سفر ظریف به اسلام‌آباد/جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک خاک ایران/تحریم جدید تخریب کننده مسیر مذاکرات
مشروح نشست هفتگي سخنگوي دستگاه ديپلماسي:

سفر ظریف به اسلام‌آباد/جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک خاک ایران/تحریم جدید تخریب کننده مسیر مذاکرات

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان وضع و اجرای هرگونه تحریم جدید را تخریب&zwnj;&zwnj;کننده مسیر مذاکرات خواند و گفت: هرگونه اقدامی که این مسیر را تخریب کرده و یا با تعلل مواجه کند خلاف روح تفاهم است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن محکوم کردن مجدد اقدام تروریستی اخیر در عراق که بر اثر آن جمعی از تکنسین‌ها و کارگران ایرانی شاغل در این کشور به شهادت رسیدند، حملات تروریستی روزهای اخیر در عراق را نیز شدیدا محکوم و با دولت ملت عراق ابراز همدردی کرد.

وی با بیان اینکه تروریست‌ها وحدت ملی در عراق را نشان گرفته‌اند، مردم عراق را به هوشیاری برای حفظ وحدت ملی دعوت کرد و نسبت به خطر افراط‌گرایی در منطقه هشدار داد.

افخم با ذکر این نکته که تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری با اهداف نامشروع از سوی برخی کشورها مورد حمایت قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این کشورها باید پاسخگوی اقداماتشان باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه خطر افراطی‌گری در منطقه محدود به یک کشور نخواهد بود افزود: این خطر جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

*سفر ظریف به اسلام‌آباد


وی همچنین از سفر پنجشنبه هفته جاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام‌آباد به منظور شرکت در شانزدهمین نشست شورای وزیران D8 خبر داد و گفت: وزیر خارجه در این سفر علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه پاکستان با همتایان خود در این نشست نیز دیدار خواهد کرد.

افخم D8 را سازمانی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اسلامی برشمرد که در راستای مناسبات اقتصادی جهان اسلام و حضور موثر کشورهای اسلامی در اقتصاد جهانی فعالیت می‌کند و افزود: امیدواریم شاهد حضور اقتصاد اسلامی در اقتصاد جهانی باشیم.

*تماس تلفنی کری با ظریف

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تماس تلفنی جان‌کری وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف این تماس را در راستای تحولات مرتبط با برنامه اقدام مشترک برشمرد و افزود: آقای ظریف در این تماس نارضایتی جمهوری اسلامی ایران را از روند برنامه کارشناسی و جزئیات درباره اجرایی شدن اقدام مشترک اعلام کرد.

وی با اشاره به تماس‌های اشتون و ظریف نیز گفت: این تماس‌ها عادی است.

سخنگوی وزارت خارجه به دیدار امروز سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: آقای عراقچی همچنین گفت‌وگوهایی با خانم هلگا اشمید معاون خانم اشتون داشته است.

افخم این گفت‌وگوها را در چارچوب مذاکرات کارشناسی و روند اجرای برنامه اقدام مشترک برشمرد و گفت: طرفین ضمن بررسی از سرگیری مذاکرات درباره دور بعدی مذاکرات در سطوح بالاتر گفت‌وگو خواهند کرد.

افخم در پاسخ به سوالی درخصوص زمان از سرگیری مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 با ذکر این نکته که تماس‌ها و تبادل‌نظرهایی بین طرفین در حال انجام است خاطرنشان کرد: دو طرف موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک را مورد توجه دارد و مذاکرات امروز آقای عراقچی و خانم اشتون و رایزنی‌های آقای ظریف همه در این زمینه است که زمان‌بندی‌های بعدی با تفاهم طرفین مشخص شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ابراز امیدواری نسبت به شروع مذاکرات کارشناسی در آینده نزدیک، تماس‌ها و گفت‌وگوها در موضوع هسته‌ای ایران را امری طبیعی خواند و گفت: امیدواریم مذاکرات کارشناسی در اولین زمان برگزار و بتوان درباره زمان‌بندی مذاکرات در سطوح بالاتر به تفاهم رسید.

*روح بیانیه اتحادیه اروپا مفید و سازنده بود


وی در خصوص بیانیه شورای اتحادیه اروپا مبنی بر لغو بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و منوط کردن آن به تایید آژانس بر تعلیق غنی‌سازی 20 درصد اظهار داشت: در گام اول انتظار داریم که طرفین در راستای پایبندی و حفظ تفاهمات و اجرای دقیق و درست برنامه اقدام مشترک گام بردارند.

افخم روح بیانیه اتحادیه اروپا را مفید و سازنده برشمرد و افزود: امیدواریم که استقبال اتحادیه اروپا از برنامه اقدام مشترک در صحنه عمل نیز متبلور شود و اتحادیه اروپا بتواند به تعهدات خود در اجرای برنامه اقدام مشترک عمل کند. این استقبال در این مرحله نشان از آمادگی اتحادیه اروپا برای برداشتن گام اول است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: از کلیدی‌ترین بحث‌هایی که به عنوان تعهدات طرف‌های مقابل در برنامه اقدام مشترک نام برده شده، عدم مبادرت به تحریم جدید است. قبلا اعلام کردیم که هرگونه اقدام به اعمال تحریم جدید به منزله مرگ برنامه اقدام مشترک است و امیدواریم طرف‌ها در حفظ و پایبندی به برنامه اقدام مشترک جدی باشند و روح حاکم بر برنامه را حفظ کرده و اقدامات سازنده را برای اجرایی شدن آن در پیش بگیرند.

* همکاری افغانستان برای امنیت مرزها

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ربایش و قتل شهروندان ایرانی در افغانستان و از جمله قتل اخیر یکی از شهروندان ایرانی در این کشور با بیان اینکه متاسفانه این خبر را دریافت کرده‌ایم اظهار داشت: بخش کنسولی وزارت امور خارجه به ویژه اداره کل ایرانیان موضوع رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی، تعیین سرنوشت آنها، حل مشکلات و دسترسی‌های کنسولی را در دستور کار دارد. از دولت افغانستان خواسته‌ایم که نهایت همکاری و مساعدت را برای ایجاد امنیت در مرزها انجام دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد وقوع چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

افخم با بیان اینکه نهادهای ذیربط دو کشور نسبت به موضوع حساس هستند افزود: امیدواریم با توجه به موارد تلخی که پیش آمده شاهد اهتمام بیشتر دولت افغانستان باشیم.

وی درباره اسرا و مفقودان ایرانی در عراق و برنامه‌های وزارت خارجه در راستای پیگیری در این‌خصوص که سوال یکی از خبرنگاران بود با بیان اینکه این موضوع همواره مورد توجه وزارت خارجه و نهادها و ارگان‌های ذیربط داخلی است اظهار داشت: در گفت‌وگوها با مسئولان عراقی این مسئله در دستور کار قرار دارد و نتایجی نیز در پی داشته و برخی شناسایی‌ها انجام شده و گروه‌های تفحص در این زمینه فعالیت داشته‌اند.

*بدون پیش شرط حضور می‌یابیم

وی در پاسخ به سوالی درباره دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 درباره سوریه با بیان اینکه هنوز کشورها به این نشست دعوت نشده‌اند یادآور شد: آقای بان‌کی‌مون اعلام کرد که قرار است دعوت‌نامه‌ها ارسال شود اما هنوز از هیچ کشوری دعوت به عمل نیامده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که آماده کمک به بحران سوریه است و چنانچه دعوت شویم آماده کمک به حل مسئله سوریه در چارچوب راهکارهای سیاسی هستیم.

وی تصریح کرد که حضور جمهوری اسلامی ایران در هیچ برنامه تنظیم شده و نشست بین‌المللی منوط به تعیین پیش‌شرط نیست و ایران هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد.

یکی از خبرنگاران با اشاره به انفجار اخیر در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و اقدام تروریستی اخیر در عراق، درباره ارتباط این اقدامات تروریستی سوال کرد که افخم با بیان اینکه تروریسم در هر جای دنیا به هم پیوسته است و اقدامی است که از منطق خارج شده اظهار داشت: ما نگرانی خود را نسبت به پدیده تروریسم اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که تروریسم نمی‌تواند محدود به یک کشور باشد و لازم است که جامعه جهانی در این زمینه وارد عمل شود.

افخم تروریسم را محکوم کرد و افزود: کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند که باید بدانند که ماهیت این پدیده ضد انسانی و ضدبشری محدود به یک نقطه نخواهد بود و جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

*تنظیم برنامه‌های رسمی نه غیررسمی

 مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران در خصوص اظهارات کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی با بیان اینکه وزارت خارجه بنا به وظیفه خود تنظیم‌کننده برنامه‌های رسمی است و برنامه‌های رسمی را با همکاری مجلس تنظیم کردیم و این برنامه تایید و اجرا شد، گفت: در مورد بخش غیررسمی سفر اقدامی صورت نگرفته و این بخش در حیطه وظایف ما نبوده است و مجلس نیز این موضوع را اعلام کرد. آنچه بود مشارکت و اقدام هماهنگ ما برای تنظیم برنامه‌های رسمی سفر بوده است و بحث‌هایی که مطرح شده جای بررسی دارد.

وی عنوان کرد که متن اظهارات کاظم جلالی را ملاحظه نکرده است.

*احضار کاردار یمن به وزارت خارجه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص نوراحمد نیکبخت وابسته اداری سفارت ایران در صنعا که سی‌ام تیرماه در مسیر منزل به سفارت ربوده شد با بیان اینکه وزارت خارجه به طور جدی این پرونده را پیگیری کرده اظهار داشت: کمیته پیگیری در این زمینه تعیین شده و دومین سفر این کمیته در دست اقدام است که امیدواریم به زودی انجام شود.

افخم به تماس تلفنی روز گذشته ظریف با ابوبکر القربی همتای یمنی‌اش و تاکید وزیر خارجه کشورمان بر حفظ جان دیپلمات ایرانی و مسئولیت دولت یمن در این خصوص و بازگشت این دیپلمات ایرانی به کشور اشاره کرد و افزود: کاردار یمن در این‌باره به وزارت خارجه احضار و مراتب نگرانی جمهوری اسلامی ایران در این باره ابراز و بر لزوم همکاری و پیگیری‌های لازم و جدی از سوی دولت یمن تاکید شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اخبار مطرح شده درباره کشته شدن این دیپلمات ایرانی که توسط منافع مختلف منتشر شده را تایید نکرد و گفت: ما این اخبار را به هیچ‌وجه ملاک قرار نمی‌دهیم و امیدواریم دولت یمن به وظیفه قانونی خود عمل کرده و نسبت به پاسخگویی و بازگرداندن سالم این دیپلمات ایرانی مبادرت کند.

*وضع و اجرای هرگونه تحریم جدید خراب‌کننده مسیر مذاکرات


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید، تصریح کرد: ما همواره گفته‌ایم که تحریم‌هایی از این جنس و اضافه کردن شرکت‌ها و افراد به لیست‌های گذشته خلاف روح تفاهم ژنو است و آن را غیرسازنده و غیرمفید می‌دانیم و نباید اقدامی صورت گیرد که از مسیر تفاهم خارج شود.

وی مذاکرات را سخت و پیچیده خواند و افزود: لزوم پایبندی به حفظ تفاهم از سوی همه طرف‌ها باید مورد تاکید و توجه خاص باشد و طرف‌ها نسبت به احترام به تعهدات صورت گرفته جدی باشند و امیدواریم این تاکیدات و تعهدات از سوی طرف‌های ذیربط مورد توجه قرار گیرد و برنامه اقدام مشترک در فضای سالم به پیش برود.

خبرنگاری با اشاره به نشست امروز عراقچی و اشتون از افخم پرسید که آیا گرفتن تضمین جدید از اشتون برای جلوگیری از اختلال در مسیر کنونی در دستور کار قرار دارد؟ که افخم پاسخ داد: مذاکرات آقای ظریف و گفت‌وگوهای امروز آقای عراقچی همه در این مسیر است که اجرای تفاهم و برنامه اقدام مشترک باید به‌طور جدی و به دور از برداشت و تفسیر مورد به مورد اجرا شود.

وی اضافه کرد: براساس برنامه اقدام مشترک، وضع و اجرای هرگونه تحریم جدید خراب‌کننده مسیر مذاکرات است و هرگونه اقدامی که این مسیر را تخریب کرده و یا با تعلل مواجه کند خلاف روح تفاهم است. امیدواریم در مذاکرات امروز این مباحث روشن شود و تاکید آقای عراقچی بر اجرای دقیق و درست برنامه اقدام مشترک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر قرار دادن تعدادی از افراد و شرکت‌ها در لیست تحریم‌ها که نارضایتی ایران را در پی داشت گفت: گروه کارشناسی ما نیز در همین زمینه و به منظور مشورت به ایران بازگشت. آنچه برای ما روشن است این است که همه طرف‌ها باید نسبت به اجرای تعهدات و تفاهمات در برنامه اقدام مشترک پایبند باشند و در مسیری که تفاهمات را به عقب برگرداند و مسیر اعتمادسازی را تخریب کند، گام برندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به پیچیده و سخت بودن مذاکرات و با بیان اینکه رسیدن به تفاهم و نظرات نزدیک‌تر به همدیگر کار مشکلی است گفت: سختی مذاکرات در نزدیک کردن مواضع طرفین با تکیه بر احترام متقابل، حقوق برابر و اصولی است که مورد نظر ماست و کارشناسان در نشستی که برگزار شد مسائل متعددی را مورد بحث قرار دادند که یکی از آنها زمان‌بندی اجرای تفاهم بود.

افخم اضافه کرد: براساس برنامه اقدام مشترک انتظار داریم که یک روز برای اجرا مشخص شود و در آن روز، طرفین به تعهداتشان مبادرت ورزند و براساس اقدام مشترک، تعیین روز خاص برای شروع اقدامات، قسمت اصلی کار است.

یکی از خبرنگاران نظر افخم را درباره تشکیل کمیته‌ای در مالزی برای نظارت بر فعالیت گروه‌های شیعی پرسید که وی این موضوع را از موضوعات داخلی مالزی برشمرد و افزود: ما در عین حال که به وضعیت مسلمانان در نقاط مختلف جهان از جمله وضعیت شیعیان توجه داریم، نسبت به عدم دخالت در امور داخلی کشورها تعهد جدی داریم.

وی افزود: ما توصیه می‌کنیم که حقوق شهروندان براساس قوانین و مقررات رعایت شود و حقوق اقلیت‌ها نقض نشود.

*توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن در راستای مصالح درازمدت افغانستان نیست


سخنگوی دستگاه دیپلماسی توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن را در راستای مصالح درازمدت افغانستان ندانست و با بیان اینکه این توافقنامه آثار سوئی بر منطقه خواهد داشت، گفت: امیدواریم مسئولان افغانستان نسبت به ملاحظات و نگرانی‌های منطقه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشند و در مسیر امضا و اجرای این توافقنامه، نگرانی‌های منطقه و کشورهای همسایه را در نظر بگیرند.

*جزایر سه گانه جزو لاینفک خاک ایران

خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توافق پشت پرده در بحث 3 جزیره ایرانی سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی این مطالب را خبرسازی خواند و تأیید نکرد و تصریح کرد که حاکمیت و تمامیت ارزی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و تغییری در مواضع صریح و رسمی ایران صورت نگرفته است.

افخم این خبرسازی‌های رسانه‌ای را کاملا هدفمند خواند و افزود: انتشار و بازنشر این مباحث به افکار عمومی و اعتماد ملت‌ و دولت خدشه وارد می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی حاکمیت ایران بر سه جزیره ایرانی را بلامنازع خواند و تصریح کرد: تمامیت ارضی مورد مذاکره قرار نمی‌گیرد و ایران مواضع خود را صریح و علنی اعلام کرده و بار دیگر بر آن تاکید می‌کند.

خبرنگاری درباره گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما درباره وضعیت لوینسون تبعه آمریکایی ناپدید شده سوال کرد که افخم با بیان اینکه روحانی و اوباما تنها یک بار تماس تلفنی داشته‌اند افزود: در این گفت‌وگوی تلفنی ما نگرانی خود را نسبت به وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا و ایرانیان دیگری که بر اساس قوانین اعمال شده آمریکا در زندان‌های دیگر کشورها هستند اعلام کردیم.

*تلاش در راستای احقاق حقوق ملت فلسطین


وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره سفر جان‌کری به سرزمین‌های اشغالی و طرح چند ماده‌ای وی مبنی بر اینکه فلسطین تحت قیمومیت رژیم صهیونیستی و اردن قرار گیرد عنوان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است ما از خواست ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان حمایت کردیم و بر هوشیاری گروه‌های فلسطینی در مذاکرات در راستای حفظ حقوقشان تاکید کرده‌ایم و امیدواریم با هوشیاری فلسطینی‌ها و همکاری کشورهای مسلمان و منطقه هیچ حقی از ملت فلسطین تضییع نشود.

افخم موضوع فلسطین را یکی از مباحث اصلی جهان اسلام خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران به سهم خود در راستای احقاق حقوق مردم فلسطین تلاش می‌کند.

وی درخصوص دیدار امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه با وزیر خارجه لبنان در حاشیه چهلمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در گینه کوناکری گفت: ما همواره نسبت به حفظ وحدت ملی در لبنان و عدم خدشه به تمامیت ارضی این کشور توجه و عنایت ویژه‌ای داریم و تشکیل دولت قوی دربرگیرنده گروه‌ها و طوایف که حقوق ملت لبنان را حفظ کنند مورد توجه ما است.

افخم اضافه کرد: امیدواریم دولتی قوی و موثر در لبنان شکل بگیرد.

وی درخصوص انفجار صورت گرفته در نزدیکی مقر حزب‌الله با بیان اینکه این انفجار خسارتی به همراه نداشته بار دیگر تروریسم را محکوم کرد و افزود: امیدواریم اقداماتی که تلاش دارد وضعیت لبنان را به بی‌ثباتی بکشاند و اهداف توسعه‌گران و تجاوزگران به ویژه رژیم صهیونیستی را پیاده کند به ناکامی کشیده شود. امیدواریم با هوشیاری مردم لبنان این توطئه‌ها خنثی و صحنه لبنان را آرام‌تر ببینیم.

*حقوق بشر یکی از دغدغه‌های ایران

یکی از خبرنگاران در پایان از اقدامات دولت یازدهم در بحث حقوق بشر سوال کرد که افخم موضوع حقوق بشر را یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: مواضع ما نسبت به مقوله حقوق بشر کاملا روشن است. ما در گفت‌وگوها با مسئولان مختلف اروپایی از گذشته و در دوره جدید بر پرهیز از سیاسی کردن بحث حقوق بشر تاکید کردیم و اعمال معیار دوگانه را همواره رد کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در عین اینکه رویکرد جدیدی را برای گفت‌وگو تشویق می‌کنیم افزود: در بحث حقوق بشر خواهان رویکرد جدید و متفاوتی از گذشته توسط غرب هستیم تو چنانچه رویکرد سازنده و به دور از سیاسی‌گری شکل بگیرد امکان همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله حقوق بشر وجود دارد.


ارسال دیدگاه