رنج مضاعف کمبود و گران‌فروشی دارو در مازندران

رنج مضاعف کمبود و گران‌فروشی دارو در مازندران

کمبود و نایاب بودن برخی اقلام دارویی و تجهیزات درمانی و پزشکی در مازندران باعث شده تا موارد محدود موجودی این اقلام از سوی فروشندگان و عرضه کنندگان با قیمت های گزاف و خارج از نرخ تعرفه گذاری به افراد فروخته شود و به نوعی از "این آب گل آلود ماهی می گیرند".

به گزارش مازنداصناف،  کالاهای مصرفی مختلف در اصناف گاهی با اختلاف قیمتی چشمگیر همراه است و افراد عادی را که شاید اطلاع چندانی از قیمت مصوب کالای مورد نیاز خود نداشته باشند را متضرر می‌کند.

ارائه هر جنس یا کالایی با قیمت بیشتر و گرانتر از قیمت واقعی آن ممکن است در مورد هر کالای مصرفی مردم اتفاق بیوفتد اما در برخی از شرایط فشار بیشتری را به فرد متقاضی وارد خواهد کرد که از آن جمله اقلام دارویی که گاها با جان انسان ها سر و کار دارد.

فردی که نیازمند دریافت خدمات درمانی است و با نسخه‌ای که پزشک معالج وی برای او تجویز کرده است، باید برای درمان داروهای مورد نیاز را خریداری کرده و روند درمانی خود را آغاز کند.

بالا بودن قیمت برخی از اقلام دارویی گاهی افراد را از در پیش گرفتن یا شروع روند درمان منصرف می‌کند و عدم استفاده از داروهای تجویز شده نسخه پزشک بر مشکلات جسمانی فرد بیمار می‌افزاید و در این میان در زمانی که گاها برخی از اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در بازار کمیاب می شود فروش گرانتر بیماران را در دریافت خدمات مربوطه با مشکل مواجه می کند و بیشتر به این مساله دامن می زند.

گرانفروشی از جمله عمده‌ترین مواردی است که شاید به دلیل نبود نظارت کافی در داروخانه‌ها به طور مکرر رخ می‌دهد و بیماران و خانواده های آنها را درگیر خود کرده است.

انسولین های قلمی از جمله اقلام دارویی که چندی است در داروخانه های مازندران کمیاب شده است و در این میان بیماران مبتلا به دیابت که براساس تجویز پزشک بعضا روزانه ۲ تا سه بار می بایست هر یک از این اقلام انسولین را مصرف کنند قادر به تامین آن نیستند و با مشکل مواجه می باشند.

این در حالی است که مازندران از نظر میزان شیوع دیابت رتبه اول کشور را دارد و ۱۹.۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به این بیماری مبتلا هستند و همچنین مازندران به دلیل دارا بودن رتبه دوم چاقی و اضافه وزن کشور رتبه ششم شیوع پیش‌دیابتی کشور دارد و ۲۹ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان در معرض ابتلا به این بیماری در آینده قرار دارند.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار بیمار دیابتی در شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران شناسایی شده‌اند که از مجموع یک میلیون و ۷۷۰ هزار و ۴۰۳ شهروند زیر پوشش بالای ۳۰ سال ۲۰۰ هزار و ۳۵۲ بیمار دیابت نوع ۲ شناسایی شد که ۱۱.۳ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

رنج مضاعف کمبود و گران‌فروشی دارو در مازندران

فاطمه از جمله افرادی که برای تهیه انسولین مادرش طی هفته های اخیر با مشکل مواجه شده است. او به خبرنگار ما گفت که برای تهیه انسولین های قلمی لومیر و نوورپید با مجوز نسخه تجویزی پزشک متخصص نتوانستم این دارو را به اندازه مورد نیاز در این مدت پیدا کنم.

وی ادامه داد:‌با توجه به اینکه مادرم روزانه ۲ بار هر یک از این انسولین ها باید تزریق کند تا به اندازه میزان قند خون او پایین بیاید که در صورت عدم تزریق انسولین میزان قند خون او بالا می رود و این روند می تواند بر سلامت اعضای حیاتی از جمله قلب و کلیه های او تاثیر منفی بگذارد.

به گفته این بانوی مازندرانی برای همین منظور مجبورم روزهای متعدد به دنبال یافتن انسولین داروخانه های متعدد بروم و البته در این میان مسائل خاصی نیز اتفاق می افتد که برای افرادی که نیاز به این دارو دارند واقعا دردآور است.

وی ادامه داد:‌هفته گذشته برای یافتن انسولین تمامی داروخانه های خیابان های فرهنگ و قارن رفتم و فارغ از اینکه برخی داروخانه اصلا این دارو را نداشتند برخی داروخانه ها نیز تعداد معدودی از این داروخانه ها با وجود اینکه این دارو را در اختیار داشتن اعلام می کردند که بدون نسخه این دارو را به قیمت بازار آزاد می فروشند.

وی اظهار داشت:‌ در حالیکه این رقم خیلی گزاف است و برای بیماری که چندین نوع قرص به صورت روزانه مصرف می کند کلافه کننده است.

رنج مضاعف کمبود و گران‌فروشی دارو در مازندران

اصغر دیگر شهروند مازندرانی که سرنوشتی مشابه فاطمه برای تهیه داروهای مورد نیازش گرفتار شد و گفت:‌برخی از اقلام دارویی به ندرت در داروخانه یافت می شود و آن تعداد داروخانه ای که نیز این داروها را دارند اصرار به فروش نرخ آزاد دارند و هزینه چند برابری را مطالبه می کنند.

وی ادامه داد:‌در حالیکه تا پیش ازاین و در ماههای گذشته که خبری از کمبود برخی اقلام دارویی نبود همین داروخانه ها داروها را با نسخه پزشک و با قیمت متعارف و دولتی بفروش می رساندند.

وی از مسوولان امر خواست تا ضمن رفع کمبود دارویی نظارت های خود را بر داروخانه ها بیشتر کنند تا شاهد چنین مسائلی در زمان های خاص و اینچنینی نباشیم.

زینب نیز از گرانفروشی در بخش لوازم و تجهیزات پزشکی گلایه کرد و اظهار داشت:‌نوارهای تست قند خون که استفاده می کنم تا پیش از این به قیمت حدود سه میلیون ریال می خریدیم اما اکنون با توجه به کمبود این نوار تست برای دستگاه سنجش قند خونم قیمت هفت میلیون ریالی را اعلام کردند.

وی ادامه داد:‌ فروشنده این تجهیزات کمبود نوار تست این نوع دستگاه قند خون را دلیل بالا رفتن قیمت اعلام کرد اما در مرکز دیگر فروش این نوع محصولات همین نوار تست قند خون با قیمت سه میلیون ریال به من فروخته شد.

رنج مضاعف کمبود و گران‌فروشی دارو در مازندران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که نظارت بر روند خدماتدهی و ارائه خدمات به بیماران در مراکز درمانی و داروخانه ها بر عهده این معاونت است.

کاظم محمودی ادامه داد: در همین راستا علاوه بر شماره تماس ۱۹۰ که مردم می توانند به صورت مستقیم شکایات و مشکلات خود را مطرح کنند واحد نظارت معاونت درمانی دانشگاه نیز با مراجعه حضوری به بیمارستان ها فعالیت های آنها را نظارت می کنند.

وی توضیح داد:‌ تخلفاتی از سوی مردم و با نظارت مجموعه علوم پزشکی گزارش شده که عمده این تخلفات دریافت هزینه های بیشتر از قیمت های متعارف است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: موارد تخلف های صورت گرفته از سوی این مراکز به تعزیرات حکومتی برای اعمال قانون معرفی می شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه