تدابیر پیامبر اکرم (ص) برای جلوگیری از گرانی کاذب

تدابیر پیامبر اکرم (ص) برای جلوگیری از گرانی کاذب

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>پیامبر اکرم (ص) می فرمودند: &laquo;نباید فروشنده شهری، میانجی كالای روستایی شود.&raquo; کنایه از اینکه نباید دلال سر زمین محصول را بخرد و چند دست بگردد تا به بازار برسد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از تراز، در یادداشت گذشته برخی اقدامات و تدابیر پیامبر اکرم (ص) برای دوران سخت اقتصادی صدر اسلام بیان نمودیم که از آن جمله می توان به برقراری عقد اخوت بین مهاجران و انصار، بستن قرارداد مساقات و مزارعه میان مهاجران و انصار و ترویج و گسترش تجارت و بازرگانی اشاره کرد.


یکسری از اقدامات حضرت جنبه بازدارنگی داشتند. از آن جمله مقابله جدی با واسطه گری و دلالی بود. پیامبر اکرم (ص) برای جلوگیری از تورم اقدام به حذف دلال ها نموده و فرمودند:
«به استقبال کالا نروید تا وارد بازار شود.» (۱)
 

سه نکته:

* جنس نباید چند دست بگردد
پیامبر رحمت (ص) از همان آغاز پی برده بودند که عامل گرانی ها واسطه ها هستند. واسطه هایی که کار نمی کنند و فقط با دغل کاری جنس کشاورز و صنعت گران را ارزان از دستشان خارج کرده و به قیمت گزافی روانه بازار می کنند.



** فروشنده شهری و روستایی
همچنین می فرمودند: «نباید فروشنده شهری، میانجی كالای روستایی شود.» (۲) کنایه از اینکه نباید دلال سر زمین محصول را بخرد و چند دست بگردد تا به بازار برسد بلکه محصول باید مستقیماً وارد بازار شود.



*** منافع حذف دلال ها
این کار منافع فراوانی دارد از جمله اینکه:
- با کم‌شدن واسطه غیر مفید، از افزایش قیمت ها جلوگیری می شود.
- صاحب کالا به علت نا آگاهی از بهای آن در بازار، دچار ضرر نمی شود و سود واقعی به تولیدکننده می رسد نه دلال.
- جنس در بازار عرضه شده و در اختیار همه مردم قرار می گیرد، نه یک گروه خاص در بیرون از بازار.

 


پی نوشت:
۱- فتح الوهاب، ج۱، ص۲۸۵
۲- امتاع الاسماع، ج۱۴، ص۳۸۸


ارسال دیدگاه