مزایای امسال حقوق کارگران قابل مقایسه با قبل نیست/ مانورهای تبلیغاتی در شکایت مزد ۹۲
رئيس کارگروه مزد مجمع عالي کارگران

مزایای امسال حقوق کارگران قابل مقایسه با قبل نیست/ مانورهای تبلیغاتی در شکایت مزد ۹۲

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>رئیس کارگروه مزد مجمع عالی کارگران ضمن انتقاد از تبلیغاتی شدن شکایت کارگران از مزد ۹۲ گفت: با کمک دولت برخی تنگناها در مزد امسال کارگران رفع شده و طراحان شکایت به دنبال حل مشکلات واقعی کارگران باشند.<br /> </span></p>

به گزارش پایگاه خبری مازند اصناف و به نقل از فارس - فرامرز توفیقی در خصوص بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی در مورد حق بیمه کارگران گفت: برخی از واحدهای تولیدی این بخشنامه را اجرا می‌کنند و برخی هم هنوز این کار را آغاز نکرده‌اند، بنا بود این مسئله در شورای سه جانبه ملی طرح شود تا ضمانت اجرایی پیدا کند.

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در مورد شکایت کارگران از دستمزد سال 92 گفت: با توجه به ماده واحده قانونی موجود جایی برای شکایت نمانده و باید این مسئله از مراجع قانونی دیگری پیگیری شود، باید متوجه باشیم که چه میزان وقت و هزینه‌ برای این شکایت می‌پردازیم.

وی ضمن انتقاد از طرح چند باره شکایت از مزد سال گذشته گفت: اگر مدعیان طرح شکایت مزدی، دلشان برای کارگر می‌سوزد این مسئله را پیگیری کنند که چرا برخی از کارگران حقوق 300 یا 400 هزار تومانی دریافت می‌کنند چون پیگیری این مسئله اهمیت بیشتری دارد.

توفیقی اضافه کرد: بحث مزد سال 92 با امسال کاملاً متفاوت است، آرزوی کارگران این بود که مالیات آنها با کارمندان یکسان شود و یکسان شدن آن باعث افزایش 13 تا 14 درصدی حقوق آنان شد. اگر به این مسئله افزایش 30 هزار تومانی حق بن را اضافه کنیم بیش از 30 درصد به حقوق کارگران در سال جاری اضافه شده است.

این فعال بخش کارگری با اشاره به اقدامات دولت برای رفع مشکل کارگران گفت: هم‌اکنون با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گرانی و افزایش قیمت آن‌چنانی در کالاها دیده نمی‌شود و ما باید این مسائل را ببینیم.

وی ادامه داد: دغدغه‌ کارگران، مسائلی از قبیل قراردادهای سفید امضا و بیمه کارگران ساختمانی بود که این مسائل با همت وزیر کار حل شد و مشکلات کارگرانی که دارای مشاغل سخت و زیان آور هستند در حال پیگیری است.

به گفته وی، باید علاوه بر مزد نقدی نیم نگاهی هم به مزد اجتماعی داشته باشیم، برای نمونه یکسان شدن مالیات کارگران با کارمندان حدود 60 هزار تومان به نفع کارگران شد، همچنین برنامه دولت برای نظام سلامت و اعتباربخشی به دفترچه‌های بیمه همه اینها جزء مزد اجتماعی است.

توفیقی تأکید کرد: ما نباید دولت را تحت فشار بگذاریم و خودمان را با افراد تحت پوشش بهزیستی مقایسه کنیم چون ما در هر صورت از حداقل‌هایی برخوردار هستیم اما این افراد مشکلات بیشتری دارند و نباید با جوسازی دولت را از خدمت‌رسانی منصرف کنیم.

این نماینده کارگری اضافه کرد: مزد سال 93 با همدلی و مشارکت همه شرکای اجتماعی مصوب شد و هیچ‌گاه با مزد 8 سال گذشته قابل قیاس نیست.

وی تصریح کرد: اینکه حقوق کارگران کفاف معیشت خانوار آنها را نمی‌دهد صحیح است اما حداقل‌ها فراهم شده و توان صنعت ما در حال حاضر بیش از این نیست به همین دلیل حاشیه سود سرمایه‌گذاری در صنعت پایین آمده و تا وقتی که این شرایط باشد ماده 41 قانون کار به طور کامل اجرا نخواهد شد.


ارسال دیدگاه