سوادکوه میدان میوه و تره بار و کشتارگاه ندارد / بی تدبیری مسئولان هزینه های هنگفتی بردوش مردم گذاشت
اختصاصي / مازند اصناف گزارش مي دهد

سوادکوه میدان میوه و تره بار و کشتارگاه ندارد / بی تدبیری مسئولان هزینه های هنگفتی بردوش مردم گذاشت

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"><span style="font-family:Tahoma;">شهرستان سوادکوه با دارا بودن&nbsp; 4 شهر و 3 اتاق اصناف و صدها کسبه ، از داشتن حتی یک کشتارگاه و یا میدان میوه و تره بار بی بهره است</span>.<br /> </span></p>

به گزارش خبرنگار  مازند اصناف ، میادین میوه و تره بار  و همچنین وجود کشتارگاه ها در شهرها یکی از نیازهای ضروری هر شهری  علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه به دسترسی توزیع آسان کالاهای مورد نیاز در بازار است. در حالیکه  اکثر شهرهای مازندران دارای میادین میوه و تره بار و کشتارگاه هستند اما برخی از شهرستان ها مثل سوادکوه با دارا بودن  4 شهر و 3 اتاق اصناف و صدها کسبه ، از داشتن حتی یک کشتارگاه و یا میدان میوه و تره بار بی بهره اند!

 
 کاسبان اتحادیه های صنفی قصابان و میوه و تره بار شهرهای آلاشت ، پل سفید ، زیراب و شیرگاه  برای تامین اقلام مورد نیاز واحد های کسبی خود می بایست  علاوه بر صرف وقت  ،  هزینه های مالی فراوانی را  نیز متحمل شوند .

 در حال حاضر کاسبان این مناطق مجبورند برای تامین اقلام مورد نیاز گاه بیش از صدها کیلومتر را طی کنند تا کالای مورد نیاز خود را از شهر های ساری ، قائمشهر و بابل تامین نمایند. :
 
 
عدم تدبیر مسئولان بی انصافی در حق مردم سوادکوه است
 
 
احمد علی قبادیان رئیس اتاق اصناف زیراب در گقتگو با  خبرنگار مازند اصناف  با تائید مطالب فوق گفت : با صراحت اعلام می کنم عدم تدبیر و همت مسئولان در تاسیس کشتارگاه و یا میدان میوه و تره بار در سوادکوه نهایت بی انصافی در حق مردم و بازاریان سوادکوه است.
 
وی اضافه کرد : علیرغم پیگیری های فراوان و مجدانه از زمان دکتر وفایی نژاد تا ریاست  دکتر هاشم پور و در حال حاضر ریاست دکتر محمد پور هیچ گونه اقدامی از سوی مسئولان شهرستانی و استانی  در این خصوص صورت نگرفته است.
 
قبادیان در ادامه با ابراز گله مندی از مسئولان تصریح کرد : آیا تحمل مشقت ها و هزینه های فراوان یک بازاری روستایی دور افتاده سوادکوه برای تامین گوشت مورد نیاز که باید از ساری ، قائمشهر و یا بابل تامین نماید منصفانه است ؟ آیا نباید به درد و رنج چندین و چند ساله صدها کسبه  منطقه سواد کوه پایان داد؟
 
محب علی امیری رئیس اتحادیه قصابان زیراب نیز به خبرنگار  ما گفت : تحمیل هزینه های مازادی چون کرایه حمل بار و رفت و آمد ها موجب افزایش قیمت نهایی و ضرر اهالی از یک سو و کاهش سود بازریان با در نظر گرفتن هزینه ها از سوی دیگر خواهد شد.
 
 
 برای حل مشکلات تامین دام  ایجاد کشتارگاه ضروری است
 
 
 سید علی اکبر ساداتی رئیس اتاق اصناف شیرگاه به خبرنگار مازند اصناف درباره نبود میدان میوه و تره بار و همچنین کشتارگاه در سوادکوه گفت : حقیقتا تامین دام و میوه مشکلات عدیده و پیچیده ای را برای بازاریان منطقه سواد کوه بوجود آورده است.
 
وی ضمن اشاره به کاهش قیمت تمام شده گوشت در صورت ایجاد تاسیس کشتارگاه در سوادکوه  افزود : متاسفانه علیرغم پیگیری ها و مکاتبات چندین و چند ساله ما برای تحقق این موضوع هیچگونه اقدامی از سوی مسئولان شهری و استانی نشد .
 
ساداتی به موقعیت توریستی بودن شهرستان سوادکوه اشاره کرد و  ادامه داد : باید توجه داشت سوادکوه دیار خوش نشین ها و یک منطقه توریستی است. این مسئله سبب مصرف بالای گوشت در میان اهالی بوده  لذا تاسیس کشتارگاه از ملزومات حال حاضر سواد کوه است.
 
  رئیس اتاق اصناف شیرگاه  با بیان اینکه مسئولان اتاق اصناف کشور به علت فاصله زیاد شهر های سوادکوه با تاسیس اتفاق اصناف موافقت کردند،تصریح کرد: مسئولان کشوری به تاسیس 3 اتاق اصناف در شهرهای پل سفید ، زیراب و شیرگاه موافقت کردند اما مسئولان استانی در راستای کاهش مشکلات رفت و امدی این منطقه قدمی برای ایجاد یک کشتارگاه و یا میدان میوه و تره بار در این منطقه بر نداشته اند.
 
کامران ملکی رئیس اتحادیه قصابان شیرگاه نیز در تایید مطالب فوق به خبرنگار ما گفت : یک قصاب برای تامین گوشت واحد صنفی  باید از ساعت 3 صبح روانه شهر های مجاور شود تا پس از ساعت ها دوندگی و انتظار در کشتارگاه ها بعد از ظهر و یا غروب بارش را تحویل بگیرد.
 

تاسیس کشتارگاه ؛ مطالبه مشترک روسای  اتاق اصناف زیراب ، پل سفید و شیرگاه
 
 
محمد شکرانی نائب رئیس اتاق اصناف پل سفید نیز به خبرنگار  مازند اصناف  گفت : در گذشته در هر سه شهر زیراب ، پل سفید و شیرگاه کشتارگاه وجود داشت. اما به جهت توسعه شهر ها و قرار گرفتن این کشتارگاه ها در بافت شهری منجر به تعطیلی آن ها شد.
 
وی در ادامه افزود : تاسیس کشتارگاه جدید تغییر وضعیت سنتی این کشتارگاه ها به صنعتی را می طلبید که این مهم مستلزم هزینه های هنگفتی بود که در توان جامع اصناف سوادکوه و مسئولان منطقه نبود.
 
نماینده کشتارگاهی قصابان سوادکوه و رئیس اتحادیه قصابان پل سفید   ضمن اشاره به اینکه تاسیس کشتارگاه مطالبه مشترک روسای هر سه اتاق اصناف سواد کوه است خاطر نشان کرد : ما ضمن توافق بر دائر شدن این کشتارگاه در زیراب به جهت مرکزیت جغرافیایی خدمت  دکتر هاشم پور رفتیم که ایشان ضمن تاکید بر صنعتی بودن کشتارگاه و اشاره به هزینه میلیاردی این پروژه مشارکت مالی بازار سوادکوه را مطالبه نمودند که این مسئله با توجه به بضاعت بازاریان منتفی شد.
 
شکرانی در پایان گفت : جهت تامین منابع مالی با شهرداری ، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان شهری و استانی نیز مکاتبه کردیم اما متاسفانه هیچگونه اقدام موثری از سوی آنان دیده نشد.
 

در پایان این گزارش باید از مسئولان استانی پرسید : پایان این پروژه چندین و چند ساله چه زمانی است؟ آیا مسئولان برای مرتفع ساختن مشکلات صدها بازاری اصناف سوادکوه گامی بر میدارند؟ آیا تاسیس یک کشتارگاه برای سوادکوه خواسته ای غیر منطقی از سوی اهالی و بازاریان سوادکوهی است؟ آیا آرامش و رفاه بازاریان سوادکوهی ارزش هزینه میلیاردی این پروزه را ندارد؟

 

انتهای پیام/

مجتبی قربانی

 


ارسال دیدگاه