کمبود زمین دلیل کُندی اجرای نهضت ملی مسکن در مازندران است
استاندار مازندران:

کمبود زمین دلیل کُندی اجرای نهضت ملی مسکن در مازندران است

استاندار مازندران، کمبود زمین در این استان را از جمله مشکلات اصلی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت که دستگاه های متولی باید در ارتباط با اعطای زمین نهایت همکاری را داشته باشند و هیچ عذری در این زمینه پذیرفتنی نیست.

به گزارش مازنداصناف، سیدمحمود حسینی‌پور روز یکشنبه در جلسه شورای عالی مسکن مازندران در ساری افزود:‌ در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، هم اکنون برخی از شهرستان‌های مازندران نسبت به تهیه زمین در شرایط مطلوبی قرار ندارند و مسئولان باید برای رفع این مشکل اهتمام بیشتری داشته باشند.


وی با بیان اینکه همسو با اجرای طرح نهضت ملی مکسن، شهرستان‌های تنکابن، ساری، سیمرغ، رامسر و بابلسر نسبت به تامین زمین با مشکل مواجه اند، اظهار داشت: باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی، مشکل تهیه زمین در برخی از شهرهای مازندران رفع شود.

مقام عالی دولت در مازندران، با اشاره به اینکه در حوزه مسکن معاونت عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی استان باید جهادی تر وارد این عرصه شوند، خاطرنشان کرد:‌ مدیران کل ستادی نیز باید با حضور در شهرستان هایی که مشکل تامین زمین دارند، این مشکل را رسیدگی و در کمترین زمان رفع کنند.

استاندار مازندران تصریح کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن به هیچ عنوان نباید حساست به خرج داد و تمام دستگاه‌هایی که در این ارتباط نقش دارند باید حداکثری همکاری و مساعدت را در این زمینه داشته باشند تا با تهیه زمین این مشکل رفع شود.

وی از معاون امور عمرانی و همچنین مدیرکل راه و شهر سازی استان خواست دستگاه هایی که در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را ندارند معرفی کنند.

 

استاندار مازندران با اشاره به تصویب احداث چهار شهرک مسکونی در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مازندران، گفت: برای احداث این شهرک ها با ظرفیت ۳۰ هزار واحد مسکونی در مجموع ۴۰۰ هکتار زمین تیهه شده است.

وی از آغاز عملیات اجرایی طرح احداث شهرک گهرباران ساری در ۱۰۰ هکتار زمین با ظرفیت ۱۰ هزار واحد مسکونی در ۲۲ بهمن امسال خبرداد و گفت که شهرک گلوگاه با ۱۲۶ هکتار وسعت و با ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز برای آغاز عملیات اجرایی در حال آماده سازی است.

وی شهرک مسکونی بابلسر با ۱۲۵ هکتار وسعت و با ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ واحد و همچنین شهرک چپکرود با ۶۰ هکتار وسعت و با ظرفیت پنج هزار واحد مسیکونی را از جمله چهار شهرک مصوب شده در شورای عالی مسکن استان ذکرکرد.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه در مازندران برای اینکه بتوانیم این جمعیت را سروسامان دهیم نیاز به این شهرک ها داریم، گفت که این شهرک‌ها باید به روز و متناسب با نیازهای روز ساخته شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

حسینی‌پور با اشاره به مشکل کمبود زمان در غرب مازندران با بیان اینکه برای رفع این مشکل نیز باید شهرک سازی را در دستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: با توجه به کمبود زمین، باید به فکر شهرهای جدید با ظرفیت ۲۰ تا ۵۰ هزار نفری در این استان باشیم تا مشکل مسکن در این منطقه را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه با افزایش چندین برابری اجاره واحد مسکونی، اجاره نشین ها در زمان حاضر در شرایط سختی به سر می‌برند و نحوه نظارت در این ارتباط باید مشخص شود، گفت: واحدهای مسکونی خالی از سکنه و همچنین واحدهای مسکونی دانشجویی نیز باید شناسایی شود ضمن اینکه بسیاری دانشگاه های فعال استان زمین دارند و باید نسبت به احداث خوابگاه های دانشجویی اقدام کنند.

 

استاندار مازندران بر لزوم استفاده از ظرفیت انبوه سازان در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت که انبوه سازان باید به فکر این باشند که سیمای شهری واحدی را در سطح استان ایجاد کنند.

طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد. قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود. سهم مازندران از این طرح سالانه ۳۸ هزار و در مجموع ۱۵۲ هزار خانه است.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.


همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانستند ثبت‌نام کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه