قواره حمایت از تولیدکنندگان داخلی کوتاه است
رقابت نابرابر پوشاک ایرانی با ته لنجی‌ها؛

قواره حمایت از تولیدکنندگان داخلی کوتاه است

در حالی پای حمایت از تولیدکنندگان داخلی صنعت پوشاک می‌لنگد که جدا از باخت برندهای داخلی در گوی رقابت با حتی پوشاک دست دوم خارجی، قیمت مناسب‌تر البسه فشن در برابر پوشاک ایرانی-اسلامی، هوشمندانه و هدفمند، زیست عفیفانه دختران این مرز و بوم را نشانه رفته است.

به گزارش مازنداصناف، با توجه به شرایط امروز عفاف و حجاب باید نفوذ مشخص و بارز دشمن در بازار مد و لباس را که سال‌ها است دغدغه دلسوزان بوده اما به آن رسیدگی نشده است را مورد توجه قرار داد؛ از سویی دیگر اما نبود برنامه مدون در تبیین عفاف و حجاب برای خانواده‌ها، نگرش سطحی به مقوله حجاب و هجمه شدید فرهنگی غرب را نیز می‌توان به این عوامل اضافه کرد.

با گردشی در بازار می‌بینیم لباس‌های موجود هیچ سنخیتی با هویت ایرانی و اسلامی ما ندارد؛ این در حالی است که کشورهایی که دارای تمدن دیرینه هستند همگی شکل و سنت لباس‌های ملی خود را حفظ کرده‌اند اما در ایران این موضوع رها شده و حتی در برنامه‌های مسئولان فرهنگی ما نیز قرار نداشته است.

                

حمایت از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی می‌لنگد

در این شرایط نابسامان، متاسفانه جدا از اینکه هیچ نظارت منسجم و مدونی بر نوع عرضه پوشاک در بازار و طراحی البسه وجود ندارد که در نتیجه شاهد وجود مدها و لباس‌های متناسب با فرهنگ غربی و متعارض با فرهنگ ایرانی_اسلامی هستیم؛ نیاز مبرم به یک برنامه حمایتی از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی در یک ریل مشخص فرهنگی ضوروت می‌یابد که یکی از این برنامه‌ها می‌تواند حمایت از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی است باشد که سال‌ها است روی زمین مانده است.

زمانی‌که نام پوشاک به میان می‌آید برندهای خارجی معمولا بیشتر روی بورس بوده وخواهان بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهد لذا برای تبیین چرایی این موضوع با این پرسش که چرا پوشاک ایرانی جایگاه خود را از دست داده است به میان مردم رفتیم تاعلت را جویا شویم.
 
             
 
نبود زیر ساخت‌های مناسب فرهنگی 
 
حسنی مبارکیان که دانشجوی طراح دوخت در شهرستان بابل است در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار فرهنگی در حوزه پوشاک، می‌گوید: متاسفانه نبود زیر ساخت‌های مناسب فرهنگی باعث شده است که پوشاک خارجی جایگزین پوشاک مناسب در کشورمان شده است و باعث شده است که مشتریان برندهای خارجی روز به روز بیشتر از برندهای داخلی باشد.

وی افزود: تاسف بارتر از همه آن است که بسیاری از برندهای خارجی در بازار داخلی کالاهای دسته دوم و یا مرجوعی هستند که دلالان پوشاک برای سود بیشتر به نام مد وارد بازار می‌کنند.
 
این دانشجوی طراح دوخت مازندرانی، خاطرنشان کرد: گاها اتفاق می‌افتد که فرد خریدار بدون توجه به نوع کالا به صرف اینکه یک کالا برند خارجی بوده ‌آن را خریداری می‌کند و این جای بسی تاسف است که خريداران به جای مرغوبیت کالا به دنبال نوع برند هستند که امکان دارد تولیدکننده داخلی برای فروش بیشتر از آن استفاده کند.

حذف برندهای داخلی پوشاک از میدان رقابت
 
مبارکیان، با بیان اینکه امروزه غرب‌زدگی از جمله معضلات و مشکلات عمده بر سر راه تولیدکنندگان داخلی و حتی مشترین بازار پوشاک است؛ گفت: بسیاری اتفاق می‌افتد که برندهای داخلی دارای کیفیت و دوام بهتری نسبت به برندهای خارجی بوده است اما به علت نبود بازار فروش، تولیدکننده مورد نظر از دور میدان رقابت کنار زده شده و رفته رفته از گردونه رقابت حذف می‌گردد.
 
خانم اکبری کسبه بازار پوشاک نیز معتقد است: اگر بازار فروش تولیدکنندگان داخلی به همین روال پیش برود در چندسال آينده اثری از تولیدکنندگان داخلی به چشم نخواهد خورد که باید این موضوع، توسط کارشناسان مربوطه آسیب شناسی شود.
 
وی با این توضیح که ورود فرهنگ بیگانه باعث از بین رفتن فرهنگ بومی می‌شود؛ اضافه کرد: نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که در بسیاری از کالاهای البسه ایرانی تنوع و توجه به نیاز مشتری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
            

جولان پوشاک دست دوم خارجی در بازار
 
علی بازگیر یکی دیگر از فروشندگان پوشاک در شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار بلاغ اذعان کرد: باتوجه به ناسازگاری فرهنگ بیگانه با فرهنگ ایرانی-اسلامی باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که ورود فرهنگ غربی با هویت بیگانه در کشورمان باعث از بین بردن هویت ملی در کشور خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه کشورمان از جمله کشورهایی با فرهنگ و تمدن هزار ساله است که باید در حفظ این تمدن بکوشیم؛ افزود: ورود فرهنگ بیگانه باعث می‌شود که فرهنگ ایرانی ابتدا متزلزل  و سپس از بین برود.
 
بازگیر، تصریح کرد: تاریخ نشان داده است که فرهنگ ملی هر کشور متشکل از آداب و رسوم و پوشاک آن کشور بوده است که متأسفانه در سال‌های اخیر کشور ما به علت پاره‌ای از مشکلات از جمله نبود چترهای حمایتی برای تولید کنندگان به سمتی در حال حرکت است که بسیاری از کارگاه‌های تولیدی تعطیل و یا کالاهای دسته دوم خارجی جایگزین کالاهای ایرانی شده‌اند.

چرایی اقبال کم خریداران از پوشاک ایرانی
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ذائقه بازار را تولیدکنندگان تعیین می‌کنند؛ افزود: این در حالی است که در سال‌های قبل، این مصرف کنندگان بودند که تعیین کننده ذائقه بازار بودند.

این فعال صنفی بازار پوشاک در خصوص چرایی وضع نامطلوب بازار پوشاک ایرانی، تشریح کرد: از یک سو، تورم افسار گسیخته موجود در مواد اولیه باعث شده است که قیمت تمام‌شده محصولات داخلی بسیار گزاف بوده و از سویی دیگر، مصرف کنندگان بیشتر به دنبال قیمت مناسب هستند؛ جالب‌تر آن که، البسه‌های عجیب و غریب در این گردونه از قیمت مناسب‌تری نسبت به پوشاک عفیفانه برخوردار هستند و مشتری نیز به عنوان مد آن را خریداری می‌کند.
 
              

 لباس‌های فشن؛ سبک زندگی ایرانی اسلامی را نشانه رفته‌اند!
لیلا حاتمی از جمله کارشناسان تربیتی و محققان البسه مناسب خانواده است که در گفتگو با خبرنگار  بلاغ، می‌گوید: ابتدا شاید تصور کنید صنعت فشن، صنعتی است که قصد دارد لباس‌های فاخر و مجلل را به نمایش گذاشته و هدفی از طراحی لباس‌های عجیب و غریب خود ندارد، اما این تصور اشتباه است؛ در‌ واقع طراحی‌های اغراق‌آمیز در این صنعت، کاملا تعمدی و هدف‌دار انجام می‌شوند.
 
وي ادامه داد: فشن در‌ واقع به‌معنای سبک و شیوه‌ای است که بر تمام جهات زندگی تاثیر می‌گذارد و نشان‌دهنده سلیقه اکثریت یا بعضی از افراد در دوره زمانی خاصی است و آن را به نوعی سبک زندگی به‌حساب می‌آورند.
 
این کارشناس امورتربیتی، خاطرنشان کرد: دلیل عجیب بودن بعضی از لباس‌های فشن به خلاقیت طراح بستگی دارد، زیرا طراحان با ایجاد این لباس‌‌های غیرعادی و یا آرایش و گریم‌های عجیب، می‌‌خواهند هدف خودرا به مخاطبان خود القا کنند.

حاتمی، با این توضیح که این در حالی‌است که این لباس‌ها مورد پذیرش عموم نیست و جزئیات آن‌ها اغلب اغراق آمیزبوده است؛ تشریح کرد: زمانی که طراح فشن چنین لباسی را تولید می‌کند باهزینه کردن و جذب اسپانسر ابتدا با استفاده از اتاق فکرش به کمک هنرمندان مربوطه آثار خود را در غالب فیلم و فضای مجازی به خورد مخاطب می‌دهد وسپس با هزینه‌کردن و عادی‌سازی در جامعه آن را باقیمت پایین، وارد بازار فروش می‌کند و زمانی‌که ذائقه بازار به این سمت‌وسو تغییر پیدا کرد حال زمان سوددهی محصول فراهم می‌شود و تولیدکننده می‌تواند تمام هزینه‌های خویش را با سود خوب از این بازار ایجادشده دریافت کند.

وی تصریح کرد: ایجاد تنوع در مد لباس‌های عجیب و غریبی که شما در بازار به وفور می‌بینید، طی سال‌های طولانی به این نقطه رسیده‌اند و طراحان، برای آنکه مد را از حالت کلاسیک بیرون بیاورند، در لباس‌‌های خود تنوع ایجاد می‌‌کنند.

این کارشناس امورتربیتی، افزود: طراحان این نوع پوشاک با طراحی‌های عجیب و رنگارنگ خود، می‌خواهند مخاطبان بیشتری را برای تولیدات خود جذب کنند؛ در حالیکه طراحی ایرانی اسلامی متناسب با ذایقه روز مردم، حلقه مفقوده در میان البسه داخلی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نبود بسترهای حمایتی بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان داخلی است 

 ملیحه عباسپور یکی دیگر از  تولیدکنندگان البسه مناسب خانواده ایرانی است که در گفتگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه متاسفانه نبود بستر حمایتی بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان داخلی است؛ گفت: سال‌های طولانی در این زمینه کار کردم و حتی در این مدت، منزل شخصی‌ام را فروختم تا بتوانم در این زمینه موفق باشم؛ اما نبود بسترهای حمایتی لازم در این زمینه، گاها دلسردم می‌کند اما برای آنکه کم نیاورم توکل به خدا و عهدی که با او بستم باعث حرکت رو به جلو در این مسیر، برای من می‌شود.
 
وی ادامه داد: برای حمایت از تولیدکننده پوشاک ایرانی اسلامی اعم از چادر، مانتو و شلوار، یا باید مواد اولیه را ارزان کنیم یا مالیات را تخفیف دهیم و نگاه مالیاتی را برای تولیدکنندگان داخلی اصلاح کنیم.
 
این تولیدکننده پوشاک ایرانی با بیان اینکه بانک مرکزی می‌تواند با پرداخت تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذاری در حوزه مد و لباس کمک کند، عنوان کرد: ما می‌توانیم حتی صادر کننده برند حجاب و عفاف به کشورهای دیگر باشیم.

لزوم مهندسی فرهنگی برای ترویج زیست عفیفانه
 
عباسپور، تصریح کرد: امروز باید با مهندسی فرهنگی برای تمامی قالب‌های سنی بتوانیم با شاخصه‌های اصیل ایرانی و با پوشش‌های قومی و آداب و رسوم ملی، نماد زیست عفیفانه که نماد اصالت و غیرت ایرانی است را به رخ جهانیان بکشانیم.
 
وی متذکر شد: مسئولین باید همه ظرفیت‌های علمی، هنری، آموزشی و حتی رسانه‌ای را به عرصه بیاورند و از طراحان و فعالان عرصه پوشش ایرانی و اسلامی حمایت کنند.
 

این تولیدکننده پوشاک ایرانی با بیا اینکه لزوم توجه به موضوع مد و لباس ایرانی و اسلامی امروز بیش از گذشته احساس می‌شود؛ یادآور شد: انتظار داریم در این بخش از ظرفیت‌های بومی و نیروهای توانمند داخلی حداکثر استفاده صورت بگیرد تا بتوانیم با تولید و عرضه مناسب پوشاک ایرانی و اسلامی، قدم بزرگی برای رفع نیازهای مردم به ویژه دختران و بانوان برداریم.

مع‌الوصف؛ امروز دیگر نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم، اینکه هرساله بدون برنامه‌ریزی مشخصی بودجه‌های فرهنگی را صرف برنامه‌هایی کنیم که هیچ ثمره محسوسی نداشته است باید متوقف شود و باید برای تغییر در روند حجاب و عفاف، تمامی دستگاه‌های مرتبط به صورت جهادی وارد میدان شوند و باور داشته باشیم که از طریق مد و لباس می‌توانیم فرهنگ انقلاب جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن دیرینه کشورمان را به مرزهای بین‌المللی صادر کنیم.

الگوسازی در حوزه حجاب و عفاف و ترویج سبک زندگی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد زیرا موضوع ساماندهی مد و لباس از دیر زمان در کشورمان مطرح شده است و قوانینی هم برای آن مصوب شده است.

گزارش : صدیقه قربان‌نیا
 

منبع: بلاغ مازندران

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه