کمباین‌ها بی‌نَفَس مانده‌اند!
بی‌سوخت و بی‌قطعه؛

کمباین‌ها بی‌نَفَس مانده‌اند!

در حالی‌که صدها دستگاه کمباین و هزاران تراکتور آماده برداشت محصول در زمین‌های شمال کشور هستند، تأمین سوخت و قطعات یدکی، بزرگ‌ترین چالش این روزهای بهره‌برداران شده است. رئیس اتحادیه کمباین‌داران مازندران، از گرانی افسارگسیخته قطعات و نبود یارانه حمایتی می‌گوید.

به گزارش مازنداصناف، ماشین‌آلات کشاورزی مازندران از حرکت ایستاده‌اند؛ نه به‌خاطر پایان فصل، که به‌دلیل نای نداشتن. سوخت نیست، قطعه نیست، و امیدی هم نیست. اصغر پریچهره، با صدایی پر از نگرانی، از ریزش هزاران تن گندم و درماندگی کمباینداران سخن می‌گوید؛ هشدارهایی که شاید شنیدن‌شان آخرین فرصت باشد.

 


در همین رابطه، اصغر پریچهره، رئیس اتحادیه کمباینداران و تراکتورداران استان مازندران، از بحرانی عمیق در پایان فصل زراعی پرده برداشت؛ بحرانی که به گفته او هر سال همزمان با افزایش تردد گردشگران و کاهش سهمیه سوخت جایگاه‌های کشاورزی، زندگی هزاران بهره‌بردار را دچار اختلال می‌کند.

او با نگاهی به قیمت قطعات یدکی، از افزایش چشمگیر هزینه‌ها خبر داد: لاستیکی که سال گذشته ۳۵ میلیون تومان بود، حالا بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. شرایطی که فعالیت اقتصادی را برای کشاورزان غیرممکن کرده و بار مالی سنگینی بر دوش آن‌ها گذاشته است.

بارندگی‌های شدید امسال نیز به این مشکلات دامن زده و برداشت محصولاتی مثل گندم، جو و کلزا را با تأخیر مواجه کرده است؛ موضوعی که پریچهره آن را باعث افزایش اضطراب کشاورزان و کمباینداران و ایجاد چالش برای برداشت اصولی می‌داند.

او یادآور شد که حتی کاهش دو درصدی ضایعات برداشت، می‌تواند از هدررفت بیش از ۲۰ هزار تن گندم در مازندران جلوگیری کند. اما به رغم اهمیت این مرحله، آموزش‌های لازم برای برداشت هنوز در سایه مانده‌اند و اتحادیه با هزینه شخصی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در نقاط مختلف استان کرده است؛ دوره‌هایی که به حمایت و اعتبارات دولتی نیازمندند.

در پایان، رئیس اتحادیه کمباینداران و تراکتورداران استان با نگرانی هشدار داد: «اگر امروز فکری به حال تامین سوخت و قطعات نشود، فردا با مزارعی روبه‌رو خواهیم بود که ماشین‌آلاتشان را جمع کرده‌اند.»


در میان سرسبزی مزارع اما صدها دستگاه کمباین و هزاران تراکتور در انتظار طلایه‌دار فصل برداشت‌اند، اما بزرگ‌ترین دغدغه این روزهای کشاورزان و کمباینداران، نه زمین، بلکه تأمین سوخت و قطعات یدکی است.

انتهای خبر/

 


ارسال دیدگاه