یازدهمین سالگرد آیت الله جواد منتظری (ورداسبی) جویباری+تصاویر (1)
اختصاصي / خلاصه زندگينامه آيت الله شيخ جواد منتظري (ورداسبي) جويباري

یازدهمین سالگرد آیت الله جواد منتظری (ورداسبی) جویباری+تصاویر (1)

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>مازند اصناف - شب گذشته گرامیداشت یازدهمین سالگرد عالم وارسته، خیرنکونام آیت الله جواد منتظری (ورداسبی) جویباری با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین دکتر مسرور و مداح اهل بیت آقای نعیم قلیان در مسجد چهارده معصوم شهرستان جویبار برگزار گردید.</span></p>

 به گزارش خبرنگار مازند اصناف از جویبار ، شب گذشته گرامیداشت یازدهمین سالگرد عالم وارسته، خیرنکونام آیت الله جواد منتظری (ورداسبی) جویباری با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین دکتر مسرور و مداح اهل بیت آقای نعیم قلیان در مسجد چهارده معصوم شهرستان جویبار برگزار گردید.

به همین مناسبت در ذیل این خبر ضمن درج تصاویر این مراسم به مرور زندگینامه و معرفی برخی خدمات ایشان می پردازیم :


 

زندگینامه

 

 

 

شیخ جواد منتظری (ورداسبی) جویباری معروف به منتظری فرزند ابوالقاسم متولد سال 1312 در شهر مقدس قم در خانواده ای روحانی که اصالت روحانیت در این خانواده به بیش از 250 سال بالغ می شود چشم به جهان گشود.

 

 


حضرت آیت الله شیخ ابوالقاسم منتظری (ورداسبی) در همان اوان به واسطه ارتحال پدر، راهی دیار گردیده و ضمن اداره مسجد  و منبر و هدایت مومنین و اهالی محترم شهرستان جویبار به حل و فصل مشکلات اجتماعی و رفع گرفتاری های مردم منطقه می پردازد.

 

 

 

 

 

همزمان با طی دوره ابتدایی در شهر جویبار قرآن و قرائت آن را نزدپدر بزرگوارش آیت ا... شیخ ابوالقاسم ورداسبی (منتطری) آموخت و پس از اخذ مدرک ششم ابتدایی با توجه به علاقه ایشان به فراگیری علوم دینی و معارف اسلامی درسال 1325 به حوزه  علمیه ساری (مدرسه رضاخان) عزیمت نمود و به مدت دو سال مقدمات را نزد استاد آیت ا... شیخ مصطفی صدوقی (ره) و استاد آیت ا... شیخ محمد تقی نظری (ره) فرا گرفت وآنگاه با کسب اجازه از پدر گرامیشان در اواخرسال 1326  به شهر مقدس قم مهاجرت نمود در آنجا دوره سطح را نزد اساتیدی همچون حضرت آ... میرزا جواد تبریزی و آیت ا... مشکینی و سایر اساتید آن روزگار طی مدت 13 گذراند.

 

 

ایشان در همان زمان در شهر تهران موفق به اخذ مدرک دیپلم گردیدند. درس خارج اصول فقه را از محضر آیات عظام بروجردی ، امام خمینی (ره) و ... کسب فیض نمودند پس از طی این مراحل اجتهاد اجازه روایی و امور حسبیه ازآیات عظام امام خمینی (ره) ، میرزا هاشم آملی و آیت ... گلپایگانی و ... گردید. در سال 1338 همزمان با برگزاری امتحان ورودی به دانشکده علوم معقول و منقول دانشگاه تهران، ارتحان والد بزرگوارش حضرت آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم منتظری ( ورداسبی) جویباری وی را از مسیر حضور در دانشکده به سوی وطن سوق داد.

 

 

 

 

ذوق ونبوغ سرشار ایشان باعث گردید تا تحقیق و تفحص زیادی در خصوص تاریخ احادیث انجام دهد که نتایج حاصله از آن نگارش و جمع آوری مطالبی پیرامون زندگانی پیامبر اسلام امام حسین (ع) و شهدای کربلا و فرایض دینی بوده که آماده چاپ می باشد.

 

 

ایشان در عمل به آنچه آموخته بودند اصرار فراوان داشتند و عمل به سیره نبوی را در زندگی سرمشق خود قرار داده و از لحاظ رفتاری و اخلاقی آنها را سرلوحه کار خویش قرار داده بودند ایشان نسبت به کسانی که مقداری علم از او آموخته بودند خود را مدیون استاد می دانستند و همیشه دوست داشتند به گونه ای از زحمات آنها تشکر و قدردانی نمایندو همواره احترام خاصی به اهل علم قائل بودند.

 

 

 

 

خدمات حضرت شیخ جواد منتظری (ورداسبی) جویباری به شرح ذیل اعلام می گردد:

 

  • ساختن مدرسه دخترانه با هزینه شخصی و اهداء آن به آموزش و پرورش
  • طراحی و ساخت مساجد و حسینیه ها بخصوص مسجد سراجکلا  که با خودیاری مردم تحت مدیریت ایشان انجام گردید.
  • راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار
  • عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار
  • کمک مالی و فکری پیرامون ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی در شهرهای مختلف
  • شرکت در کارهای عام المنفعه و تاسیسات زیر بنایی
  • کمک و سرپرستی خانواده های بی بضاعت  و نیازمند (بنا بر اظهار خانواده های مشمول)
  •  

 


 

 

حضرت آیت ا... مرتضی صدوقی
رحلت عالم عامل فقیه عادل مرحوم مغفور آیت ا... آقای شیخ جواد منتظری (ورداسبی)(ره) موجی تاثر و تالم در منطقه پیش آورده شخصیتی که از بیت رفیع فقاهت بوده و در طول زندگی خود با قدرت وعظ و خطابه به تشنگان و شیفتگان معارف اسلامی خدمت نموده است و فقدان ایشان ثله عظیمی برای اسلام می باشد اینجانب فقدان این عالم بزرگوار را به جامعه روحانیت جویبار و عموم اهالی قدرشناس آن شهر و به بیت معظم ایشان بویژه به خلف صالح آن مرحوم جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای شیخ کمال منتظری (ورداسبی) جویباری تسلیت عرضه داشته و علو درجات ایشان و صبر جمیل را برای عموم بازماندگان مسئلت می نماییم.

 

 


 

 

حضرت آیت ا... رسولی محلاتی
(بخشی از بیانات ایشان در مراسم سوم معظم له)
وقتی جناب آقای معلمی خبر ارتحال ایشان را به بنده اطلاع داد برای من این ضایعه مصیبت ناگواری بود بنده خدمت مرحوم آیت ا... منتظری (ورداسبی) جویباری از بیش از 40 سال 50 سال قبل در قم خدمت ایشان می رسیدیم بعنوان تحصیل طلبگی.
وقتی انقلاب پیروز شد ایشان بطور مرتب شاید ماهی یکبار، چه در جماران که ما در خدمت ایشان بودیم و چه پس از رحلت امام، در بیت مقام معظم رهبری ایشان تشریف می آوردند و مخصوصا هر وقت هم می آمدند، به خاطر لطف و محبتی که ایشان به من داشتند می آمدند پیش ما و خیلی به من محبت کرده اند و من شرمنده ایشان و بیت ایشان هستم از الطاف زیادی که ایشان به من داشت.

 

 

ایشان یک روزی از من اجازه روائی در خواست نمود و من فقط از کسی که اجازه روایی داشتم مرحوم علامه حاج شیخ آقا بزرگ تهرانی بود و گفتم فقط از آقای تهرانی دارم و ایشان گفتند باشد و برای اولین بار و با توجه به سوابق دوستی و ارادت که به ایشان داشتم قبول و اجازه روایی برای ایشان نوشتم. واقعا مصیبت ایشان برای ما ، اهالی محترم جویبار، جامعه محترم روحانیت، علمای اعلام، بیت معظم آن مرحوم خیلی ناگوار بود.

 

 


 

 

حضرت آیت ا... شیخ عبدا... نظری
(بخشی از بیانات ایشان در مراسم اربعین معظم له)
مجلس با عظمت و جلال به احترام شخصیت والا، ارزنده، ارزشمند از نظر اصالت، از نظر وراثت از نظر شخصیت، آقای حاج شیخ جواد منتظری (ورداسبی) جویباری که هم از جهت وراثت ریشه دارد و هم از جهت اکتساب ذاتی کرامت دارد و کمال دارد.

 

 

من یادم می آید محضر امام که می رفتیم ایشان نماینده امام بودند، ایشان وکالت نامه از امام داشتند من خودم حاضر در مجلس ایشان وجوهات را در آن مجموعه که اسم امام را کسی نمی برد ایشان می آوردند به ساری و از ساری به تهران و از تهران برای حضرت امام جهت صرف در حوزه علمیه، ایشان یک شخصیت وارسته از نظر وراثت، از نظر اصالت و از نظر دودمان و خاندان بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

محمود ورداسبی


ارسال دیدگاه