تداخل صنفی دردی کهنه و خاموش !
اختصاصي / يادداشت سردبير

تداخل صنفی دردی کهنه و خاموش !

<p style='text-align: justify;'><span style='font-size: 12px;'><span style='font-family: Tahoma;'>از جمله مشکلات عمده ای که زاییده تداخل صنفی است و شاید کمتر کسی هم به آن توجهی داشته باشد بحث شبهه در کسب روزی حلال است.&nbsp; و حال این نان های شبهه ناک چه می کنند با جان و مال و نفس فرزندانمان ؟؟!!!<br /> </span></span></p>

مقدمه

 

برای تشریح و برررسی اثرات سوء تداخل صنفی در بازار در ابتدا باید به تعریف و تفهیم این واژه صنفی بپردازیم. تداخل صنفی به زبان عامیانه بازار تداخل فعالیت های صنفی یک اتحادیه صنفی با اتحادیه صنفی دیگر و یا یک رسته صنفی از یک اتحادیه با رسته دیگر صنفی از همان اتحادیه تلقی می شود.

 

در واقع هرگونه فعالیت کسبی جز آنچه برابر قانون جزو فعالیت پروانه کسب متصدی واحد صنفی برشمرده شود تداخل صنفی محسوب می گردد.

 

برای اینکه این تعاریف در واقعیت هم قرینه ای در ذهن شما ایجاد کند به چند مثال می پردازیم : فروش یک فیلم خانوادگی از یک سوپر مواد غذایی صورت میگیرد که در واقع این فعالیت مختص یک واحد صنفی از اتحادیه مصنوعات هنری است. این تخلف یک تخلف تداخل صنفی است که فی ما بین دو اتحادیه مختلف صورت پذیرفته است.

 

مثال دیگر نمونه ای از همین تخلف را در درون یک اتحادیه بیان میکند : اتحادیه رایانه دارای چندین رسته با کد آیسیک ویژه همان رسته است که فعالیت های هر یک را تفکیک می نماید. حال اگر متصدی یک کافی نت اقدام به تعمیرات رایانه بنماید وی دچار تخلف تداخل صنفی در درون اتحادیه خود با رسته دیگر همان اتحادیه با نام رسته خدمات فنی گردیده است.

 

با توضیحات و مثال های بالا بوضوح در می بابیم که تخلف تداخل صنفی بخش لاینفکی از بدنه بازار ماست که در تمام کشور گسترانیده شده است.

 

تداخل صنفی بعنوان یکی از عمده ترین مشکلات و چالش های اصناف در تمام کشور برشمرده میگردد که متاسفانه یا از دید مسئولان پنهان مانده و یا در صورت توجه  مغفول مانده است.


راهکارهایی برای کنترل تداخل صنفی


البته برای حل این معضل پیچیده و گویی حل نشدنی صدور اخطاریه های تداخل صنفی از سوی بازرسان اتاق اصناف ، اتحادیه ها، تعزیرات حکومتی ، بازرگانی و اماکن نیروی انتطامی بطور مقطعی و در قالب گشت های فصلی صورت می پذیرد که غالبا بعلت عدم تداوم این گشت ها و یا تعهد متصدیان این واحد ها اثر بخشی لازم را برای کنترل این تخلف ندارد.

 

از دیگر راهکارهای انجام شده تخصیص کد آیسیک هر رسته صنفی در پروانه کسب هر فرد صنفی است تا هر فرد با توجه به نوع رسته صنفی فعالیت صنفی داشته باشد که این راهکار هم علیرغم ایده خوبی که در پشتش بود ، موفق نبود.

 

گفتنی است قانونگذار برابر قانون برابر قانون برای هر فرد صنفی ، هر اتحادیه صنفی و هر رسته صنفی فعالیتی را تعریف و مجاز برشمرده است و بر این مبنا صدور پروانه کسب را مجاز دانسته است. اما بدلایل متعددی بسیاری از متصدیان صنفی پا را فراتر ار حد صنفی خود نهاده و ضمن تجاوز به حریم صنفی سایر متصدیان مرتکب تخلف تداخل صنفی گردیده که این امر مشکلات فراوانی را برای جامعه بزرگ اصناف خلق نموده است.


مشکلات پنهان تداخل صنفی / تداخل صنفی بلای جان بازاریان 

 

حال با ذکر مطالب فوق به بیان برخی مشکلات پنهانی که تداخل صنفی ایجاد نموده است می پردازیم :

 

الف - از جمله اساسی ترین مشکلاتی که زاییده تداخل صنفی است و  شاید کمتر کسی هم به آن توجهی داشته باشد شبهه در کسب روزی حلال است.الکاسب حبیب الله شعار کاسبان امینی بود که جز رزق حلال بر سفره هاشان نمی بردند و حال کسب روزی با تجاوز به حریم صنفی دیگران امری عادی تلقی میشود.

در زمانه ای که تداخل صنفی را کمتر کسی حق الناس میپندارد ، روزی شبهه ناک لقمه هایی می شوند در دستان فرزندان مان و این لقمه ها چه می کنند با نفس و جان و آینده انها؟؟؟


ب- ازدیگر مشکلاتی که تداخل صنفی مسبب اصلی ایجاد ان است اختلافات درون صنفی فی مابین اعضای یک اتحادیه صنفی است. مشکلی که موجب ایجاد شکافی عمیق فی ما بین اعضای یک اتحادیه صنفی که در حکم یک خانواده صنفی هستند گردیده است.

این اختلافات موجب تهدید و مسبب تخریب وفاق صنفی اجتماع میلیونی اصناف گردیده که باید بازوان قدرتمند این نظام باشند . اختلافاتی که چون خوره ای هر روز روابط عاطفی و انسانی بازاریان را با ولع می بلعد.


ج - اثر مخرب و چالش برانگیز دیگر که مسبب اصلی ان تداخل صنفی است اختلافات عمیقی است که بوضوح در میان هیات مدیره اتحادیه های صنفی بویزه روسای اتحادیه های صنفی ایجاد می شود.

اختلافات و درگیری های چندین و چند ساله ای که منجر به قطع روابط اجتماعی ، صنفی و انسانی گردیده است. اختلافات شومی که سالیانی است هر روز لاعلاج تر از دیروز روح بازار را تهدید می کند.


به یقین تداخل صنفی اثرات مخرب دیگری را نیز بدنبال دارد که امیدواریم با تدبیر و مشارکت تمام مسئولان ذیربط بویژه روسای سازمان و ادارات صنعت ، معدن و تجارت ، اتاق اصناف ، تعزیرات حکومتی ، اماکن نیروی انتظامی ، هیات مدیره اتحادیه های صنفی و در نهایت جامعه بزرگ اصناف و بازاریان دست در دست یکدیگر چاره اندیشی و رفع گردد.

 

 به امید بازاری سلامت ، بازاری اسلامی و بازاری پر رونق

مجتبی قربانی

 

 


ارسال دیدگاه