به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مازند اصناف و به نقل از فارس - شاهرخ خسروانی اظهار داشت: بحث تفاوت کیفیت که روی قیمت فرآورده باید اثرگذار باشد به صورت نظاممند عملیاتی نشده بود، البته نمیخواهم بگویم اصلا تفاوت نداشت اما به صورت کلی عملیاتی نشده بود.
وی افزود: بر اساس برنامه آقای زنگنه در بدو ورود بحث اثر دادن کیفیت فرآورده در قیمت پرداختی برای فرآورده به پالایشگاهها در دستور کار قرار گرفت و فرمول مربوط به فرآوردهها نهایی شده و از سوی وزیر اعلام میشود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اضافه کرد: این فرمول هم برای انواع نفت خام تحویلی به پالایشگاهها و هم انواع فرآوردههای تولید شده در پالایشگاهها توسط کارگروهی که به دستور آقای وزیر در پالایش و پخش و امور بینالملل تشکیل شده بود تدوین شده و به آقای وزیر ارائه شده است.
وی تصریح کرد: این یک برنامه زمانبندی شده است و تکلیف کردهایم که همه شرکتهای پالایشی در یک بازه زمانی مشخص باید فرآیندها و طرحهای توسعهای را اجرا کنند تا حداقل به استاندارد یورو 4 برسند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: این ابلاغیه از اول سال جاری اعمال خواهد شد و شرکتهای تولید کننده فرآورده بیکیفیت دیگر از نفع و مزیت اضافهای که تاکنون از آن بهره میبردند بهرهمند نخواهند شد.
*جزئیات فرمول جدید قیمتگذاری بنزین، گازوئیل و نفت خام
وی در توضیح فرمول قیمتگذاری فراوردههای نفتی گفت: برای هر فرآورده فاکتورهای اثرگذار روی کیفیت در نظر گرفته شده است و برای آن یک ضریب قیمتی تعیین کردهایم.
این مقام مسئول اضافه کرد: برای مثال برای بنزین 3 فاکتور اساسی اثرگذار بر کیفیت را شامل درجه آرامسوزی، مقدار بنزن و مقدار گوگرد یک خط مبنا یعنی استاندارد یورو 4 را تعریف کردهایم که بر این اساس باید گوگرد زیر 50 PPM، بنزن زیر 1 درصد و اکتان 92 باشد.
وی افزود: درصد آروماتیک در استاندارد یورو 4 یک فاکتور تعیین کننده کیفیت نیست، بر اساس استانداردهای داخلی ما آروماتیک را زیر 35 درصد تعریف کردهایم اما یک فاکتور تاثیرگذار روی قیمت نیست.
خسروانی توضیح داد: بر اساس این خط مبنا فرمول استخراج شده است که هر شرکتی از خط انحراف داشته باشد به تناسب فرمول بهای کمتری بابت تولید بنزین دریافت خواهد کرد برای مثال پالایشگاه تبریز که مشکل بنزن خود را حل کرده در این فاکتور بهای کامل دریافت خواهد کرد یا پالایشگاه تهران که گوگرد و بنزن آن عالی است تنها به خاطر عدد اکتان پایین با کاهش قیمت متناسب با فرمول و ضریبهای آن مواجه خواهد شد تا طرح توسعهای آن تکمیل شود.
وی با بیان اینکه دو فرآورده اصلی که مصرف بالایی در کشور دارند یعنی بنزین و گازوئیل در پالایشگاههای مختلف با کیفیت متفاوتی تولید میشوند، گفت: در دو پالایشگاه امام خمینی شازند و پالایشگاه تهران فرآوردهها بین یورو 4 و یورو 5 یعنی بهتر از یورو 4 و ضعیفتر از یورو 5 تولید میَشوند.
معاون مدیرعامل پالایش و پخش با تاکید بر اینکه در مورد گازوئیل ملاک اصلی میزان گوگرد بوده است، افزود: ما فرآورده این دو پالایشگاه را مبنای اصلی قیمت فرآورده گذاشتیم که بر مبنای افزایش گوگرد گازوئیل طبق فرمول به صورت پلکانی هر مقدار به میزان گوگرد اضافه شود از قیمت و بهای پرداختی به پالایشگاهها کاسته میشود.
وی با بیان اینکه خوراک نفت خام تحویلی به پالایشگاهها هم دستهبندی شده است، گفت: نفت خام به دو دسته اصلی سبک و سنگین و دو زیردسته تقسیم شده است و به طور کلی فرمول آن تعیین شده است که به همراه میعانات گازی 5 دسته کلی قیمتی را تشکیل میدهند.
وی تاکید کرد: به پالایشگاهها اعلام کردهایم که حساب و کتاب مالی را از اول 93 بر همین اساس انجام دهند.
*بنزین بیکیفیت پالایشگاههای داخلی را از اواسط 94 نخواهیم خرید
وی با بیان اینکه اواسط سال 94 فاز اول ستاره خلیج فارس و سپس فاز 2 و 3 آن وارد سرویس میشود، گفت: همه محصولات ستاره خلیج فارس به جای صادرات وارد بازار داخلی میشود
وی تصریح کرد: این اتفاق به معنای خودکفا شدن و تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین است و به همه پالایشگاه اعلام کردهایم که پس از این اتفاق و از تاریخ موردنظر اگر محصولات آنها کیفی نشده باشد آن را خریداری نخواهیم کرد.
خسروانی با تاکید بر اینکه این فرآیند یک برنامهریزی مستمر نیاز دارد، اظهار داشت: برای یک برنامه 3 ساله پیشبینی کردهایم که طرحهای توسعهای پالایشگاهها اجرا شود و فرآوردهها با استاندارد موردنظر وزارت نفت هماهنگ شود.
وی تاکید کرد: مجتمع تولید بنزین ستاره خلیجفارس قطعا زودتر از 3 سال آینده تکمیل خواهد شد و با ورود آن به بازار داخل کشور عملا برای بنزین بیکیفیت پالایشگاهها بازاری وجود نخواهد داشت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان صادر کردن بنزین بیکیفیت توسط پالایشگاهها و دریافت ارز و در پی آن استقبال پالایشگاهها از عرضه نشدن بنزین آنها در داخل کشور گفت: این شرکتها خصوصی هستند و ممکن است بتوانند فرآورده خود را صادر کنند اما سیاست و رسالت وزارت نفت توزیع سوخت با کیفیت در بازار داخل کشور است.
*جزئیات طرحهای بهبود کیفیت پالایشگاههای ایران
معاون مدیرعامل پالایش و پخش در ادامه گفت: همین امروز از 67 میلیون لیتر مصرف داخلی بنزین 20 میلیون لیتر در حد استاندارد یورو 4 تولید میشود و دیگر پالایشگاهها نیز بخشی از فرآیند کیفیسازی فرآوردهها را اجرا کردهاند.
وی با بیان اینکه 4 عامل آلاینده اصلی بنزین که در استاندارد یورو 4 مورد تاکید قرار گرفته گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین است، افزود: پالایشگاه تبریز با راهاندازی واحد بنزن زدایی بنزن خود را که یکی از مشکلات بنزین است حذف کرده و از 3 درصد به زیر 1 درصد رسانده است.
خسروانی افزود: تولیدات پالایشگاه شازند کاملا یورو 4 شده است و در پالایشگاه تهران با اجرای واحد ایزومریزاسیون کیفیُسازی مطلوبی انجام شده است و تنها درباره درجه اکتان مشکلاتی دارند که آن را هم با اکتانافزاها میتوانند برطرف کنند.
وی ادامه داد: در پالایشگاه اصفهان نیز در یک مرحله در مهرماه گذشته واحد CCR وارد مدار تولید شده و بنزین آن از نظر اکتان مشکلی ندارد و تنها درصد اروماتیک و بنزن آن تا حدودی بالا است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بنزن این پالایشگاه حدود 2 درصد و آروماتیک آن حدو 40 درصد است، افزود: واحد ایزو مریزاسیون این پالایشگاه از نظر مکانیکی کامل شده،تنها فرآیند ساخت کاتالیست آن در حال اجرا است و تا مهرماه این واحد نیز عملیاتی میشود و بنزین پالایشگاه اصفهان با استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد.
وی اظهار داشت: پالایشگاه آبادان یک واحد FCC و یک واحد الکلاسیون دارد که اگر این واحد وارد مدار تولید شود شرایط بنزین تولیدی پالایشگاه آبادان بهبود زیادی خواهد یافت.
خسروانی اظهار داشت: سیاست ما آن است که اول طرح کیفیسازی تولیدات پالایشگاهها کامل شود و دوم با ورود محصولات ستاره خلیج فارس به بازار داخلی، شرکتهای پالایشی که محصولات خود را کیفی نکردهاند نخواهند توانست فرآوردههای خود را در بازار داخلی عرضه کنند و تا رسیدن به این زمانبندی سیاست وزارت نفت تامین کمبودها به وسیله واردات بنزین یورو 4 است.
ارسال دیدگاه