انعطاف در اختلافات مسیر حق از سوءاستفاده دشمن جلوگیری می‌کند
آيت‌الله مصباح يزدي:

انعطاف در اختلافات مسیر حق از سوءاستفاده دشمن جلوگیری می‌کند

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: باید حق را شناخت، البته در مسیر حق باید در زمینه برخی اختلافات انعطاف داشت تا دشمن سوء استفاده نکند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از  خبرگزاری فارس ، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در دیدار جمعی از افراد شرکت‌کننده در همایش نسیم بهشتی طرح ولایت اظهار کرد: کسانی که به زیارت بارگاه اهل بیت(ع) مشرف می‌شوند، باید از فرصت حاصل شده نهایت استفاده را ببرند و بدانند همه شبکه‌های مزین به مزار اهل بیت(ع) به سوی یک خورشید باز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به مرکز نور و عزت سطح معرفت بسیار مهم است و اینکه تا چه اندازه پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و امامزادگان را می‌شناسیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: مفهومی که در فرهنگ قرآنی مطرح بوده مسئله نور است و اینکه خداوند چه نورانیتی به ائمه اطهار(ع) عطا کرده که ما در هر مکانی می‌توانیم از آن نور بهره‌مند شویم.

وی یادآور شد: انسان باید سعی کند در طول ایام عمر خود هر سال گامی از معرفت بالاتر رود و این طور نباشد که در سن 80 سالگی همان اندازه سیدالشهدا(ع) را بشناسد که دوران خردسالی ایشان را شناخته است.

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: کسانی بوده‌اند که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کردند و خدمات انجام می‌دادند، ولی در اثر شرایط محیط و ارتباط با نااهلان با ارتکاب برخی رفتارهای ناشایست محبت و عشق اهل بیت(ع) در دل آنها کاهش پیدا کرد و در اواخر کارشان به جایی رسیدند که شک کردند در زمینه اینکه آیا امام حسین(ع) ایجاد اختلاف نکرد.

وی عنوان داشت: متاسفانه چنین گرایشی در برخی از گرایش‌های اهل تسنن وجود دارد که به عنوان مثال گروه اخوان مسلمین که در مصر فعال است، برخی از دانشمندان آنها با تحقیقات به این نتیجه رسیدند که نخستین خشت اختلاف را حضرت زهرا(س) گذاشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: با آنکه این گروه مسلمان هستند و حاضر هستند فداکاری انجام دهند و در برابر دشمنان اسلام پایداری کنند و زندان می‌روند، ولی نسبت به شیعه وظیفه‌ای ندارند و این نوعی بی‌توفیقی است زیرا آنها حقیقت اسلام را نشناخته‌اند.

وی ادامه داد:‌ با این برداشت نادرست می‌توان به این نتیجه رسید که نخستین خشت اختلاف را پیامبر اکرم(ص) گذاشت، زیرا همه مردم بت پرست بودند و حتی خود بت پرستان بیان می‌کردند که رسول خدا(ص) آمده تا در بین مسلمانان اختلاف ایجاد کند.

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: وحدت پیرامون محور حق مطلوب است، نه اینکه حق را کنار بگذاریم و دنبال باطل برویم تا وحدت را به دست آوریم.

وی با بیان اینکه اختلاف در دین مذموم است، گفت: باید حق را شناخت، البته در مسیر حق باید در زمینه برخی اختلافات انعطاف داشت تا دشمن سوء استفاده نکند و در جایی که مسئله مخالفت با دشمن نیست هر فردی باید این موضوع را پیگیری کند که حق را بشناسد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: جمعیتی مانند اخوان المسلمین در بند لیبرال‌ها هستند و هر روز کشته و زندانی می‌دهند و این نگرانی وجود دارد که آنها که در دنیا این سختی‌ها را متحمل می‌شوند، در آخرت نیز عذاب بکشند، زیرا بی‌ادبی به حضرت زهرا(س) شوخی نیست.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از جمعیت اهل تسنن در داخل کشور به این شکل نیستند، گفت: یکی از علمای بزرگ اهل تسنن که عضو مجلس خبرگان بود و در کردستان شهید شد، بیان کرده بود که «معتقدم اگر کسی به حضرت زهرا(س) جسارت کند، کافر است».

مصباح‌یزدی عنوان داشت: زمانی که انسان خط‌های قرمز را به درستی طی نمی‌کند و راه کج می‌رود، از جاهایی سر در می‌آورد که بسیار خطرناک است، بنابراین باید از وجود ائمه اطهار(ع)‌استفاده کرده و در راستای تقویت معرفت گام برداریم.

وی یادآور شد: باید درست جایگاه ائمه معصومین(ع) را بشناسیم و در این زمینه همگامی داشته باشیم و نه جلو و نه عقب بیفتیم.


ارسال دیدگاه