تغییر نرخ سود بانکی، شمشیر دو لبه است
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس:

تغییر نرخ سود بانکی، شمشیر دو لبه است

<p> <p><span style='font-family: Tahoma;'>عده&zwnj;ای قدرت ریسک و سرمایه&zwnj;گذاری ندارند و با کاهش نرخ سود هم سرمایه خود را نزد بانک&zwnj;ها سپرده&zwnj;گذاری می&zwnj;کنند، اما برخی دیگر سرمایه خود را به بازارهای دلالی می&zwnj;برند که این موضوع آثار تورمی و مخرب در پی دارد. </span></p> </p>


به گزارش مازند اصناف عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفتگو با بازارخبر با اشاره به تغییر نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود سپرده‌ها نباید متناسب با تورم افزایش یابد زیرا به تسهیلات گیرنده آسیب می‌رسد. اگر فضای اقتصاد صحیح و سالم روی کار باشد، با کاهش نرخ سود بانکی و ورود آن در حوزه تولید می‌توانستیم پیشرفت‌های فراوان‌تری در اقتصاد به دست آوریم. از این‌رو باید میانگین عادلانه‌ای برای نرخ سود سپرده‌های بانکی در نظر بگیریم تا هم سرمایه‌دار و هم تسهیلات گیرنده رضایت لازم را کسب کند.

وی ادامه داد: شرط عملی شدن این خواسته، ارائه تسهیلات مناسب از سوی دولت به تولیدکنندگان است تا بتوانند ضمن رونق هرچه بیشتر این بازار زمینه ورود کالاهای قاچاق در کشور را کاهش دهند.

نماینده مردم آمل افزود: در این میان بانک‌ها باید با جذب نقدینگی حمایت خود از تولید را اعلام کنند زیرا جمع‌آوری و سوق دادن سرمایه‌های افراد به سمت پروژه‌های کارآمد و سودآور می‌تواند پایه‌های اقتصاد را محکم‌تر کند، اما متأسفانه در برخی موارد و به‌دوراز چشم بانک مرکزی، بانک‌ها منابع خود را در سایر بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کنند که این موضوع نفعی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت.

یوسفیان هجوم نقدینگی به بازارهای دلالی در پی کاهش سود بانکی را این‌طور ارزیابی و تصریح کرد: عده‌ای قدرت ریسک و سرمایه‌گذاری ندارند و با کاهش نرخ سود هم سرمایه خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند، اما برخی دیگر سرمایه خود را به بازارهای دلالی می‌برند که این موضوع آثار تورمی و مخرب در پی دارد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات خاطرنشان کرد: تغییر در نرخ سود سپرده‌ها مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند و افزایش همزمان نرخ سود بانکی با تورم آسیب زیادی به دریافت‌کنندگان تسهیلات می‌زند. البته کاهش نرخ سود بانکی نیز باعث هیجان کاذب در بازار ارز و سکه می‌شود زیرا زمانی که افراد جامعه انگیزه‌ای برای کسب سود از بانک‌ها ندارند سرمایه‌های خود را به بازار ارز و سکه می‌برند؛ که این کار نیز تأثیرات فراوانی بر سایر بازارهای اقتصادی کشور خواهد آورد.



ارسال دیدگاه