در شرایطی که دولت دهم واردات بنزین را ممنوع اعلام کرده بود مسئولان وزارت نفت دستور توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها و واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین را به منظور جلوگیری از آلودگی هوا صادر کرده است.
اما در سال های اخیر میزان تولید بنزین در داخل رشد مطلوبی یافته به طوری که براساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، در سال جاری تولید بنزین پالایشگاه های کشور به ٦١,٥ میلیون لیتر رسیده است و با وارد شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید، واردات بنزین در اواخر سال 1394 متوقف و صادرات این فرآورده با ارزش نفتی آغاز می شود.
البته گفته می شود که علت دیگر تصمیم دولت برای افزایش واردات بنزین این است که هزینه واردات بنزین از خارج کشور کمتر از تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی خواهد بود و در همین رابطه عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، می گوید هزینه واردات بنزین از تولید بنزین به کمک واحدهای پتروشیمی کمتر است و درآمد پتروشیمی ها از صادرات محصولاتی که برای آن طراحی شده اند بیشتر است و می تواند ارز بیشتری عاید کشور کند. همچنین با توقف تولید ریفورمت در پتروشیمی ها محیط زیست هم آسیب کمتری خواهد دید.
حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این رابطه می گوید انتظار ما از دولت این است که با اقتصادیترین روش ممکن برای کشور بنزین سالمتری تهیه و در اختیار مردم گذاشته شود. اگر بنزین ارزانتر و سالم، از طریق واردات تأمین میشود، دولت آن را وارد کند اما در غیر اینصورت باید تلاش کنیم پالایشگاهها هرچه زودتر راه بیفتند و تولید بنزین در پتروشیمیها در اولویت آخر قرار گیرد.
وی همچنین گفته است از زمانی که بنزین پتروشیمیها مصرف نمیشود، این موضوع مشهود است و مردم هم احساس کردهاند که هوای تهران سالمتر شده و آلایندگیاش کمتر است و این نشان میدهد که شاید روش دولت، روش عاقلانهای است.
سیدحمید حسینی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در این رابطه در گفت و گو با نامه نیوز می گوید اگر ما بتوانیم ظرقیت 45 میلیون لیتری پالایشگاه های را به حدود 65 میلیون لیتر برسانیم واردات بنزین معنایی ندارد و در دولت قبل آقای نعمت زاده استارت این کار را زده است و ما تا حدودی توانسته ایم تولیدرا افزایش داده واستاندارد کنیم. اما این که آروماتیک ها را با یکدیگر مخلوط کرده و به جای بنزین به مردم بدهیم منطقی نیست.
به گفته وی در هر حال این که بنزین به مردم عرضه شود که برای سلامتی آنها خطرناک باشد هنر نیست و بر همین اساس دولت به این نتیجه رسید که باید کمبود بنزین وارد شود و قطعا حرکت درستی است و وظیفه دولت رعایت استاندارد وحفاظت از بهداشت وسلامت جامعه میباشد.
اما سید مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و وزیر سابق نفت به عنوان یکی از منتقدان واردات بنزین در این رابطه اعلام کرده است ردیف بودجه برای واردات بنزین دیده نشده ، حتی در زمان تدوین و تصویب بودجه ما تاکید کردیم به دولت که اگر قصد واردات دارید ردیف بودجه آن را مشخص کنید که ردیف بودجه ای برای این موضوع ندیده اند بنابراین مشخص نیست که چگونه و از چه طریقی قصد واردات بنزین را دارند.
میرکاظمی گفته است متاسفانه در دوره های گذشته هیچ اهتمامی نسبت به ساخت پالایشگاه در داخل کشور نشد و تنها در دولت دهم بود که ساخت پالایشگاه در داخل کشور آغاز شد و مسئولان اسبق تنها اعتقاد داشتند که نفت خام تحویل بدهیم و بنزین بگیریم که امروز گرفتار این سیاست های گذشته هستیم بنابراین اگر اقداماتی که در دولت دهم نشده بود هم اکنون شرایط کشور از وضع کنونی بدتر بود و باید حجم های بسیار زیادی بنزین وارد کشور می کردیم.
همچنین جلیل سالاری قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه 7 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است می گوید این در حالی است که روزانه 6.3 میلیون لیتر بنزین از واحدهای پتروشیمی هم دریافت میشود. از سوی دیگر تاکنون 70 تن امامتی نیز وارد کشور شده است که امامتی یا همان به گفته رسانهها بنزین چینی وارد کشور شده است.
وی با تاکید بر اینکه با اجرای فاز دوم هدفمندی، زیرساختهای جدید و تولید روزانه 65 میلیون لیتر بنزین در کشور نشان میدهد که ضرورتی به واردات بنزین نیست تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند یک مدیریت جهادی است.
در شرایطی که در سال 93 وزیر نفت یک بار در صحن علنی مجلس حاضر شده است این هفته نیز باید به مجلس شورای اسلامی برود تا به سوالات نمایندگان پاسخ داده و گزارشی از عملکرد وزارت نفت ارائه کرد و به طور حتم موضوع واردات بنزین یکی از محورهای اصلی حضور این هفته زنگنه در مجلس خواهد بود.
اما این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که موضوع واردات بنزین موافقان و مخالفان سیاسی فراوانی دارد و موافقان این اقدام دولت معتقدند که بنزین تولید شده در پتروشیمی ها گران تر از واردات بنزین تمام می شود و آلودگی بیشتری دارد و درباره تولید آن در دولت گذشته انتقادهایی را وارد می کنند و منتقدان دولت نیز معتقدند که وزارت نفت اعتقادی به بومی سازی صنعت نفت ندارد و با واردات بنزین به تولید داخل ضربه وارد می کند.
به نظر می رسد در شرایطی که دولت تصمیم خود را برای واردات بنزین اتخاذ کرده است منازعات سیاسی درباره واردات بنزین بیش از مسائل اقتصادی خبرساز شده و ادامه خواهد داشت.
ارسال دیدگاه