90درصد پیچ‌و‌مهره‌های وارداتی،چینی است/اگر صنف ما نباشد، هیچ صنعتی شکل نمی‌گیرد
رئيس اتحاديه پيچ‌و‌مهره فروشان تهران:

90درصد پیچ‌و‌مهره‌های وارداتی،چینی است/اگر صنف ما نباشد، هیچ صنعتی شکل نمی‌گیرد

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>به گفته مهری، برخی تمام تولیدات خود را به&zwnj;صورت انبوه و با قیمت بالاتر به کارخانه&zwnj;های خودروسازی می&zwnj;فروشند به&zwnj;نحوی&zwnj;که همین پیچ&zwnj;هایی که با قیمت کیلویی 5800 می&zwnj;فروشیم، آن&zwnj;ها کیلویی 12000 تومان به خودروسازان می&zwnj;فروشند.</span></p>

به گزارش  مازند اصناف و به نقل از بازار خبر،نورالدین مهری رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان تهران با اشاره به تأسیس این اتحادیه در سال 85 گفت: قبل از آن زیر نظر اتحادیه ابزار فروشان بودیم، در این سال با توجه به ماده قانونی نظام صنفی مبنی بر اینکه اگر اعضاء هر صنف به 300 نفر رسد می‌توانند اتحادیه تشکیل دهند این مهم حاصل شد، اکنون این اتحادیه 600 عضو جوازدار و 200 واحد در حال دریافت جواز دارد.



وی ادامه داد: عمده‌ترین تفاوت ما با اتحادیه‌های دیگر متمرکز بودن این صنف در 3 مرکز، میدان قزوین-شادآباد-حسن آباد است که به‌صورت رقابتی فعالیت می‌کنند و حتی  10 درصد سود بازرگانی تعیین‌شده را نیز می‌توانند دریافت کنند.


مهری با اشاره به اینکه این واحدهای صنفی در حقیقت به‌صورت بورس پیچ و مهره فعال هستند افزود: با توجه به اینکه در تمام دنیا برای هر 45 نفر یک واحد صنفی وجود دارد اما در ایران برای هر 13 نفر یک صنف داریم و این کار باعث پایین آمدن درصد سود آن‌ها می‌شود و از طرفی دیگر بحث مالیات‌های بالا مطرح است.



رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص مشکل این اتحادیه با اداره مالیات اظهار داشت: طی نشستی که تمام اتحادیه‌ها با معاونت مالیات‌های مستقیم داشتند، عنوان شد که روسای اتحادیه‌ها می‌توانند مشکل مالیاتی خود را اطلاع دهند تا رسیدگی شود اما مسئول مالیات مستقیم، بعد از تماس‌های مکرری که با او داشتم هیچ‌گونه پاسخی به خواسته ما نداد.



مهری افزود: بر اساس بند (ی) قانون نظام صنفی، اتحادیه‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند به شرطی که اظهارنامه‌ها را در زمان مقرر ارائه دهند. این اتحادیه نیز اظهارنامه را در موعد مقرر آماده کرد اما به دلیل اینکه اتحادیه هیچ‌گونه خرید و فروشی ندارد، قسمت درآمد اظهارنامه را خالی گذاشت که این موضوع با برخورد اداره مالیات همراه بود.


وی خاطرنشان کرد: به دلیل بازار رقابتی این صنف، قیمت‌ها بسیار پایین و واقعی است در حقیقت پیچ و مهره‌ای که می‌فروشیم از پلاستیک هم ارزان‌تر است زیرا هر کیلو پیچ و مهره فولادی در بازار 5800 تومان، آهنی 3800 تومان است درصورتی‌که پلاستیک کیلویی 8000 تومان است.



رئیس اتحادیه پیچ و مهره با اظهار تأسف از اینکه 75 درصد از کالاهای این صنف وارداتی است افزود: 90 درصد این محصولات از کشور چین و 10 درصد از تایوان است. این در حالی است که در حدود 10 سال پیش نزدیک به 117 کارخانه پیچ و مهره تولیدی داشتیم که به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه و واردات سنگین از کره امکان رقابت در این بازار نبود و اکنون این 117 مراکز تولید به 15 کارخانه تولیدی تبدیل شده است.



مهری بیان کرد: در این میان برخی از این کارخانه‌های تولیدی شیطنت می‌کنند و تمام تولیدات خود را به‌صورت انبوه و با قیمت بالاتر به کارخانه‌های خودروسازی می‌فروشند به‌نحوی‌که همین پیچ‌هایی که با قیمت کیلویی 5800 می‌فروشیم آن‌ها کیلویی 12000 تومان به خودروسازان می‌فروشند.



وی افزود: به دلیل حمایت دولت کارخانه‌های خودروسازی نیز مجبورند از آن‌ها خرید کنند.


 رئیس اتحادیه پیچ و مهره با توجه به اهمیت پیچ و مهره که لزوم هر صنعتی است گفت: به‌طور مثال یک خودرو از 120 نوع پیچ و مهره و موتور خودرو از 70 نوع پیچ و مهره تشکیل شده است همچنین نزدیک به 7000 نوع پیچ و مهره در قالب‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های مختلف داریم که از عروسک‌سازی و عینک‌سازی گرفته تا هواپیما و خودروسازی و شرکت‌های نفتی با انواع مختلف این محصولات ساخته می‌شوند و اگر پیچ و مهره نباشد صنعتی هم شکل نمی‌گیرد اما متأسفانه جایگاه واقعی این صنعت شناخته‌شده نیست.



وی با اشاره به اینکه این صنف نرخ‌گذاری ندارد افزود: عمده پیچ و مهره‌های فولادی که آچارهای 6 گوش می‌خورند کیلویی 5800 تا 6000 تومان است، پیچ و مهره‌های آهنی از کیلویی 3300 تا 3500 است البته پیچ‌های استیل هم موجود است که تفاوت قیمتی با سایر انواع آن دارد.



رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان تهران تأکید کرد: چنانچه تولیدکنندگان داخلی بتوانند بازار پیچ و مهره ایران را تأمین کنند، اعضای این اتحادیه هیچ‌وقت از کشورهای خارجی خرید نخواهند کرد.



وی ادامه داد: در جهت بهبود بازار پیچ و مهره کشور و برای جلوگیری از تورم و گرانی از مسئولین ذی‌ربط تقاضا داریم تا این مشکل را به نحو مطلوبی موردتوجه قرار دهند.



مهری ارتباط این اتحادیه با مصرف‌کننده را بیشتر از تولیدکننده عنوان کرد و یادآور شد: تولیدکنندگان به بازار ایران جنس نمی‌دهند و 70 هزار تن در سال 89 پیچ و مهره در کشور مصرف شده است که از این مقدار تنها 20 هزار تن سهم بازار داخلی بوده است. ماده اولیه پیچ و مهره وارداتی است.


ارسال دیدگاه