8.3 میلیون برگه اوراق تسهیلات به بانک مسکن برنگشت/ صدور ۵۵۱۲۷ کد سهامداری به واسطه خرید اوراق
مدير امور ناشران سپرده‌گذاري مرکزي

8.3 میلیون برگه اوراق تسهیلات به بانک مسکن برنگشت/ صدور ۵۵۱۲۷ کد سهامداری به واسطه خرید اوراق

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>مدیر امور ناشران سمات با اعلام اینکه ۸ میلیون ورقه اوراق تسهیلات خرید مسکن به بانک مسکن نرفته و هنوز استفاده نشده است، گفت: در ۴ ماه ابتدایی امسال برای افراد حقیقی ۵۵۱۲۷ نفر و برای افراد حقوقی ۱۳۶ نفر به واسطه این اوراق کد صادر شد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، اوراق امتیاز تسهیلات بانک مسکن طی ماه‌های اخیر با افزایش قیمت‌های پیاپی به مرز 100 هزار تومان نزدیک شد که این افزایش قیمت با وجود ایجاد محدودیت‌ توسط فرابورس برای جلوگیری از اقدامات سفته‌بازی رخ داد.

با این حال عواملی همچون افزایش تقاضا، کاهش  عرضه و شایعاتی مبنی بر افزایش میزان وام اوراق تسهیلات خرید مسکن منجر به روند رو به رشد قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن شد.

به این ترتیب باید هر متقاضی دریافت وام 45 میلیون تومانی حدود 100 میلیون ریال با احتساب اضافه هزینه‌های اداری پرداخت می‌کرد.

این رقم برای افرادی که به تازگی صاحب مسکن می‌شوند، مبلغ بسیار زیادی است که در قدرت خرید آن‌ها تأثیر به سزایی دارد، بنابراین خانه‌اولی‌ها باید ضمن عبور از مسیرهای پرپیچ و خم تهیه مسکن، با مسئله‌ای به نام «اوراق تسهیلات خرید بانک مسکن» نیز دست و پنجه نرم کنند.

بر این اساس، برای بررسی یکی دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن یعنی «تقاضا» و میزان استقبال از این اوراق از بدو انتشار در فرابورس ایران با مطهره مروج، مدیر امور ناشران سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مصاحبه کردیم.

مروج با اعلام این خبر که در 4 ماه اول سال جاری 3097809 برگ تسهیلات بانک مسکن منتشر شده است، اظهار داشت: از مهر 89 که این اوراق برای اولین بار منتشر و عرضه شده است، تا پایان تیرماه 93 بیش از 30 میلیون برگ از این اوراق منتشر شده که تاکنون 21 میلیون و 632 هزار برگ از این اوراق مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هر کدام از این اوراق برای دریافت 5،000،000 ریال تسهیلات مسکن مورد استفاده قرار گرفته‌اند، افزود: از ابتدای انتشار این اوراق تاکنون بیش از 108 هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق اوراق مسکن در اختیار متقاضیان این تسهیلات قرار گرفته است.

مدیر امور ناشران سمات با اشاره به بالا رفتن مطلوبیت این اوراق برای سرمایه‌گذاری، گفت: در 4 ماه ابتدای امسال 5 میلیون و 806 هزار و 628 فقره معامله اوراق مسکن انجام شده است که در مقایسه با تعداد معاملات مدت مشابه سال گذشته با افزایش 115 درصدی معاملات مواجه هستیم.

وی افزود: بیش از 3.5 میلیون برگه تسهیلات مسکن در 4 ماهه اول امسال مورد استفاده قرار گرفته است که نسبت به 1 میلیون و 106 هزار برگ استفاده شده در مدت مشابه پارسال با افزایش 217 درصدی استفاده از این اوراق روبه‌رو بوده‌ایم.

وی تعداد کدهای سهامداری ایجاد شده به واسطه اوراق مسکن را در چهار ماهه ابتدایی امسال برای افراد حقیقی 55127 نفر و برای افراد حقوقی 136 نفر اعلام کرد که این تعداد در مدت مشابه سال قبل به ترتیب 54458 و 288 بوده است.


ارسال دیدگاه