در حوزه دیپلماسی مراقب واژگان باشید/ ملت ایران از مواضع خود یک گام هم عقب‌نشینی نمی‌کند
معاون اول قوه قضاييه خطاب به تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي:

در حوزه دیپلماسی مراقب واژگان باشید/ ملت ایران از مواضع خود یک گام هم عقب‌نشینی نمی‌کند

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>معاون اول قوه قضاییه گفت: عزیزان ما در حوزه دیپلماسی باید به این نکته توجه داشته باشند که در مذاکرات مراقب واژگان استفاده شده در توافقات باشند و بدانند که استراتژی ما ثابت است تنها تاکتیک&zwnj;ها تغییر می&zwnj;کند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه پیش از ظهر امروز پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به سخنرانی پرداخت که مشروح آن به شرح زیر است.

قیام عاشورا برای توجه بیشتر به وجود اجرایی دین بوده است

سید ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه گفت: با توجه به کلام امام حسین علیه‌السلام درمی‌یابیم که قیام عاشورا برای آن شکل گرفت تا وجود اجرایی دین مورد توجه قرار بگیرد و اجرای دستورات دینی در لایه‌های مختلف زندگی رسوخ کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: نهضت حسینی براساس یک برنامه‌ریزی و پیش‌بینی و با بهره‌مندی از یک عقلانیت و بصیرت و چشم‌انداز بسیار دقیق قابل تحلیل است.

وی ادامه داد: هر تحلیلی که این نهضت را یک حرکت تصادفی اتفاقی و بدون برنامه و پیش‌بینی معرفی کند این تحلیل محکوم به شکست است.

حجت الاسلام رئیسی گفت: از آغاز حرکت اباعبدالله الحسین از مدینه تا سیر در میانه راه و آغاز فصل شهادت و پایان آن در عصر عاشورا و آغاز جریان اسارت و کوفه و شام و زیارت اربعین حسینی توسط زین العابیدن و اهل بیت عصمت و طهارت و پیوند زدن عاشورا با مجالس سوگواری و پیوند زدن با عبادات و بندگی خدا و پیوند زدن عاشورا با همه زمان‌های زندگی یک عبد و انسان برای آن است که انسان این نکته را بفهماند که تنها با ارتباط با حسین انسان به معنای واقعی رشد می‌کند.

وی تصریح کرد: فقط با روح امید و ایستادگی و الگو گیری از زندگی و حیات طیبه عاشوراییان حیات طیبه ممکن است و تابلویی که اباعبدالله الحسین پیش روی ما تصویر کرده است شامل همه مظاهر انسانی و زیبایی‌های زندگی انسان است.

معاون اول قوه قضاییه به سخنان حضرت زینب کبری اشاره کرد و گفت: آنچه زینب(س) می‌گوید ما چیزی ندیدیم جز زیبایی همانا نیازمند داشتن یک چشم زیبا بین است تا صبر و رضا و تسلیم و توکل را در عاشورا ببیند.

وی افزود: باید دید عاشورا حقیقتش و حقیقت پیام عاشورا و آنچه ما در تحلیل‌مان به ان اشاره می‌کنیم به عنوان اینکه عاشورا باعث احیای دین شد کدام بخش از وجود‌های سه‌گانه دین شامل وجود حقیقی دین، وجود ذهنی از دین و سوم وجود اجرایی و وجود خارجی از دین را زنده کرده است.

حجت الاسلام رئیسی گفت: اگر در کلمات نورانی حسین علیه‌السلام مطالعه کنیم ایشان در وصیت‌شان گفته‌اند نمی‌بینید حق عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌شود؟ یعنی من حسین می‌خواهم به حق عمل شود و دین در همه لایه‌های زندگی حاضر و وجود داشته باشد.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که وجود اجرایی دین مورد توجه حضرت بوده است یعنی اجرایی شدن دین در عرصه‌های مختلف زندگی هر یک از انسان‌ مدنظر حسین بن‌علی بوده است.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: حضرت اباعبدالله الحسین برای ما سیره و سلوک هستند و می‌توانیم ایشان را به داخل همه روابطمان بیاوریم و از ایشان و زندگی‌شان درس بگیریم تا موفق شویم.

دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی درس بزرگ عاشورا/ از حق‌خواهی عقب‌نشینی نخواهیم کرد

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی درس بزرگ واقعه عاشوراست گفت: در موضع حق ‌خواهی و عدالت خواهی و مقاومت در راه هدف یک گام هم در مقابل دشمن عقب نشینی نخواهیم کرد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: فرهنگ مقاومت و ایستادگی و همچنین فرهنگ دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی درسهایی دیگری است که باید از عاشورای حسینی بگیریم و در زندگی‌مان آن را گسترش دهیم.

وی افزود: نسخه‌ای که برای ملت ایران با آموخته‌های امام‌مان پیچیده شد الگوی انقلاب اسلامی ما را رقم زد و این انقلاب درس گرفته از آموزه‌های عاشورای بزرگ حسینی است.

رئیسی تصریح کرد: مقاومت در راه هدف و دشمن ستیزی شد الگوی ما البته در این مسیر و در مقابل این فرهنگ، فرهنگ سازش با دشمن نیز وجود دارد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: عاشورا هم جلوه مقاومت است و البته در نقطه مقابل فرهنگ سازش افرادی که است نمی‌خواستند در مقابل زور بایستند و نمی‌خواستند در مسیر توحید و حق قدم بردارند.

وی ادامه داد: عاشورا فرهنگ عدالت خواهی و عادل بودن است و حقیقت خواستن و حق گرا بودن است هر چند که امروز دو پرچم بر پا شده است یکی پرچم انتظار و دیگری انظلام. ولی بدانید هم ظالم بد است و هم کسانی که بستر را برای ظلم پذیری فراهم کردند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: جریان سازش با ظلم جریان آماده کردن خود و جامعه برای پذیرش ظالم است که این جریان سخت مورد مذمت است.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم در فرهنگ مقاومت است آنچه ما بعد از این همه سال‌های بعد از پیروزی داریم با همه مخالفت‌های دشمنان اون عبارت است از ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران اسلامی.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب و گفتمان امام و رهبری یک گفتمان ثابت است این گفتمان که نشئت گرفته از گفتمان امامان و انبیاء است مبتنی بر توحید و عدالت اجتماعی و عزت جامعه اسلامی و مقاومت در مقابل دشمنان است این گفتمان باید همواره در مقام تبیین قرار بگیرد.

وی ادامه داد: گفتمان انقلاب توجه به محرومین بوده است و خواهد بود اما یادمان نرود که عده‌ای قصد داشتند گفتمان برابری را گسترش دهند. عده‌ای دنبال گسترش گفتمان عقلانیت سوسیالیستی بودند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای فقط به دنبال حذف فقه جواهری بودند و می‌خواستند فقه بزرگان ما را مخدوش کنند.

وی ادامه داد: گفتمان ما گفتمان مردم‌سالاری دینی بود اما عده‌ای دنبال دموکراسی غربی بودند و با طرح شعارهای غلط به دنبال فریب مردم بودند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: گفتمان ما استکبار ستیزی بود اما عده‌ای به دنبال تعامل با ظالمان بودند و این در حالی است که گفتمنان ما به دنبال حکمت و عزت و مصلحت و صلح و نفی هرگونه سلطه بود ولی عده‌ای دنبال سازش بودند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گفتمان ما به دنبال توسعه اقتصاد عدالت محور بود اما عده‌ای به دنبال اقتصاد مدل سرمایه داری غربی بودند که در این 34 ساله دیدیم اما همواره امام خمینی (ره) رهبری معظم انقلاب و مردم بصیر ما این جهت را مورد تأکید قرار می‌دادند.

وی افزود: ما دنبال توسعه سیاسی با حفظ ارزشها بودیم اما عده‌ای به دنبال تساهل تسامح و جامعه مدنی بودند.

حجت الاسلام رئیسی خاطرناشن کرد: گفتمان ما به دنبال به کارگیری افراد شایسته و شایسته سالاری بودند اما برخی به دنبال تبار گرایی و فامیل گرایی بودند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: گفتمان انقلاب فرهنگ جهاد و مبارزه و کار و تلاش خستگی ناپذیر بوده است اما برخی به دنبال قدرت طلبی و تجمل گرایی بودند. و این در حالی است که از سوی دیگر گفتمان ما دنبال عشق به مردم و عشق به محرومین و مستضعفین بود. برخی در این سی و چند سال فقط دنبال رأی گرفتن از مردم بودند.

وی افزود: انقلاب اسلامی به دنبال آن است که جامعه مبتنی بر توحید و اخلاق و عدالت و معنویت و برپا دارد تا جامعه قرآنی باشد و جامعه‌ای باشد که مقدمه ظهور مهدی موعد باشد.

حجت الاسلامی رئیسی گفت: یک جامعه مبتنی بر اصول دقیق مد نظر ماست و ما یک جامعه هدف‌دار هستیم که هدف آن عنایت ویژه می‌طلبد مردم ما آگاه هستند و هوشیار در این عرصه نسبت به همه انچه در بخش‌های مختلف انجام می‌شود توجه دارند.

وی افزود: لذا همواره باید مرور کنیم که گفتمان ما چه بود و وضع هست با وضع باید مشخص شود و درصدد باشیم تا خودمان را با ان جامعه مطلوب نزدیک کنیم.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که در این تطوراتی که بعد از پیروزی انقلاب بوده است دربرخی موارد تاکتیک‌های ما عوض شده‌اند گفت: در این زمان‌ها گفتمان ما ثابت بوده است و ارزش‌ها عوض نمی‌شوند و ما هیچ‌گاه به انفعال نخواهیم رفت.

وی درباره موضوع هسته‌ای و مهم بودن و اساسی بودن آن گفت: عزیزانی که در حوزه دیپلماسی تلاش می‌کنند حرمت‌شان مورد توجه هست و به نام نظام سخن می‌گویند اما نکته‌ای که قابل توجه است این است که استراتژی‌های ما ثابت است اما در یک موضوع امکان تغییر روش باشد اما به عزیزمان‌مان تجربه‌ای می‌گویم در قرار داد الجزایر واژه تابعیت آمد و در متن توافقنامه به ان اشاره شد در حالی که ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم اما در سایر کشورها تابعیت مضاعف را به رسمیت می‌شمارند.

از همین واژه‌ای که قابل برداشت است سوء استفاده کردند و رفتند تفسیر کردند و باعث شد بسیاری از افراد ضد انقلاب که اموالشان مصادره شده بود رفتند و بر علیه ایران در دادگاه شکایت کردند.

حجت الاسلام رئیسی افزود: در حوزه دیپلماسی مراقب واژگان و کاربرد آنها باشید متن باید به قدری حساب شده باشد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد لذا من اینجا می‌گویم ملت بزرگ ایران در موضع حق ‌خواهی و عدالت خواهی و مقاومت در راه هدف یک گام هم در مقابل دشمن عقب نشینی نخواهد کرد.

معاون اول رئیس قوه قضاییه به موضوع حقق بشر اشاره کرد و گفت: حقوق بشری که آنها می‌گویند با انچه ما می‌گوییم اختلاف مبنایی دارد نگاه به انسان از نگاه مکتب ما با نگاه انها متفاوت است غرب به دنبال پرده دری و بی حجابی و بی عفتی و تهدید فضای خانوادگی انسان‌هاست و با تشکیل شبکه‌های اجتماعی به دنبال همین موضوع است. ما در دینمان پوشاندن عیوب دیگران داریم عفاف داریم و مبنای ما با آنها در خیلی از مسائل متفاوت است.

وی افزود: نگاه به حقوق بشر اسلامی امر قابل توجهی است این جمله رو بگویم در مقابل تهدیدات زیادی از جانب دولت هستیم.

حجت الاسلام رئیسی گفت: امروز مواد مخدر مسئله خیلی مهمی است و بخش گسرتده‌ای از نیروها را مشغول خودش کرده است و شهدای زیادی داده‌ایم بیش از 200 هزار هکتار از اراضی افغانستان مربوط به مواد مخدر است که زیر چتر حمایت امریکا و ناتو است از جمله لابراتورها های مرزی‌ها که جنایت در مورد بشریت است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: کشور ما قربانی این پدیده است و این موضوع تهدید بسیار بزرگی علیه مردم ما است.


ارسال دیدگاه