تاکسی‌های ساری به دستگاه کارتخوان مجهز می‌شوند

تاکسی‌های ساری به دستگاه کارتخوان مجهز می‌شوند

پرداخت کرایه با کارت‌های بانکی طبق رایزنی و هماهنگی با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، در مرحله نخست ۲۰ دستگاه تاکسی به دستگاه کارتخوان مجهز شدند.

به گزارش مازنداصناف، نداشتن پول خرد یکی از چالش‌های مهم و ناتمام مسافران و رانندگان تاکسی است که اعتراضات زیادی را به همراه دارد چالشی که سال‌ها هم رانندگان و هم مسافران را با این معضل روبرو می‌کند. همین مسئله باعث شده تا رانندگان ناوگان حمل‌ونقل شهری اولین چیزی را که به مسافر گوشزد می‌کنند این است که پول خُرد برای پرداخت کرایه ‌دارید یا خیر؟

مشکل پول خرد تاکسی‌ها به‌خصوص در مسیرهای کوتاه، مشکلی عادی است ولی گاه همین مشکل عادی دردسرساز شده و به تنش لفظی میان راننده و مسافر نیز منجر می‌شود. همه ما لااقل یک‌بار هم که شده شاهد بوده‌ایم که چانه‌زنی مسافر و راننده بر سر داشتن و نداشتن پول خرد به درگیری‌های لفظی منجر شده است.

بسیار اتفاق می‌افتد که مسافران به دلیل نداشتن پول خُرد کرایه بیشتری را به رانندگان می‌دهند، گاهی هم رانندگان ناچارند از دریافت کرایه به میزان تعیین‌شده خودداری کنند البته این موضوع همیشه به همین راحتی نیست و مسافرانی که روزانه مسیری را باید با تاکسی طی کنند و رانندگانی که هرروز قرار است مسافر جابه‌جا کنند، گذشتن از حق خود را ناعادلانه می‌دانند و به این موضوع اعتراض دارند.

در سنوات گذشته نیز اقداماتی در سازمان تاکسیرانی برای ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی انجام شد، اما موفقیت‌آمیز نبوده است و برای رفع معضل کرایه‌ها، تاکسی‌های درون‌شهری ساری مجهز به «ساری کارت» شدند و همشهریان برای تردد روزانه خود می‌بایست ساری کارت تهیه‌کرده تا علاوه بر پرداخت آسان، مشکل پول خرد هم حل شود اما ضعف در اطلاع‌رسانی و توجیه مردم و رانندگان نسبت به این موضوع و همچنین اعتراض رانندگان تاکسی نسبت به شیوه دریافت پولشان از سازمان تاکسیرانی و کسر مبلغی از حسابشان بابت هر تراکنش از سوی بانک عامل باعث شد تا این طرح با شکست مواجه شده و به‌مرور زمان این دستگاه‌ها از ناوگان عمومی شهری جمع شدند.

به گفته متولیان امر، این کارت و دستگاه‌های نصب‌شده در سطح شهر، قابلیت خرید شارژ، انتقال وجه، پرداخت کرایه اتوبوس، خرید نان از برخی نانوایی‌ها و خرید از فروشگاه‌های مشمول این طرح را داشت اما با شکست مواجه و از چرخه فعالیت خارج شد.

تجهیز تاکسی‌های شهر به دستگاه کارتخوان

حالا انتظار می‌رود فرمانداری و شورای شهر، علاوه بر رُند کردن قیمت‌ها برنامه‌ای برای آسان‌تر کردن نحوه پرداخت آن داشته باشند البته بسیاری از راننده‌ها بر این باورند نصب دستگاه کارت‌خوان در تاکسی‌ها بسیاری از این مشکلات را حل می‌کند و مسافران نیز پرداخت کرایه به این روش را ترجیح می‌دهند.

در این دوره مدیریت شهری، با بررسی‌های انجام‌شده تصمیم بر آن شد که بخشی از نیاز مردم و رانندگان تاکسی را می‌توان با قرار دادن دستگاه پوز در تاکسی‌ها رفع کرد، طبق رایزنی و هماهنگی با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، تأمین دستگاه‌های پوز برای تاکسی‌ها، ون، اتوبوس و ... در دستور کار قرار گرفت.

در فاز نخست، ۲۰ دستگاه تاکسی شهری در یک مسیر پرتردد شهری به این دستگاه مجهز شد که در صورت رضایتمندی و استقبال مسافران، بیش از ۳ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی به دستگاه‌های پوز شاپرکی تجهیز خواهند شد.

با توجه به اینکه بیشتر تراکنش‌ها از طریق عابر بانک‌ها انجام می‌شود و مردم دیگر کمتر پول نقد به همراه دارند و یا کرایه تاکسی‌ها به‌صورت رُند نیست، همواره مسافران و رانندگان تاکسی در این موضوع به مشکل برمی‌خوردند ازاین‌رو طرح پرداخت کرایه تاکسی با کارت‌های بانکی به‌صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت و این طرح به‌زودی در مرکز استان اجرایی خواهد شد.

همچنین روی تاکسی‌هایی که دارای دستگاه پوز هستند برچسب‌هایی نصب خواهد شد تا مسافران متوجه شوند تاکسی‌هایی که از آن استفاده می‌کنند دارای دستگاه پوز است و به‌راحتی می‌توانند کرایه تاکسی را با کارت‌های بانکی پرداخت کنند.

این دستگاه‌ها به‌صورت رایگان در اختیار راننده‌ها قرار می‌گیرد و سازمان‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ساری به‌طور هم‌زمان بر روند صحیح اجرای این پروژه نظارت دارند.

با مجهز شدن تاکسی‌ها به دستگاه‌های پوز، پرداخت کرایه نیز برای مسافران به‌ویژه در مورد پول خرد راحت‌تر می‌شود.

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه