مطالبات صنفی کامیونداران خلیلشهر شنیده شد؛
نیم دنده برای عبور از روزهای سخت!
در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش نرخ بیمه و احتمال گرانی سوخت گازوئیل، برخی رانندگان و کامیونداران خلیلشهر در شهرستان بهشهر، اقدام به برگزاری تجمع صنفی کردند که این تجمع با حضور میدانی نیروهای انتظامی و امنیتی و شنیدن مطالبات رانندگان، در فضایی آرام پایان یافت.
به گزارش مازنداصناف و به نقل از پایگاه خبری بلاغ مازندران– در روزهای اخیر، شرایط اقتصادی سخت و برخی تصمیمات از جمله افزایش نرخ بیمه و مطرح شدن اخبار مربوط به گرانی سوخت گازوئیل، نارضایتیهایی را در میان کامیونداران و رانندگان خودروهای سنگین ایجاد کرده است. این موضوع به ویژه با توجه به پایین بودن کرایههای حمل و نقل جادهای، فشار مضاعفی را بر این قشر زحمتکش تحمیل کرده و منجر به شکلگیری اعتراضاتی صنفی در برخی نقاط کشور شده است.
تجمع مسالمتآمیز در بستر قانون
یکی از این تجمعات، روز گذشته در خلیلشهر شهرستان بهشهر از استان مازندران رخ داد که در آن جمعی از رانندگان کامیون با هدف بیان مشکلات صنفی خود، تجمعی آرام برگزار کردند. در این تجمع، رانندگان خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی، اصلاح نرخ کرایهها و جلوگیری از افزایش بیرویه هزینههای جانبی از جمله بیمه و سوخت بودند.
نکته قابل توجه، حضور بهموقع نیروهای نظامی و انتظامی در محل تجمع بود که با گفتگو و شنیدن خواستههای رانندگان، فضایی آرام و منطقی را برای پیگیری مشکلات ایجاد کردند. مسئولان حاضر در این تجمع قول دادند که مطالبات قانونی و صنفی رانندگان را به گوش تصمیمگیران و فرمانداری برسانند و در مسیر قانونی پیگیری کنند.
در این میان، لازم است از نیروهای امنیتی و انتظامی قدردانی شود که همواره بیادعا و در سکوت خبری، در میدان حل مشکلات مردم حضور دارند. همچنین همراهی رانندگان آگاه و شریف که اجازه سوءاستفاده به جریانهای فرصتطلب داخلی و خارجی را ندادند، قابل تحسین است.

سهنرخی شدن قیمت گازوئیل متهم اصلی گلایهها
رضا رستمی رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار
بلاغ؛ با اشاره به مسائل اخیر صنف حملونقل و تجمعات برخی رانندگان، ضمن تأکید بر ادامه فعالیت بخش عمدهای از ناوگان حملونقل کشور، دلایل اصلی این نارضایتیها و مطالبات رانندگان را تشریح کرد.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل شکلگیری این اعتراضات، موضوع سهنرخی شدن قیمت گازوئیل بود که قبلاً نیز از سوی صنف و نمایندگان بخش خصوصی تذکراتی در خصوص آثار التهابی آن داده شده بود که این تصمیم باعث ایجاد تنشهایی در جامعه حملونقل شد.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه افزایش هزینه بیمه تأمین اجتماعی رانندگان نیز یکی دیگر از عوامل نارضایتی بود؛ ادامه داد: با توجه به اینکه سهم دولت از بیمه پرداخت نشد، تأمین اجتماعی سهم رانندگان را تا ۴۵ درصد افزایش داد که موجب فشار سنگینی بر رانندگان شد. موضوع دیگری که باعث اعتراضات شد، افزایش بیرویه قیمت لاستیک، روغن و لوازم یدکی بود، در حالیکه ۶۵ روز از سال گذشته اما نرخ کرایه حمل افزایش نداشته است.
رستمی با بیان اینکه این عوامل موجب شد بخشی از حملونقل دچار توقف شود، گفت: در عین حال، رانندگان واقعی و اصیل همچنان پای کار نظام و مردم هستند.
.jpg)
مطالبات اصلی رانندگان کامیون چیست؟
وی در ادامه به مهمترین مطالبات رانندگان اشاره کرد و گفت: مهمترین مطالبه، بروزرسانی نرخ حمل بر کیلومتر بر اساس شاخصهای اقتصادی و تورمی است. همچنین مشکل سهمیه سوخت، از دیگر دغدغههای جدی رانندگان است. پیمایشهای انجامشده تناسبی با سوخت تخصیصیافته ندارد و شرکت نفت سوخت را کمتر از نیاز شارژ میکند. این موضوع منجر به خرید گازوئیل آزاد شده یا حتی رانندهای قادر به حرکت نبوده است.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران افزود: در مورد سهنرخی شدن قیمت گازوئیل، با توجه به جلساتی که طی روزهای گذشته با مسئولان داشتیم، فعلاً مقرر شده این طرح اجرایی نشود و تصمیمگیری در اینباره با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور دولت، تشکلهای صنفی و بخش خصوصی انجام شود.
رستمی درباره دیگر مطالبات صنفی گفت: افزایش سهمیه سوخت، بازنگری در سهم پرداختی بیمه تأمین اجتماعی که در کمیسیون عمران نیز مطرح شده، و جلوگیری از تأخیرهای طولانی در پرداخت کرایه توسط صاحبان کالا، بهویژه نهادهای دولتی مانند امور دام و سازمان حمایت از روستاییان از دیگر خواستههای رانندگان است.
تشکیل کمیته پیگیری پرداخت کرایهها
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه مقرر شده کمیتهای با حضور نمایندگان صنف و سازمان راهداری تشکیل شود تا شرکتهای صاحب کالا موظف به پرداخت کرایه در موعد مقرر شوند؛ اگر کرایهها پرداخت نشود، محدودیتهایی برای اعلام بار و بارگیری آنها اعمال خواهد شد که نهایتاٌ برخی رانندگان با تأخیرهای دو تا سهماهه در پرداخت کرایه مواجه هستند که این غیرقابل قبول است.
ورود عوامل غیرمرتبط به حوزه حملونقل
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی اختلالات جادهای اظهار کرد: رانندگان اصیل هیچگاه چرخ حملونقل را متوقف نمیکنند، ما برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران، در سختترین شرایط مانند دوران دفاع مقدس و کرونا ایستادیم و الان هم ایستادهایم؛ اما برخی اتفاقات در جادهها از سوی افرادی صورت گرفته که نه رانندهاند، نه کامیوندار و نه مرتبط با حملونقل. این افراد با هدف ایجاد تنش وارد میدان شدهاند و برخی هم شناسایی شدند.
رستمی تأکید کرد: جای قدردانی از دستگاههای امنیتی وجود دارد که در حال شناسایی و برخورد با این افراد هستند. آنچه از بخش حملونقل انتظار میرود این است که دیده شود؛ متأسفانه حتی در دوران کرونا که پس از جامعه سلامت، رانندگان بیشترین خدمت را کردند، هیچ رسانهای از آنها تقدیر نکرد.
فعالیت حملونقل در شرق مازندران ادامه دارد
وی درباره وضعیت شرق مازندران گفت: در شهرستان بهشهر، بندر امیرآباد به عنوان نقطه اصلی بارگیری فعال است. رانندگان ما در حال فعالیت هستند. فقط دو مورد بسیار محدود از ایجاد مزاحمت و سنگپراکنی گزارش شد که خوشبختانه پیگیری شد و مشخص شد این افراد خارج از صنف بودند.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران افزود: کارخانههای سیمان کیاسر، نکا، صنایع MDF، غنچه و دیگر واحدهای تولیدی استان مازندران، خصوصاً در شرق استان فعال هستند. رانندگان بهشهری، نکایی و دیگر شهرهای شرقی استان همچون همیشه در صحنه هستند و به فعالیت خود ادامه میدهند. امید داریم که این فعالیتها گستردهتر هم خواهد شد.
لزوم پیگیری جدی و دلسوزانه مشکلات رانندگان
گفتنی است؛ باید توجه داشت که کامیونداران، از زحمتکشترین اقشار جامعه هستند که نقش حیاتی در تأمین زنجیره لجستیک کشور ایفا میکنند. مشکلات آنها باید با جدیت و دلسوزی از سوی نهادهای تصمیمساز پیگیری شود. بیتوجهی به مطالبات این قشر میتواند پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گستردهای به دنبال داشته باشد.
معالوصف، باید خطاب به مسئولان ذیربط بگوییم که اجرای شتابزده طرح سهنرخی شدن گازوئیل، بدون در نظر گرفتن پیچیدگیهای میدانی و سهمیههای ناعادلانه، صدای نارضایتی را در دل صنفی زحمتکش و راهبردی زنده کرده است. اما این صدا، نه شعار است و نه تهدید؛ بلکه بازتابی است از یک مشکل کلیدی، صدایی که باید شنیده شود قبل از آنکه از مدار گفتگو خارج شود.
در پایان، این نکته نیز نباید فراموش شود که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در کمین هستند تا از هر نارضایتی مردمی و صنفی بهرهبرداری کنند. خوشبختانه، کامیونداران کشور با هوشیاری و بصیرت نشان دادهاند که وفادار به نظام و مردم هستند و خواستههایشان صرفاً از مسیرهای قانونی و صنفی دنبال میشود. هرگونه آشوب یا بهرهبرداری سیاسی از این مطالبات از سوی بدخواهان، از سوی بدنه اصیل و خادم صنف حمل و نقل مردود است.
گزارش: وجیهه یخکشی
انتهای خبر /
ارسال دیدگاه