عرضه قلیان به  بانوان ممنوع شد
اختصاصي / رئيس اتحاديه قهوه خانه داران مرکز مازندران در گفتگو با مازند اصناف خبر داد:

عرضه قلیان به بانوان ممنوع شد

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>متاسفانه این روزها استعمال قلیان بخش لاینفکی از&nbsp; سرگرمی خانواده ها ، جوانان و حتی نوجوانان محسوب می شود. اما آنچه اینجا قابل تامل و تاسف برانگیز تر بنظر می آید استعمال قلیان از سوی بانوان است. بانوانی که مادران امروز و فردای این سرزمین اند...<br /> </span></p>

کافی است برای تفریح و گشت و گذار در این روزهای بهاری مراکز تفریحی ، سواحل، جنگل ها، پارک ها و یا هر جای خوش آب و هوای دیگری را انتخاب کرده باشید. بی شک قبل از آنکه صدای آواز پرندگان و یا امواج آبی دریا را بشنوید صدای قل قل قلیان توجه شما را به خود جلب نموده است.

خیلی ها هم برای استشمام هوای خوش و مطبوع بهاری، طبیعت پارک ها و جنگل ها را انتخاب می کنند که آنها نیز قبل از استشمام هر بوی دیگری بوی نامطبوع انواع توتون های قلیان را به مشام خود حس می کنند.

از این ها که بگذریم بحث عادی سازی قبح استفاده قلیان در اجتماع ، عدم تناسب منزلت و شان زن با استعمال قلیان و  آسیب های اجتماعی و تربیتی کودکان این خانواده ها بحث و سوژه مناسبی برای تامل و تاسف است. جالب اینجاست که کشیدن سیگار در حضور بزرگتر ها بی ادبی و گاه شرم آور است اما کشیدن قلیان یک امر عادی و حتی گاه تحسین برانگیز قلمداد می شود.

حتما خانواده هایی را دیده اید که از بزرگ و کوچک  گرفته تا  زن و مرد همه و همه حول یک قلیان نشسته اند و به نوبت کام خود را پر از دود می کنند. حرف ها بسیار است اما آن چه در نگاه اول شاید برای خیلی ها  تامل برانگیز تر بنظر آید استعمال قلیان از سوی بانوان است.امری که این روزها در بسیاری از تفرج گاهها ؛ و پارک های عمومی گرفته تا قهوه خانه ها و قلیان سراها دیده میشود.

آیا تا بحال به این نکته اندیشیده ایم که شهروندان بسیاری ضمن نارضایتی از اینگونه رفتارها مشاهده این نابهنجاری ها سخت نالانند.

برای اطلاع  از وضعیت قانونی عرضه قلیان از سوی قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی به بانوان گفتگویی را با رئیس اتحادیه قهوه خانه داران انجام  داده ایم که در ذیل می خوانید:


یوسف بریمانی رئیس اتحادیه ی قهوه خانه داران مرکز مازندران در گفتگو با مازند اصناف گفت: برابر مصوبه تامین استان ارائه سرویس قلیان به خانم ها در قهوه خانه ها و قلیان سراها ممنوع می باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه این تخلف در بسیاری از قلیان سراها بویژه سفره خانه های مسیر میدان خزر به دریای فرح آباد  به وفور صورت می پذیرد.

بریمانی ضمن اشاره به تعداد 120 واحد کسبی این اتحادیه گفت : در مرکز مازندران و شهر های حومه هیچ قلیان سرای دارای پروانه کسب وجود ندارد.

رئیس اتحادیه ی قهوه خانه داران مرکز استان بزرگترین مشکل حال حاضر این اتحادیه را تداخل صنفی برخی صنوف برشمرد و گفت : عرضه قلیان تنها از واحد های کسبی صنف قهوه خانه داران مجاز می باشد اما متاسفانه بسیاری از واحد های صنفی دیگر نظیر اتحادیه چلوکبابی داران بجهت سودجویی مبادرت به عرضه قلیان می نمایند.

بریمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری از مردم تصور می کنند که عرضه قلیان از سوی قهوه خانه ها ممنوع است اما برابر مصوبه هیات دولت در سال 89 عرضه قلیان ممنوعیت قانونی ندارد.

وی در خاتمه به سوال خبرنگار ما در خصوص تعطیلی موقت قلیان سراها و ممنوعیت موقت عرضه قلیان در سال های اخیر گفت : بله در سال های اخیر تصور می شد با تعطیلی این واحد ها و اعلام ممنوعیت عرضه قلیان مصرف ان از سوی جوانان کم خواهد شد اما مشاهده شد که عرضه قلیان از واحد های کسبی به خانه ها کشیده شد و اماکن نیز از بازرسی خانه ها بعلت منع قانونی خودداری می کرد.

بریمانی در ادامه  پاسخ این پرسش ضمن اشاره به افزایش تمایل جوانان به خرید قلیان و استفاده شخصی از قلیان در این دوران گفت : ضمن باز شدن پای قلیان  به خانه ها،  آسیب های فراوان دیگری را نیز بدنبال داشت ؛ در پارک ها ؛ جنگل ها و مراکز تفریحی نیز  شاهد خرید و فروش قلیان از سوی افراد سودجو و غیر مجاز بودیم. لذا بجهت کنترل وضع موجود منع قانونی عرضه قلیان لغو شد.


ارسال دیدگاه