمزگیری نیز با وجود سیستم ترمز برمبو بسیار خوب است و فراموش نکنید که 9 سیستم الکترونیکی ترمز و کنترل پایداری، بهترین هندلینگ را برای‌ هاچ بک اسپرت شما فراهم می‌کنند. 




برای تعویض دستی دنده‌ها هم می‌توان از پدال‌های پشت فرمان استفاده کرد. میانگین مصرف سوخت برای جولیتا حدود 5.2 لیتر در 100کیلومتر اعلام شده که در روز تست، کامپیوتر خودرو، عدد 8.5 را نمایش می‌داد و البته این مسئله به شرایط رانندگی و کیفیت بنزین نیز بستگی دارد. صندوق بار جولیتا اگرچه کوچک و محدود است اما در کلاس خود و در مقایسه با اکثر رقبا، فضای خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در کل، جولیتا خودرویی چابک و کاملا گوش به فرمان است که با وجود قابلیت‌های بالای فنی، علاوه بر رانندگی راحت و لذت‌بخش در ترافیک‌های شهری، هیجان یک رانندگی اسپرت را نیز برای شما فراهم می‌آورد اما کارشناسان معتقدند که پیشرانه این مدل به مراقبت خاصی احتیاج دارد و تنها خوراک مناسب برای آن، بنزین سوپر است! ضمنا استفاده از مکمل‌های بنزین متفرقه و یا توصیه نشده برای آن، نه تنها مفید نبوده بلکه موجب آسیب رسیدن به پیشرانه می‌شود. توجه داشته باشید که هزینه سرویس‌ها و قیمت لوازم یدکی آلفا نیز نسبت به دیگر رقبا بالاتر است.

 



u53ti4irw9n5ll5m9w5.jpg



ارسال دیدگاه