به گزارش مازند اصناف ، عباس سماواتی در گفتوگو با خبرنگار «تراز» در پاسخ به این پرسش که چرا روغن موتوری که بعد از ۱۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود، بعد از ۳ هزار کیلومتر میگویند باید عوض کرد؟ اظهار داشت: ما ۴ تولیدکننده عمده داریم که اینها روغن پایه از شرکت نفت میگیرند.
وی افزود: روغن تولیدی این تولیدکنندگان کاملا استاندارد است، اما در کنار اینها، حدود ۴۰، ۵۰ واحد تولیدی کوچک داریم که با بازیافت روغن سوخته و مواد اولیه، روغن موتورها را با برندهای خارجی در بازار عرضه میکنند.
رییس اتحادیه لاستیک و روغن موتور و فیلتر در پاسخ به این پرسش که یعنی روغن سوخته را دوباره تحویل مصرفکننده میدهند؟ تصریح کرد: بله، روغن را تسویه میکنند و با بستهبندیهای خوب وارد بازار میکنند.
سماواتی در پاسخ به این پرسش که نظارتی روی این واحدها وجود ندارد؟ گفت: این اختیار را باید دولت به اتحادیه دهد. البته در قانون اختیار نظارت و برخورد با تخلف را داریم، اما متاسفانه هماکنون این اختیار را به اتحادیه نمیدهند.
وی افزود: حالا تحت چه شرایطی این کار را نمیکنند، نمیدانم. ولی تا زمانی که کار دست اتحادیه نباشد، این معضلات همینطور وجود دارد.
رییس اتحادیه لاستیک و روغن موتور و فیلتر عنوان کرد: روغن موتور مواد افزودنی بسیاری دارد. اگر مواد افزودنی به روغنها کم زده شود و در بازار فروخته شود، بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر و یا ۳۰۰۰ کیلومتر روغن کم میشود. البته کم کردن روغن دلیل بر خرابی روغن نیست، چون همانطور که آب بخار میشود، روغن نیز بخار میشود، اما تا یک حدی این اتفاق میافتد.
سماواتی خاطرنشان کرد: البته اگر روغن سوخته را به درستی تسویه کنند و افزودنی خوب به آن بزنند، قابل مصرف است، اما متاسفانه بهگونهای نادرست روغن موتورها را برای سود بیشتر در بازار تسویه میکنند که این، اجحاف به مصرفکننده است.
وی تاکید کرد: دولت باید توسط اتحادیه نظارت بیشتری داشته باشد که با شبکههایی که خطا میکنند، برخورد کند.
ارسال دیدگاه