تکذیب مصرف دو برابری سموم در اراضی شالیزاری و باغی مازندران
معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

تکذیب مصرف دو برابری سموم در اراضی شالیزاری و باغی مازندران

مصرف دو برابری سموم در اراضی شالیزاری و باغات هلو و شلیل به نسبت ادوار گذشته، به هیچ وجه صحت ندارد.

به گزارش مازنداصناف، حمید نادریان معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص برخی شایعات در خصوص مصرف دو برابری سموم در اراضی شالیزاری و باغات هلو و شلیل به نسبت ادوار گذشته، اظهار کرد: به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد و کاملاً این شایعه را تکذیب می‌کنیم.

وی افزود: در کشت نخست برنج در عمده اراضی، برداشت تقریباً بدون سموم بوده است و در باغات ما نیز امسال با آفت خاصی روبرو نبوده‌ایم.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: در باغات مرکبات نیز آفت خاصی نداشتیم و تنها آفت قابل اشاره مگس میوه بوده که برای مقابله با آن از سموم استفاده نمی‌شود.

نادریان ادامه داد: مصرف سموم یک استاندارد و یک دستور عمل علمی دارد که باغداران باید مطابق آن عمل کنند و نظارت از سوی جهاد کشاورزی همراه با توصیه‌های لازم در دستور کار قرار دارد؛ اما ممکن است برخی باغداران به صورت خودسرانه و بدون نسخه اقدام به مصرف سموم در باغات خود شوند که مطمئناً اثر منفی نیز خواهد داشت.

وی بیان کرد: امسال مسئله مهم جمعیت بیشتر مگس میوه در مقایسه با سال گذشته بوده است که روش‌های مبارزه با این آفت نیز صرفاً غیرشیمیایی است.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اعلام کرد: در حال حاضر روش‌های مقابله با مگس میوه در کشور دقیقاً مطابق روش‌های روز دنیا در مبارزه با این آفت است و روش‌هایی که ما در حال استفاده هستیم با کشورهای دیگر دنیا که درگیر این چالش هستند دقیقاً مشابه است و دستورالعمل‌های درحال اجرا مطابق آخرین یافته‌های روز دنیا است.

نادریان عنوان کرد: نرم استاندارد مصرف سموم در ایران به نسبت اروپا و امریکا به دلیل شرایط آب و هوایی از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

وی تاکید کرد: در استان مازندران با توجه به کارشناسان خبره و اساتید دانشگاهی، مقالات علمی ملی و بین‌المللی متعددی در حوزه مقابله با مگس مدیترانه نگاشته و منتشر شده است و جزو استان‌های پیشرو در این حوزه است.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، متذکر شد: مراکز خدمات ما در شهرستان‌ها در حال رصد و پایش محصولات زراعی و باغی بوده و زمان دقیق مقابله با آفت را به کشاورزان و باغداران اعلام می‌کنند.

نادریان یادآور شد: در گذشته کشاورزان برای مقابله با آفات در چند مرحله اقدام به سم‌پاشی می‌کردند اما اکنون با اعلام زمان حساس مقابله، با یکبار سم‌پاشی و حداقل آسیب و با روش‌های مختلف غیرشیمیایی، این مقابله صورت می‌گیرد.

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه