کدام سبقت در اسلام مجاز است، کدام غیر مجاز!؟
تابلوهايي که در صراط بندگي نصب شده اند

کدام سبقت در اسلام مجاز است، کدام غیر مجاز!؟

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>در دوران کنونی هرچند سبقت در نیکی ها هم در بین ما دیده می شود اما بیش از آن سبقت در اموری دیگر به چشم می خورد: سبقت در اسراف، سبقت در استفاده از تجملات، سبقت در مادی گرایی، سبقت در دنیاطلبی، سبقت در صرف هزینه های بیهوده، سبقت در چشم و هم چشمی و...! </span></p>

به گزارش پایگاه خبری مازند اصناف و به نقل از  تراز - تا به حال حتماً با این تابلوهای راهنمایی و رانندگی برخورد نموده اید: "از سرعت خود بکاهید"، " سبقت ممنوع"، "حداکثر سرعت مجاز x کیلومتر"؛ هرچند که کمتر مشاهده می شود رانندگان این علائم را رعایت نمایند! اما در نقطه مقابل در بزرگراه اسلام و صراط مستقیم بندگی، تابلوهایی نصب شده اند که مضمونشان عکس این است. روی آن تابلوهای قرآنی نوشته شده است: " فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرات؛ در کارهای خیر تا می توانید از هم سبقت بگیرید"


در همین رابطه در آیه ۱۴۸ از سوره مبارکه بقره می خوانیم:


«وَ لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.»
«و براى هر كس قبله‏اى است كه به آن سوى رو مى‏كند. (بنا بر اين درباره‏ى جهتِ قبله گفتگو نكنيد و به جاى آن) در نيكى‏ها و اعمال خير بر يكديگر سبقت جوييد. (و بدانيد) هر جا كه باشيد، خداوند همه شما را (در محشر) حاضر مى‏كند، همانا خداوند بر هر كارى تواناست.»


سه نکته در خصوص آیه فوق:


* خداوند متعال در این آیه می فرماید که ای مردم بحث های بیهوده را رها کنید و به دنبال هدف نهایی و کارهایی باشید که برایتان سودمند است. اینکه بحث و جدل کنید چرا قبله هرکس به کدام طرف است سودی برایتان ندارد در عوض به سمت خیرات شتاب کنید. کار خیر برعکس برخی از امور است و سبقت در آن، بر ارزشش می افزاید. در قرآن واژه‏هاى «سارِعُوا»، «سابِقُوا» وَاسْتَبِقُوا» در مورد كار خير بكار رفته است.
** قرآن راه و روش سبقت را به ما می آموزد. حال آنکه امروز می بینیم هرچند عده ای در امور خیر بر هم سبقت می گیرند و از این حیث خصوصاً در برخی ایام مانند ماه مبارک رمضان و غیره در کشورمان رقابت مثبتی وجود دارد لکن در اکثر ایام سال عده بسیاری در حال سبقت گرفتن در مادیات و امور دنیوی هستند. امروز بسیاری از ما بدون نگاه به اینکه به چه نیاز داریم فقط برای دیگران زندگی می کنیم! البته در حرف اینگونه نیستیم و همه به مضرات دنیاطلبی و سبقت در مادی گرایی واقفیم ولی در عمل خواسته یا ناخواسته زندگی هایمان با این امور آغشته شده اند. در دوران کنونی هرچند سبقت در نیکی ها هم در بین ما دیده می شود اما بیش از آن سبقت در اموری دیگر به چشم می خورد: سبقت در اسراف، سبقت در استفاده از تجملات، سبقت در مادی گرایی، سبقت در دنیاطلبی، سبقت در صرف هزینه های بیهوده، سبقت در چشم و هم چشمی و...!


*** در روايات متعددى كه از ائمه اهل بيت ع به ما رسيده جمله "أینَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً" به اصحاب مهدى ع تفسير شده است. از جمله در كتاب روضه كافى از امام باقر (ع) مى‏خوانيم كه بعد از ذكر اين جمله فرمود:
«يعنى اصحاب القائم، الثلاثمائة و البضعة عشر رجلا، هم و اللَّه الامة المعدودة، قال يجتمعون و اللَّه فى ساعة واحدة قزع كقزع الخريف»
«منظور اصحاب امام قائم ع كه سيصد و سيزده نفرند، به خدا سوگند منظور از" امة معدودة" آنها هستند، به خدا سوگند در يك ساعت همگى جمع مى‏شوند همچون پاره‏هاى ابر پائيزى كه بر اثر تند باد، جمع و متراكم مى‏گردد!» (نور الثقلين جلد ۱ صفحه ۱۳۹)


ارسال دیدگاه