به گزارش مازند اصناف حسین امیری خامکانی با بیان این مطلب به خبرنگار تراز گفت: بنزین های وارداتی درصد بالایی از مصرف روزانه را به خود اختصاص نمی دهند و میانگین بین ۶ تا ۸ میلیون لیتر و حداکثر ۱۰میلیون لیتر روزانه از این بنزین ها در سراسر کشور استفاده می شود.
وی افزود: ۵۰میلیون لیتر باقی مانده را بنزین های تولید شده در کشور مانند پتروشیمی اراک تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: بر اساس تصمیم دولت و همچنین بر اساس گزارش های رسمی رائه شده به کمیسیون انرژی مجلس، مقرر شده بود که بنزین هایی منطبق با استاندارهای یورو ۴ وارد کشور شود و دولت تحت هیچ شرایطی بنزینی با کمتر از این نوع استاندارد را وارد نکند.
وی تصریح کرد: هرچند ممکن است تخلفاتی در این زمینه صورت گیرد بنابراین دولت باید نظارت و کنترل بیشتری بر روی کیفیت بنزین های وارداتی داشته باشد.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تراز گفت: باید به سمت تولید بنزین بر اساس استاندارد یورو ۴ برویم و خوشبختانه در پالایشگاه اراک این اتفاق افتاده و در پالایشگاه خیلج فارس نیز مقرر شده تا برای تولید این نوع بنزین بستر سازی شود.
وی توضیح داد: اگر میزان مصرف داخلی از حدفعلی فراتر نرود و پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور بستر را برای تولید بنزین یورو ۴فراهم سازند حتم بدانید تا پایان سال ۹۴ و حداکثر تا آغاز نیمه دوم سال ۹۵ م یتوانیم از واردات بنزین بی نیاز شویم.
وی خاطر نشان کرد: اما اگر میزان مصرف داخلی کنترل نشود حتم بدانید بی نیاز شدن از واردات بنزین رویایی دست نیافتی خواهد شد.
وی بیان کرد: علت اصلی واردات به سبب بالا بودن شاخص های آلایندگی است که خوشبختانه گام های اساسی در زمینه حل این مشکل برداشته شده است.
امیری خواستار شد: دستگاه های نظارتی باید هم بنزین های وارداتی و هم بنزین های تولید شده در داخل را از نظر انطباق با استانداردهای یورو ۴ کنترل کنند زیرا این محصول با سلامت مردم و محیط زیست رابطه مستقیم دارد و هیچ گونه اهمال کاری در این حوزه پذیرفته نخواهد بود.
عضو کمیسیون انرژی در پایان گفت: دولت باید هرچه سریعتر زمینه های تولید بنزین استاندارد را در کشور فراهم کند زیرا ادامه روند فعلی واردات بنزین با اهداف اقتصاد مقاومتی و بی نیازی از سایر کشورها مغایرت دارد.
ارسال دیدگاه