بازار برنج در رکود عمیق/برنج‌کاری دیگر مقرون به صرفه نیست
رئیس اتاق اصناف شهرستان فریدونکنار عنوان کرد؛

بازار برنج در رکود عمیق/برنج‌کاری دیگر مقرون به صرفه نیست

رئیس اتاق اصناف شهرستان فریدونکنار با اشاره به وضعیت کشت برنج و بازار فروش این محصول در فریدونکنار گفت: متاسفانه رکود عمیقی بر بازار خرید و فروش برنج حاکم است و کشت برنج، به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

به گزارش مازنداصناف، مسعود نصیری رئیس اتاق اصناف فریدونکنار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: فریدونکنار یکی از قطب‌های تولید برنج در کشور است و ساکنان این منطقه از طریق کشاورزی و کشت برنج ارتزاق می‌کنند و زمانی که بازار برنج با رکود مواجه می‌شود، سایر کسب‌وکارها نیز وارد فاز رکود می‌شوند.


به گفته وی دولت در ابتدای سال جاری برنج‌های پرمحصول را خریداری کرد اما سایر انواع برنج همچنان در انبارهای کشاورزان دپو شده است و این نگرانی وجود دارد که با گرم‌شدن هوا، برنج‌های دپو شده آفت زده و از بین برود.


رئیس اتاق اصناف فریدونکنار افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر میزان خرید برنج از سوی تجار و بازرگانان نیز به شدت کاهش پیدا کرده چرا که تجار نیز امکان پرداخت نقدی محصول خریداری شده را ندارند و عمدتا به صورت اقساط خریداری می‌کنند.


نصیری با اشاره به هزینه‌های مختلف کشت و برداشت برنج گفت: برای کشت و کار در یک زمین کشاورزی، کشاورزان هزینه‌های متعددی را باید بپردازند؛ کشاورزان عموما کود و تجهیزات مورد نیاز خود را از بازار آزاد و به صورت نقد خریداری می‌کنند. هزینه حمل‌و‌نقل و مزد کارگر نیز باید به موقع پرداخت شود؛ و همین امر بر قیمت نهایی محصول در بازار تأثیر می‌گذارد.


وی عنوان کرد: کشاورزان محصول نهایی برنج را به طور میانگین به قیمت ۶۰ هزار تومان به ازای یک کیلوگرم به تاجر می‌فروشند که این محصول با احتساب هزینه بوجار(غربال)، حمل‌و نقل و مزد کارگر، در نهایت با قیمت حدود کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.


به گفته نصیری، کاهش قدرت خرید مردم، بازار برنج را با رکود عجیبی مواجه کرده است و عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد. در صورتی که اگر دولت واردات برنج خارجی را ممنوع و یا به میزان نیاز کشور برنج وارد کند، عرضه و تقاضای برنج در بازار به تعادل می‌رسد و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه