به گزارش مازند اصناف و به نقل از ایران جیب : وزارت صنعت، معدن و تجارت ذیل "اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو" علاوه بر تعیین ضوابط و شرایط فروش خودرو شرایط پیش فروش خودروها را نیز تعیین کرده است.
بر اساس این ضوابط عرضه کننده خودرو موظف است قبل از اقدام به هرگونه پیش فروش مجوز لازم و تعداد مجاز آنرا از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند. همچنین در این ضوابط حداکثر مبلغ قابل دریافت از مشتری در قراردادهای پیش فروش معادل 50 درصد قیمت فروش نقدی در هنگام عقد قرارداد تعیین شده است.
همچنین در این ضوابط تاکید شده که عرضه کننده خودرو در قراردادهای پیش فروش موظف به پرداخت سود مشارکت از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل قید شده در قرارداد است و در صورت تاخیر در تحویل، عرضه کننده موظف است از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مشتری، جریمه تاخیر را نسبت به مبلغ پرداختی از سوی مشتری محاسبه و پرداخت کند.علاوه بر آن در صورتی که مشتری پس از ابلاغ دعوتنامه کتبی عرضه کننده خودرو حداکثر ظرف 15 روز کاری نسبت به تسویه حساب خودرو اقدام نکند، عرضه کننده میتواند خودروی مذکور را به سایر متقاضیان تحویل و نوبت مشتری را به موعد دیگری موکول کند. البته این موضوع مشروط به ذکر شدن آن در متن دعوتنامه است.
براساس ضوابط جدید پیش فروش خودرو در صورت انصراف مشتری از دریافت خودرو باید حداکثر ظرف 20 روز با وی تسویه حساب شود ضمن آنکه در صورت درخواست مشتری برای خرید محصول دیگر، عرضه کننده موظف است علاوه بر عقد قرارداد جدید با مشتری تحویل خودرو به وی را در اولویت قرار دهد.در صورت تغییر عقیده مشتری در مورد نوع خودرو، رنگ، تجهیزات درخواستی، قیمت و تاریخ دریافت آن، با توافق عرضه کننده خودرو موارد طی الحاقیهای به قرارداد قبلی اضافه و مجددا به امضای طرفین میرسد.
براساس ضوابط جدید پیش فروش خودرو، در شرایط خاص که عرضه کننده قادر به تامین خودروی مندرج در متن قرارداد نباشد شرایط تغییر قرارداد یا فسخ آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد.همچنین هرگونه تغییر در شرایط عرضه خودرو مندرج در قرارداد از سوی عرضه کننده خودرو باید با رضایت کتبی مصرفکننده در الحاقیه قرارداد ثبت و مجددا به امضای طرفین برسد.
عرضه کننده خودرو موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود ایراد به مشتری تحویل کند. در صورت وجود ایراد در خودرو عرضه کننده ملزم به رفع ایراد است مشروط به آنکه رفع ایراد موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود در غیر این صورت عرضه کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو و یا اخذ رضایت کتبی مشتری اقدام کند.این دستورالعمل ذیل اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو تدوین شده که به زودی به تصویب نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ خواهد شد.
ارسال دیدگاه