صنعت قطعه‌سازی مازندران ستون پنهان خودروسازی کشور / بزرگ‌ترین خطر امروز، کمبود ظرفیت طراحی داخلی» است
رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو مازندران:

صنعت قطعه‌سازی مازندران ستون پنهان خودروسازی کشور / بزرگ‌ترین خطر امروز، کمبود ظرفیت طراحی داخلی» است

رئیس انجمن قطعه‌سازان مازندران از بحران‌های مالی قطعه‌سازان، نقش مثبت ایران‌خودرو در ثبات تولید و خطر وابستگی کشور به طراحی خارجی خودرو سخن گفت و تأکید کرد: آینده صنعت تنها با تقویت زیرساخت‌های طراحی، کیفیت و اجرای سریع مصوبات قابل نجات است.

به گزارش مازنداصناف، محمدعلی ذکریایی، رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو مازندران و عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری بزرگترین رویداد نمایشگاهی خودرو در سطح کشور تحت عنوان نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته در ساری خبر داد.

ذکریایی با اشاره به سیاست توسعه صادرات غیرنفتی، هدف این رویداد را نه یک نمایشگاه صرف، بلکه بستر بزرگی برای نمایش دستاوردها، نوآوری‌ها و آخرین تکنولوژی‌های این صنعت اعلام کرد.

او تأکید کرد: با وجود آنکه مازندران استانی با مزیت‌های کشاورزی و گردشگری است، اما «صنعت» نیز باید جایگاه واقعی خود را در برنامه‌ریزی‌های کلان استان پیدا کند؛ حال آنکه بسیاری از مدیران استانی هنوز شناخت و برنامه‌ریزی کافی برای توسعه صنعتی ندارند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی استان گفت: در مازندران صنایع مهمی مانند چوب و کاغذ، صنایع پزشکی و بخش‌هایی از صنعت خودرو فعال هستند، اما سهم صنعت خودرو در ذهنیت عمومی و حتی میان مدیران ارشد استان کمتر دیده می‌شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو مازندران افزود: با اینکه تعداد قطعه‌سازان ما در مازندران زیاد نیست، اما شرکت‌هایی داریم که نقش حیاتی در زنجیره تولید کشور دارند؛ به‌طوری‌که توقف تولید برخی از این واحدها می‌تواند مستقیماً خط تولید خودروسازان را متوقف کند.

به گفته ذکریایی، بحران‌های مالی سال‌های اخیر که پس از تنش‌های جهانی تشدید شده، سفارش‌های قطعه‌سازان استان و کشور را کاهش داده و برخی واحدها را به مرز مشکلات انسانی کشانده است.

وی از ورود برخی مسئولان، ازجمله دکتر تولایی، برای حمایت از قطعه‌سازان قدردانی کرد و گفت: در سطح ملی نیز انجمن قطعه‌سازان کشور با همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و کمیسیون صنایع مجلس تلاش‌های گسترده‌ای برای نجات زنجیره قطعه‌سازی انجام داده است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، افزود: مصوبه پرداخت بیست‌هزار میلیارد تومان به خودروسازان برای تسویه با قطعه‌سازان تصویب شده، اما هنوز اجرایی نشده و این همان مشکلی است که همیشه در کشور با آن مواجهیم؛ تصمیم درست، ولی اجرای دیرهنگام.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو مازندران، با اشاره به مدیریت ایران‌خودرو گفت: عملکرد این شرکت نسبت به گذشته تفاوت اساسی پیدا کرده است؛ خوشبختانه ایران‌خودرو و ساپکو به‌شدت رویکرد مثبت و همراهی‌کننده‌ای با قطعه‌سازان دارند و واقعاً جای قدردانی دارد. اگر امروز ثبات نسبی در تولید خودرو می‌بینیم، بخش زیادی از آن نتیجه مدیریت صحیح این مجموعه است.


ذکریایی ابراز امیدواری کرد که سایپا نیز با تغییرات مدیریتی و واگذاری پیش‌ِرو، به مسیر بهتری بازگردد.

او درباره نمایشگاه صنعت خودرو مازندران نیز گفت: بیش از ۲۰ شرکت قطعه‌ساز و نزدیک به ۱۰ برند خودرویی در آن حضور دارند و این رویداد فرصتی است تا مردم و مسئولان استان ببینند که مازندران در حوزه قطعه‌سازی چه جایگاهی دارد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت ارتقای کیفیت خودروها اشاره کرد و گفت: هیچ‌کس از وضعیت فعلی راضی نیست. خودروسازان کشور هم این را می‌دانند. ما به‌عنوان قطعه‌ساز پذیرفته‌ایم که باید کمربندها را در حوزه کیفیت سفت‌تر کنیم. شک ندارم که طی یک تا دو سال آینده شاهد بهبود قابل توجه کیفیت خواهیم بود؛ اگر غیر از این باشد، بازنده خواهیم بود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو مازندران، بزرگ‌ترین نگرانی خود را «کمبود ظرفیت طراحی در صنعت خودرو» دانست و توضیح داد: چینی‌ها ظرفیت عظیمی در طراحی دارند و ما ناچار شده‌ایم بسیاری از طراحی‌های محصولات جدید را از خارج وارد کنیم. طراحی نیازمند توان فنی، مهندسی و سازمانی بسیار بزرگی است که باید در کشور ایجاد شود. اگر این توان شکل نگیرد، عملاً در آینده مجبور می‌شویم مصرف‌کنندهِ مدل‌های خارجی بمانیم و امکان ارتقای مستقل نخواهیم داشت.

ذکریایی هشدار داد: وابستگی به طراحی خارجی می‌تواند صنعت خودرو را در سال‌های آتی با خطر رکود نوآوری روبه‌رو کند؛ در چین هر سال مدل‌های جدید عرضه می‌شود، درحالی‌که ما ممکن است پنج سال با یک مدل ثابت سر کنیم. این فاصله خطرناک است و باید از خودروسازان خواست ظرفیت‌های طراحی و توسعه محصول را ارتقا دهند.

او افزود: ما در حوزه تأمین مواد اولیه نیز سال‌ها وابسته بودیم؛ اما خوشبختانه امروز در مازندران شرکتی داریم که با حمایت مسئولان توانسته بخش عمده نیاز صنعت خودرو را داخلی‌سازی کند و حتی در دوران تحریم‌های سختِ پس از روی کار آمدن ترامپ نیز زنجیره تأمین کشور را سرپا نگه دارد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو مازندران، با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌های گسترده گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که با هزار مسئله خارجی و داخلی روبه‌روست. از شبکه‌های ارزی و محدودیت‌های مالی گرفته تا کمبود مدیران شایسته و فشارهای بین‌المللی. تحریم شدید است و تقریباً هیچ کشوری حاضر نیست بدون ملاحظه منافع خودش با ما همکاری کند. حتی کمک‌هایی که از روسیه و چین می‌بینیم مبتنی بر منافع آنهاست. با این حال، همین فرصت‌ها را هم باید به‌صورت هوشمندانه استفاده کنیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، در پایان تأکید کرد: با وجود همه مشکلات، صنعت قطعه‌سازی زنده است و حرکت می‌کند. ما اگرچه تحت فشار هستیم، اما تلاش می‌کنیم زنجیره تولید کشور نخوابد. انتظار داریم تصمیم‌گیران کشور نیز سرعت و دقت بیشتری در اجرای مصوبات داشته باشند تا صنعت از این مرحله سخت عبور کند.

ذکریایی از برگزاری بزرگترین رویداد نمایشگاهی خودرو در سطح کشور خبر داد و گفت: نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته، در فضایی بیش از ۴۵۰۰ متر مربع در ساری میزبان ۴۰ شرکت فعال خواهد بود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو مازندران، این نمایشگاه را فرصتی بی‌نظیر برای پویایی صنعت استان دانست و اعلام کرد: این نمایشگاه از تاریخ ۳ الی ۶ دی‌ماه، هر روز از ساعت ۱۶ الی ۲۲ با حضور ۴۰ شرکت فعال خودرو و لوازم یدکی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه