آموزش و تولید صنایع چوبی زیر یک سقف
«چوب دنگ» مدلی موفق از کارآفرینی؛

آموزش و تولید صنایع چوبی زیر یک سقف

کارآفرین صنایع چوبی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ۲۲ بهمن ساری، از رویکرد نوآورانه "چوب دنگ" در ترکیب آموزش و تولید خبر داد؛ او یک نمونه موفق کارآفرینی در جلب بازار داخلی و تربیت نیروی ماهر است.

به گزارش مازنداصناف، سینا نصیری، کارآفرین فعال در صنایع چوبی و فارغ‌التحصیل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ۲۲ بهمن ساری، در حاشیه تور رسانه‌ای مهارت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران، در جمع خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های کارآفرینانه خود و رویکرد جدید این مرکز در حمایت از تولید و آموزش پرداخت.

وی تاکید کرد: با بهره‌گیری از فضای بی‌استفاده مرکز، علاوه بر تولید محصولات خود، به آموزش و توانمندسازی کارآموزان نیز می‌پردازد


               

سینا نصیری در ابتدای سخنانش اظهار کرد: این مکانی که مشاهده می‌کنید، یکی از فضاهای بلااستفاده مرکز بود که در اختیار ما قرار داده شد تا بتوانیم محصولاتمان را در قالب یک کارآفرینی تولید کنیم. در کنار تولید، قصد داریم افرادی را هم جذب کرده و هنر و تخصص خودمان را به آن‌ها آموزش دهیم. حتی یک آموزشگاه هم ثبت کرده‌ایم و ان‌شاءالله هدف‌مان این است که در حین کار و تولید، آموزش هم انجام شود؛ یعنی یک کارآفرینی توأم با تولید و آموزش که بتوانیم از مرحله آموزش تا انتهای قضیه را اینجا پیاده‌سازی کنیم.


           

از مهارت‌آموزی در فنی و حرفه‌ای تا کارآفرینی موفق

نصیری در ادامه به پیشینه فعالیت خود اشاره کرد: من از سال ۹۸ با مجموعه فنی و حرفه‌ای ۲۲ بهمن آشنا شدم. از ابتدا نجاری را مهارت‌آموزی کردم و سپس به سمت خراطی و تولید ظروف چوبی یا کاسه‌تراشی رفتم. به لطف خدا توانستیم یک کارآفرینی کوچکی را در جامعه راه‌اندازی کنیم که البته با کمک همسرم این اتفاق افتاد. اینجا، مرکز فنی و حرفه‌ای و به خصوص دوستان در این مجموعه، کمک زیادی به ما کرده‌اند.

وی افزود: اگر آموزشگاه‌مان هم راه‌اندازی شود، می‌توانیم از بچه‌هایی که اینجا آموزش می‌بینند، هم به عنوان همکار و هم به عنوان افرادی که به صورت مستقل برای خودشان کاری داشته باشند، استفاده کنیم. تا الان نیز چندین نفر آموزش دیده‌اند. در حال حاضر، حدود ۱۵ تا ۱۹ نفر از سراسر استان، از جمله پل سفید و حتی از تهران، به صورت روزانه و عصرها برای آموزش و تولید ظروف چوبی به اینجا می‌آیند.


          

چالش‌ها و فرصت‌ها؛ از بازار داخلی تا رویای صادرات

نصیری در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره بازار فروش محصولات چوبی گفت: بازار داخلی ما خیلی خوب است. اما اگر صادرات راه بیفتد، سه گزینه خیلی به ما کمک می‌کند: اول مواد اولیه ارزان و راحت، دوم تسهیلات آسان و سوم صادرات که واقعاً نجات‌بخش است.

وی با تاکید بر اهمیت بازارسازی گفت: نکته مهم این است که ما توانسته‌ایم برای خودمان یک بازار ایجاد کنیم و افرادی هم که پیش ما می‌آیند، به خاطر همین بازار است. همه جا آموزش می‌دهند، اما اینکه بتوانند توسط ما در فروش محصولاتشان حمایت شوند، خیلی مهم است.

این کارآفرین تشریح کرد: با همسرم یک صفحه در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌ایم و حتی توانسته‌ایم مشتری‌های خارجی هم پیدا کنیم. تنها مشکل، بحث صادرات و مسائل اداری آن است؛ ما به کانال‌های ارتباطی نیاز داریم تا بتوانیم این محصولات را با قیمت بالا صادر کنیم و ارزآوری داشته باشیم. مشتری‌هایی از ترکیه و امارات داشتم، اما نتوانستم پل ارتباطی صادرات را پیدا کنم.


          

فقدان آموزش‌های عملی در بازرگانی و اهمیت برندسازی

نصیری به کمبود آموزش‌های عملی در حوزه بازرگانی اشاره کرد و افزود: وقتی به ادارات بازرگانی مراجعه می‌کنیم، بیشتر آموزش‌ها تئوری است و بعد رها می‌شویم. با بسیاری از بازرگانان صحبت کرده‌ام؛ آن‌ها سود اصلی را در دلار به دست می‌آورند، اما این سود اگر به کارگاه ما برسد، دستمان برای کارآفرینی‌های بیشتر باز می‌شود و بچه‌های بیشتری مشتاق کار و تولید خواهند شد.

او  در خصوص اهمیت برندسازی به خبرنگار مازنداصناف گفت: پروسه برندسازی خیلی مهم است. برند ما "چوب دنگ" نام دارد. "دنگ" یک کلمه مازندرانی و ریشه‌دار در فارسی است که به معنای برخورد دو چیز است و ما نوشتیم "چوب دنگ" به معنای برخورد دو چوب. استقبال از این برند در بازار داخلی هم زیاد است.

وی متذکر شد: ثبت برند کار سختی نیست، اما معرفی کردن و شناساندن آن در بازار بسیار دشوار است.

انتهای خبر/

 


ارسال دیدگاه