توافق «ژنو» فرصتی برای همکاری راهبردی با ایران به وجود آورد/آمریکا در سیاست خاورمیانه‌ای خود تجدیدنظر کند
نيويورک‌تايمز:

توافق «ژنو» فرصتی برای همکاری راهبردی با ایران به وجود آورد/آمریکا در سیاست خاورمیانه‌ای خود تجدیدنظر کند

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به توافق اخیر &laquo;ژنو&raquo; اشاره کرد و نوشت که توافق با ایران گرچه خشم بسیاری از جنگ&zwnj;طلبان در خاورمیانه را برانگیخت اما فرصتی را برای ایجاد روابط حسنه و در نهایت همکاری راهبردی با ایران به وجود می&zwnj;آورد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف از فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، مذاکرات اخیر هسته‌ای با ایران به خشم در میان جنگ‌طلبان خاورمیانه منجر شده است اما فرصتی را برای یک پیشرفت بزرگتر به وجود آورده است و آن ایجاد روابط حسنه و در نهایت همکاری راهبردی با ایران است.

بر اساس این گزارش، در 30 سال گذشته، روابط ایران و آمریکا در چرخه‌ای از بدگمانی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها بوده است که به ضرر هر دو کشور بوده است. آمریکا باید هم‌اکنون به تجدیدنظر تدریجی در خصوص سیاست خود در خاورمیانه فکر کند. سیاستی که هدف آن سرو سامان دادن به روابط با ایران و در طول زمان یک دشمن را به یک همپیمان تبدیل کردن است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد: البته این کار ساده‌ای نیست اما در طولانی‌مدت این برای آمریکا، اسرائیل و مردم ایران خوب است و فواید زیادی دارد. ایران که در دریای خزر و خلیج فارس قرار دارد، می‌تواند دسترسی چین به منابع انرژی را چک کند و به عنوان یک حائل علیه روسیه عمل کند. این مسئله همچنین بر تحولات لبنان و همچنین قلمرو اسرائیل و فلسطین تأثیر می‌گذارد و راه‌حلی برای جنگ داخلی سوریه بدون ایران وجود ندارد.

نیویورک‌تایمز افزود: ایران در حال حاضر در تمامی این موضوعات با آمریکا مخالف است. ایران و آمریکا چندین منافع مشترک دارند و هردو کشور از طالبان انزجار دارند و واشنگتن و تهران در سال ۲۰۰۱ در خصوص جنگ افغانستان همکاری کردند و امروز نیز هر دو کشور مخالف القاعده هستند. ایران می‌تواند با دانش‌ اطلاعاتی و منطقه‌ای در مبارزه با این گروه‌ها کمک کند.

بر اساس این گزارش، ایران به وضوح از گرم‌ شدن روابط با آمریکا نفع می‌برد. ایران از جنگ ۱۹۸۰ تا ۸۸ با عراق تا تحریم‌های امروز، رنج برده است. این کشور به سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و مالی و سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه اقتصادش نیاز دارد اما تمامی این امور بدون بهبود روابط با آمریکا ممکن نیست.

نیویورک‌تایمز ادامه داد: به نوعی شریک شدن با یکی از اعضای «محور شرارت» برای آمریکا فوق‌العاده سخت خواهد بود. در آغاز عربستان دچار وحشت می‌شود اما مخالفت عربستان سعودی این روزها چندان اهمیتی ندارد. آمریکا روابط خود با سعودی‌ها را بر اساس نیاز خود به نفت ساخته است و دیگر تا آن حد نیازی به آن ندارد. این روابط مصنوعی و نادرست است.

سعودی‌ها همچنان بر بازارهای نفت نفوذ دارند اما دیگر نمی‌تواند اقتصاد جهانی را مثل دوران تحریم‌های نفتی ۱۹۷۳، متلاطم کنند. برخلاف ایران، عربستان سعودی به جز نفت گزینه‌ چندان زیادی برای پیشنهاد کردن ندارد. این کشور یک سنت دموکراتیک ندارد و از آنجایی که وهابیون را تأمین مالی‌ می‌کنند، منافع آمریکا را در سراسر جهان در معرض خطر قرار می‌دهند.

اسرائیل نیز همچون عربستان سعودی به شدت با توافق هسته‌ای مخالف است اما این کوتاه بینی است. آشتی بین ایران و آمریکا در طولانی مدت برای اسرائیل نیز خوب است.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد تصریح کرد که آشتی یک شبه رخ نمی‌دهد اما هم اوباما و هم «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران ثابت کرده‌اند که آنها می‌توانند برای توافق کردن فراتر روند. خاورمیانه قرن ۲۱ یک مکان جدید و خطرناک است. برای هدایت کردن این منطقه به سوی یک آینده بهتر، واشنگتن باید تعدیل شود و دشمنی‌های قدیمی و کهنه را پشت سر گذارد.


ارسال دیدگاه