دلیل انتقال دوشنبه بازار کتالم و لزوم پاسخگویی شهردار رامسر/تصاویر

دلیل انتقال دوشنبه بازار کتالم و لزوم پاسخگویی شهردار رامسر/تصاویر

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>بازارهای هفتگی از گذشته های دور تاکنون در جهت پاسخگویی به نیاز سکونت&zwnj;گاه&zwnj;های شهری و روستایی با هدف مبادله تولیدات مازاد بر مصرف روستائیان و تأمین کالاها و خدمات مورد نیازشان از اهمیت خاصی برخوردار بوده اند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف  و به نقل از  بلاغ ، بازارهای هفتگی روستایی به دلیل ماهیت وجودی خود یعنی تبادل و تجارت کالاها و برآوردن نیازهای خریداران و فروشندگان، حامل اثرات عمیقی در توسعه روستایی از طریق گشایش و بهبود اقتصاد روستایی و نیز تأثیرات فرهنگی و اجتماعی و ایجاد انگیزه در جهت تولید و جذب جمعیت به عنوان گردشگر، نیروی کار فصلی، مشتریان، فروشندگان و واسطه ها نیز هستند.

 

مطمئناً با توسعه شبکه های ارتباطی و حمل و نقل می توان به افزایش حوزه نفوذ برخی از این بازارها و کاسته شدن از حوزه نفوذ برخی دیگر از این بازارها اشاره کرد که این مسئله نیز خود منجر به شکل گیری و زایش شهرهای جدید و یا تبدیل روستا به شهر و تغییر ساختار اقتصادی آن به سوی اقتصادی تجاری و خدماتی می شود.

 

بازارهای هفتگی از گذشته های دور تاکنون در جهت پاسخگویی به نیاز سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی با هدف مبادله تولیدات مازاد بر مصرف روستائیان و تأمین کالاها و خدمات مورد نیازشان از اهمیت خاصی برخوردار بوده اند.

 

بازارهای هفتگی، درگذشته به دلیل مشکلات گوناگون، از جمله، عبور و مرور روستائیان که امروزه به مدد توسعه راه ها ی ارتباطی و تراکم وسایل نقلیه کمتر شده است و نیز به دلیل تازگی کالاها و تا حدودی ارزانی اجناس عرضه شده و دلایل گوناگون دیگر در مناطق گوناگون، واجد اهمیت شایان توجهی بوده اند.

 

از سویی دیگر برگزاری بازارهای هفتگی باعث شکل گیری مشاغل خدماتی و تولیدی در کنار این بازارها می شود که به عنوان نمونه می توان از تأثیر شگرف آن بر حجم عملکرد و فعالیت بنگاه های اقتصادی و خدماتی، توزیع محصولات کشاورزی و شکوفایی خدمات حمل و نقل نام برد که سبب اشتغال بسیاری از افراد در روزهای بازار می شود و در راستای جابجایی خریداران و واسطه ها و بازار مج ها عمل می کنند.

 

از تأثیرات دیگر بازارهای هفتگی، می توان به موارد دیگری همچون رونق مشاغل خدماتی و توزیعی همچون آرایشگری، تعمیرگاه ها، سوپر مارکت ها و خدمات مرتبط با فعالیت روستایی چون آهنگری و… اشاره کرد.

 

دوشنبه بازار کتالم رامسر

 

همچنین در روزهای بازار بانک ها شلوغ ترین روز هفته را تجربه کرده و قهوه خانه ها و غذاخوری ها نیز در تمام روز از پر جنب و جوش ترین نقاط شهر به شمار می روند و مراجعان علاوه بر گذران اوقات فراغت و رفع خستگی و صرف غذا و... در این مکان ها، به تبادل نظر و حل و فصل مشکلات و مشارکت در فعالیت های اجتماعی می پردازند.

 

از جمله  پیامدهای مهم دیگر برپایی بازارهای هفتگی پویا و پر جنب و جوش نیز می توان به ایجاد وفاق و همبستگی اجتماعی، افزایش تولید و بهره وری در منطقه، ایجاد اشتغال در منطقه، ایجاد تعادل نسبی قیمت در مناطق شهری و روستایی، عرضه مستقیم کالا توسط تولیدکنندگان و امکان حذف نظام واسطه گری، کاهش هزینه حمل و نقل و تأثیر مستقیم آن بر کاهش قیمت کالا، ایجاد جاذبه گردشگری و تأثیر آن در فعال سازی صنعت توریسم روستایی و تزریق نشاط و شادابی به بطن جامعه شهری و روستایی اشاره کرد.

 

دوشنبه بازار کتالم رامسر

 

حضور چشمگیر زنان روستایی در کنار مردان در بازارهای هفتگی نیز علاوه بر ایفای نقش مؤثر در رونق بازارهای هفتگی، بر عرضه محصولات تولیدی همچون انواع متنوعی از دستبافت ها و صنایع دستی خانگی، محصولات باغی و محصولات تولیدی خانگی مانند انواع غذاها و مواد غذایی و ترشی جات، سبزیجات و... نیز می افزاید.

 

همچنین با توجه به اینکه زنان از عمده خریداران محصولات مصرفی شهری و نیازمندی های خانوارها هستند، بر جنب و جوش و حجم داد و ستد های بازارهای هفتگی می افزایند.

 

توجه به مطالب مطروحه، نگارنده را بر آن داشته است تا نسبت به اقدام و تصمیم چالش برانگیز اعضای شورای اسلامی و شهرداری کتالم و سادات‌شهر بعد از چند بار جابجایی بی ثمر بازار هفتگی دوشنبه ها به نقاط مختلف و انتقال نهایی آن از مرکز شهر به منطقه ای دور از شهر که از هیچ امکانات درخور توجهی برخوردار نیست و به دنبال آن کم رونق تر شدن و کاهش استقبال همشهریان از بازار هفتگی در مکان جدید، قلم بفرساید و با این سوال که با این انتقال به کدام‌یک از خواسته های  ساکنان منطقه پاسخ گفته شد و یا اینکه کدام‌یک از معضلات دست و پاگیری که علت اصلی این جابجایی است، مرتفع شد را به رشته تحریر در آورد!

 

دوشنبه بازار کتالم رامسر

 

با نگاهی اجمالی و تحقیقی هر چند سطحی نیز می توان دریافت که معضل ترافیک در منطقه همچنان پابرجاست.

 

اقدام خاص و شایان توجهی نیز در خصوص مواردی همچون امنیت منطقه، روشنایی محیط مورد نظر، عبور پر مخاطره وسایل نقلیه از قلب بازار، رفت و آمد آسان شهروندان و دسترسی آسانتر، سهولت دسترسی به بانک، قهوه خانه ها، غذاخوری ها، تاکسی ها و آژانس های تلفنی، پیک های موتوری، کیفیت مطلوب تر داد و ستد، اورژانس، پاسگاه انتظامی و... نیز صورت نگرفت.

 

همچنین نمی توان از افزایش نارضایتی بازاریان، واسطه ها، بازار مج ها و حتی ساکنان منطقه  و در پی آن سکوت و عدم پاسخگویی عوامل اجرایی به سوالات و گلایه ها و اعتراضات بی شمار منتقدین و مخالفین این اقدام نیز به آسانی چشم پوشی کرد.

 

چرا که تاثیر این اقدام علاوه بر کاهش کیفیت این بازارها تا حدود زیادی بر کیفیت زندگی و نحوه ارائه و دریافت خدمات مردم نیز سایه افکنده و بیش از پیش مسئولین و عوامل تاثیرگذار در این تصمیم را به پاسخ گویی به چرایی این انتقال مکلف می کند.

 

ضمناً توجه و تامل در این موضوع نیز خالی از لطف نیست که با انتقال بازار هفتگی دوشنبه به منطقه مارکوه و دور کردن کانون داد و ستد این منطقه از اهالی و شهروندان، نه تنها به حل مسئله کمک نکرد، بلکه به پاک کردن صورت مسئله از سوی متولیان امر انجامید.



ارسال دیدگاه