خلیل انقلابی بود و انقلابی ماند/ عمرانی می‌گفت مرا به هدایا عادت نده
مراسم سالگرد خليل عمراني در شهر «دير»

خلیل انقلابی بود و انقلابی ماند/ عمرانی می‌گفت مرا به هدایا عادت نده

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>امام جمعه شهرستان دیّر با اشاره به انقلابی بودن و انقلابی ماندن مرحوم عمرانی از نقش بی&zwnj;بدیل ایشان در عرصه&zwnj;های مختلف انقلاب اسلامی سخن گفت.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم اولین سالگرد در گذشت استاد خلیل عمرانی با عنوان شب شعر نسل مروارید شب گذشته در تالار فرهنگ بندر دیّر برگزار شد.

در این مراسم که با حضور قادر طراوت‌پور شاعر و رئیس دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاعران کشور و استانی و با حضور مردم ادب دوست شهرستان دیّر برگزار شد، سخنرانان مراسم با شعر خوانی و بیان ویژگی‌های شخصیتی مرحوم خلیل عمرانی پرداختند.

**انقلابی بود و انقلابی ماند

سیدعلی حسینی امام جمعه شهرستان دیّر در این برنامه با اشاره به انقلابی بودن و انقلابی ماندن مرحوم عمرانی از نقش بی بدیل ایشان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی گفت و برگزاری این گونه بزرگداشت‌ها را کمترین کار برای کسی دانست که عمر خود را صرف انقلاب و پیشرفت ایران اسلامی کرده است.

سالاری استاندار جوان و بومی استان بوشهر که در دومین روز کاری خود به سر می‌برد با پیامی خلیل عمرانی را شناسنامه استان بوشهر دانست.

گفتنی است پیام استاندار بوشهر را فخرایی بخشدار مرکزی شهرستان دیّر خواند.

در ادامه این برنامه شعر خوانی شاعران در وصف خلیل عمرانی بود که غلامرضا سلیمانی ،سیروس مرادی،  حیدر منصوری و قاسم درویشی به شعرخوانی پرداختند. شاعران دعوت شده در سخنان خود خطاب به مسئولان فرهنگی خواستار توجه بیشتر به ابعاد زندگی ادبی مرحوم عمرانی شدند.

**هدیه‌ام را از امام می‌گیرم

طراو‌ پور رئیس دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی به تجلیل از خلیل عمرانی پرداخت. طراوت‌پور خطاب به مردم شهرستان دیّر گفت: شما مردم نیز دارای خصوصیتی ارزنده بوده‌اید که توانسته‌اید چنین فرزندی را به کشور هدیه کنید.

وی به دوستی و آشنایی طولانی با  مرحوم عمرانی اشاره کرد و گفت: در هر مجلسی و جشنواره‌ای از قدیم الایام تا کنون همیشه رسم و عرف بر این بوده که به سخنران و میهمان برنامه هدیه‌ای در نظر گرفته می‌شود سال‌ها پیش که مدیر کل سازمان جوانان کهکیلویه و بویر احمد بودم از عمرانی دعوت کردیم که برای سخنرانی بیاید و پس از اتمام برنامه به رسم ادب هدیه‌ای نیز تقدیم ایشان نمودیم (فکر کنم نیم سکه بود) و شخصاً به ایشان هدیه را تقدیم کردم که ایشان در جواب گفتند این چیست؟ و گفتم که هدیه‌ای بابت حضور در این مراسم و شهرمان هست.

وی افزود: عمرانی با رد هدیه گفت مرا در این دروان پیری به این هدایا عادت نده آنها که برای انقلاب و نظام رفتند و جان خود را گذاشتند مزد و اجرشان را از خدا و امام انقلاب می‌گیرند و من نیز از خدا و امام هدیه‌ام را می‌گیرم و اصرار من بر گرفتن هدیه و بردن برای خانواده نیز از جانب خلیل با گفتن اینکه خانواده من نیز اتفاقاً به این هدایا عادت ندارند مواجه شد.

طراوت‌پور همچنین به ذکر خاطره ای دیگر از مرحوم خلیل پرداخت و از زمانی گفت که یک شب را در خانه او به سر برده و او را نیمه‌های شب در حال نماز خواندن دیده است.

وی همچنین به علاقه عجیب خلیل عمرانی به منطقه بوشهر اشاره کرد و خطاب به مسئولان فرهنگی و شورا و شهرداری و امام جمعه دیّر گفت: برایم عجیب است که شهر دیّر با وجود شاعران بزرگی مثل خلیل عمرانی و «مدام دیّری»، میدانی در این شهر به نام این بزرگان ندیده‌ام و اگر نهادی این وظیفه را در دومین سالگرد مرحوم عمرانی انجام دهد ما نیز در وزارت ارشاد اسلامی به صورت رسمی از مجری این طرح تقدیر خواهیم کرد.

طراوت‌پور در ادامه پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بزرگداشت اولین سالگرد مرحوم عمرانی خواند. در بخشی از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«در آخرین روزهای برگ ریزان سال 1391، در ناگهانی ناگزیر، از درخت تنومند شعر فارسی و ادبیات بشکوه انقلاب اسلامی، برگی سبز از بلندای شاخه‌ای نورسته، نقش بر زمین تیره شد که چکامه بهار را چشمه وار، با شکوه شاعرانه‌اش عاشقانه زمزمه می‌کرد. خلیل عمرانی خوشه ای پربار از خیل خلوت گزیدگان خدای لطیف بود که خورشید امام و شهیدان گلگون کفن این مرز و بوم را در صحیفه سکوت و صدا، صادقانه می‌سرود.»

**آقای کتابرسان روستای کودکی‌های خلیل تجلیل شد


در ادامه این مراسم باشکوه از علی یگانه اولین کتابرسان روستاهای جنوب تجلیل شد. یگانه در سال 4 دبستان 1352 شعری از مرحوم عمرانی را به کانون پرورش فکری کودکان کشور می‌فرستد و پس از چند ماه کانون کارت عضویتی را از طریق آقای یگانه به خلیل عمرانی هدیه می‌کند و آن گونه که خلیل عمرانی در یادداشتی که قبلاً نیز منتشر شده است، از این هدیه به عنوان اولین هدیه زندگی‌اش نام می‌برد و تمام زندگی عاشقانه‌اش و دستیابی به توفیق خدمت به فرهنگ و ادب کشور را مدیون علی یگانه می‌داند و بعدها همین کودکی که برای کارت عضویت در کانون گریه کرده بود، مدیرکل مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کشور می‌شود و به قول عمرانی چه بزرگ است  سهم حق داران من، علی یگانه و رقیه مکاری پور معلم کلاس چهارم دبستان در روستای لمبدان پایین.

در این برنامه از علی یگانه تجلیل شد و علی یگانه نیز در سخنانی کوتاه خلیل عمرانی را افتخار جنوب دانست و گفت: عمرانی قدم در راهی گذاشته بود که خیلی‌ها آرزوی آن را داشتند و باعث خوشحالی من است که کودک 10 ساله ای در سال  1352 امروز خلیل شعر ایران شده است.

این برنامه در ادامه با شعرخوانی چند تن دیگر از شاعران ادامه یافت و سید مرتضی کراماتی، رضا غلامحسین نژاد و هاجر احمدی شعرهایی خواندند. همچنین غلامرضا ابراهیمی شاعر توانمند بوشهری که پیش‌تر توانسته بود در جشنواره شعر بسیج در بخش خلیل عمرانی مقام اول را کسب کند با قرائت شعری به یاد مرحوم عمرانی که خود نیز به شدت احساساتی شده بود؛ اشک حاضران را در آورد.

**تجلیل ...

در پایان برنامه مجری برنامه با اشاره به نقش بی نظیر خبرگزاری فارس در معرفی خلیل عمرانی به نسل جوان در دوران حیات، بیماری و پس از فوت ایشان و از سرویس فرهنگی این خبرگزای تجلیل کرد که با اهدا لوح یادبود مراسم بزرگداشت خلیل عمرانی به بخش کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس همراه بود.

همچنین در این مراسم از نهادهایی چون شهرداری و شورای شهر دیّر، شهرداری و شورای شهر بردستان؛ دانشگاه آزاد دیّر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پروش شهرستان دیّر تقدیر و تشکر شد.


ارسال دیدگاه