به گزارش پایگاه خبری مازند اصناف و به نقل از جام جم آنلاین - نگاهی به وضع بازار و قیمت خودروهای خارجی نشان از آشفتگی، برهم ریختگی و نبود نظارت دارد. در واقع این بازار، بازاری بدون متولی و رها شده است که یکه تاز میدان آن، دلالان و واسطه ها هستند.
این آشفتگی باعث شده است که نوسان کاهشی قیمت ارز چندان در قیمت خودرو خود را نشان ندهد؛ که اگر این گونه بود قیمت این خودروها باید بیش از اینها کاهش می یافت.
از سوی دیگر قیمت خودروهای خارجی از نمایندگی تا بازار گاه تفاوت افزایشی چشمگیری می یابد که دلیل دیگری بر آشفتگی بازار خودروهای داخلی است.
با این حال در همین آشفته بازار قیمتی نیز معادلات اقتصادی در چند هفته اخیر به گونه ای رقم خورده است که قیمت ها رو به کاهش گذاشته و انتظار کاهش بیشتر هم می رود.
بررسی روند قیمت ها نشان می دهد در طی 20 روز گذشته قیمت انواع خودروهای خارجی تا 4.5 درصد کاهش یافته است.
شاید این درصد در نگاه نخست چندان قابل توجه به نظر نیاید، اما وقتی به رقم تبدیل می شود، درک میزان کاهش آن بهتر امکان پذیر خواهد بود.
بر این اساس قیمت برخی خودروهای خارجی از دو تا 20 میلیون تومان کاهش یافته است. به عنوان مثال خودروی هیوندای آی ایکس 45 فول دو میلیون تومان کاهش قیمت داشته، اما این کاهش در خودرویی چون هیوندای سوناتا فول به چهار، در هیوندا توسان به پنج و در بی ام و ایکس وان به ده میلیون تومان می رسد.
در همین حال پورشه کاین هشت سیلندر با 20میلیون تومان بیشترین کاهش قیمت را از نظر رقمی در میان دیگر خودروهای خارجی داشته است.
حال این پرسش مطرح می شود که کاهش قیمت خودروهای خارجی چه علتی دارد؟ در شرایطی که تعرفه واردات خودرو در سال 93 به قوت خود باقی است و تغییری هم نکرده است و نرخ ارز نیز کمابیش در حول و حوش رقم ثابتی در نوسان بوده، قاعدتا نباید کاهشی در قیمت این خودروها دست کم به دلیل تورم سالانه رخ می داد، اما فعالان بازار روایت دیگری از علت این کاهش قیمت دارند.
به گفته آنان، برخی از معامله گران عمده و حتی افراد عادی که به خودروهای لوکس وارداتی به عنوان سرمایه می نگریستند، با پیش بینی رشد قیمت ارز و افزایش قیمت ها، اقدام به خرید و انبار کردن برخی خودروهای خارجی در پارکینگ های منزل و محل کار خود کردند.
همین امر پس از پایان تعطیلات نوروز 1393 باعث ایجاد موج کاذبی از تقاضا برای خرید خودروهای وارداتی در کشور شد. این در حالی بود که رشد مقطعی قیمت ارز نیز به شرایط حبابی بازار دامن می زد.
اما پس از این که قیمت ارز رو به کاهش و ثبات گذاشت، بسیاری از فعالان خرد در این بازار متوجه شدند آینده قیمت خودروهای خارجی رو به گران شدن نخواهد بود، از این رو تصمیم به فروش خودروهای انبار شده خود گرفتند و همین موضوع باعث بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازار خودروهای خارجی به نفع عرضه شد و در کاهش قیمت تاثیرگذار بود.
به این ترتیب از اواخر هفته گذشته ظاهرا معادلات خریداران کاذب خودروهای خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است و به قول معروف دو دوتایشان چهارتا نشده و این امر عرضه خودرو به بازار را طوری افزایش داده که کارشناسان و فعالان حرفه ای بازار پیش بینی می کنند در آینده ای نه چندان دور قیمت خودروهای خارجی کاهشی دوباره می یابد.
در این زمینه رضا امیری، فعال بازار خودرو با اشاره به کاهش پنج تا هشت میلیون تومانی در قیمت برخی خودروهای پرمتقاضی وارداتی به جام جم گفت: به نظر من بیشتر این کاهش مبتنی بر شایعاتی است که در بازار پیچیده چون برخی از فعالان واردات خودرو می گویند بزودی دولت به کاهش تعرفه واردات خودرو اقدام خواهد کرد و این فعالان که به صورت انفرادی به واردات خودرو اقدام کرده اند برای جلوگیری از زیان مجبور هستند موجودی انبارهای خود را یا به صورت اقساط بفروشند که با استفاده از نرخ سود آن زیانشان را جبران کنند یا این که با حداقل سود محصولات را به فروش برسانند.
از سوی دیگر، این اخبار همراه با عرضه گسترده خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشورمان به بازار توانسته روی بازار خودروهای داخلی نیز تاثیر مثبت داشته باشد تا این که در این زمینه نیز شاهد کاهش قیمت باشیم.
وی افزود: به عقیده من، با توجه به کاهش تقاضا و رکود حاکم بر بازار، پیش بینی ها بر این است که بزودی شاهد کاهش بیشتر قیمت ها در خودروهای وارداتی باشیم، چون خریداری برای محصولات وارد شده نیست و تقاضا روبه کاهش است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به حجم بالای واردات خودروهای خارجی به صورت شخصی به کشور جای تردید نیست که واردکنندگان نسبت به فروش محصولات خود اقدام می کنند و با کاهش قیمت یا آسان کردن شرایط خرید، تعداد افراد بیشتری را به محصولات خود جلب می کنند؛ در حالی که نمایندگی ها با توجه به قوانینی که بر آنها حاکم است، هنوز بر همان قیمت های مصوب شده خودشان تاکید دارند و تغییری در این زمینه ایجاد نکرده اند.
این فعال بازار خودرو درباره آینده بازار و قیمت خودروهای وارداتی با اشاره به شرایط سیاسی کشور و تاثیر آن بر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی اظهار کرد: همان طور که می دانید قیمت نهایی خودروهای وارداتی ارتباط مستقیمی به قیمت ارز در کشور دارد و با توجه به تاثیر مستقیم توافق هسته ای در این زمینه جای تردید نیست که اگر در شرایط سیاسی کشورمان و تحریم ها تغییر مثبتی صورت گیرد و قیمت ارز پایین بیایید، باید شاهد سقوط قیمت خودروهای وارداتی باشیم.
کاهش قیمت ها طبیعی است
در همین حال غلامحسین قاسمیان، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل تهران به جام جم گفت: هیچ اتفاق خاصی در بازار خودروهای خارجی نیفتاده و کاهش قیمت این روزها، جزئی از روند طبیعی بازار است.
زیرا معمولا پس از ایام نوروز فروشندگان خودرو بیشتر از خریداران می شوند و همین موضوع باعث شده شاهد کاهش قیمت باشیم.
وی افزود: با توجه به تغییراتی که در سیاست راهنمایی و رانندگی مبنی بر شماره گذاری برخی از خودروها ایجاد شده، گروهی از انواع خودروهای وارداتی که عمدتا جزو خودروهای پرمتقاضی در برندهای هیوندا و کیا است، کاهش قیمت داشته است.
وی اردیبهشت هر سال را یکی از کسادترین ماه ها برای بنگاه داران خودرو خواند و تصریح کرد: همانند خودروهای داخلی قیمت خودروهای خارجی نیز چندی است به دلیل دلال بازی دچار تلاطم شده است، به همین منظور اتحادیه با پیگیری و هماهنگی با دیگر اعضای صنف و دولتی مسئول در این زمینه بزودی اقدام به راه اندازی سامانه معاملات خودرو می کند تا با این کار روند عرضه و تقاضای تمامی خودروهای داخلی و خارجی کاملا در کنترل و قابل پیگیری باشد.
قاسمیان افزود: امیدواریم با این اقدام جلوی هرگونه دلال بازی یا بازارسازی کاذب را بگیریم و بتوانیم برای متقاضیان و استفاده کننده های واقعی بستری مناسب برای انتخاب محصول موردنیازشان فراهم کنیم.
ارسال دیدگاه