حمایت اتاق اصناف ایران از تشکیل کارگروه ملی مراکز خرید بزرگ کشور
مجتبی صفایی در نشست با مدیران مراکز خرید بزرگ کشور مطرح کرد؛

حمایت اتاق اصناف ایران از تشکیل کارگروه ملی مراکز خرید بزرگ کشور

رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به نگاه ویژه اتاق اصناف ایران به حمایت از بازارهای سنتی و اسلامی کشور، بر لزوم تشکیل کارگروه ملی مراکز خرید بزرگ کشور برای رفع مشکلات فعالان این حوزه تاکید کرد.

به گزارش مازنداصناف، نشست «هم‌اندیشی و بررسی مسائل مراکز خرید بزرگ کشور»، با حضور مجتبی صفایی، رئیس اتافق اصناف ایران، محمود بنانژاد، دبیرکل اتاق اصناف ایران و علی توسطی، مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران و همچنین مدیران و نمایندگان ۴۰ مرکز خرید بزرگ کشور برگزار شد.

 مجتبی صفایی، در این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران طی سخنانی گفت: مجموعه صنفی کشور شامل مال‌ها، مجتمع‌های تجاری و همچنین بازاریان و واحدهای صنفی خرد است که با ایجاد ۹ میلیون شغل، ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد؛ ۹ میلیون شغلی که نه در شرایط عادی کشور، بلکه در شرایط تحریمی از آن یاد می‌کنیم. همچنین امروز بیش از ۳ میلیون واحد صنفی، بیش ۷۵۰۰ اتحادیه صنفی، چیزی نزدیک به ۴۰۰ اتاق اصناف در کشور در حال فعالیت هستند و کشور ما از این جهت دارای ظرفیت عظیمی است.

 وی با تاکید بر رویکرد اتاق اصناف نسبت به حمایت ویژه از بازارهای سنتی و اسلامی کشور، افزود: مجموعه اتفاقات اخیر رخ داده در برخی از مراکز خرید بزرگ کشور زیبنده و در شان این مراکز نبوده است و گاهی تصمیمات ناروایی بر این مجموعه‌ها اعمال می‌شود. با توجه به اینکه شما عزیزان نیز به عنوان فعالان صنفی، از همکاران ما محسوب می‌شوید، پس از بازدیدهایی که از برخی مراکز خرید بزرگ داشتم، ضروری دانستم که زمینه‌های لازم را برای اتصال این حلقه مفقوده و رفع نگرانی‌های موجود در این زمینهایجاد شود.

 رئیس اتاق اصناف ایران پیشنهاد داد: با تشکیل شورای مراکز خرید بزرگ کشور(مال‌ها) و انتخاب یک نفر به عنوان مسئول و پیگیری کننده، می‌توانیم ارتباط این شورا با اتاق اصناف ایران را ایجاد کنیم تا این ارتباط باعث شود زمینه رسیدگی به کم و کاستی‌های این حوزه که هر روز به عنوان یک چالش‌ جدید بروز می‌کند و یا حتی حمایت از طرح‌های توسعه‌ای شما که نیازمند رایزنی و تعامل با دستگاه‌های مختلف است، شکل بگیرد.

 یی یادآور شد: این اتفاق جدیدی است که تنها با هدف ایجاد وحدت در این حوزه ایجاد خواهد شد؛ وحدتی که نمونه آن را در روزهای اخیر با تصویب اصلاحات قانونی که ۱۰ سال پشت درب مجلس شورای اسلامی مانده بود، به منصه ظهور گذاشتیم. این موضوع ظرفیت‌های اتاق اصناف ایران را نشان می‌دهد که برای توسعه و پیشرفت کسب و کار خود در این حوزه نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 جلب همکاری مراکز خرید بزرگ در طرح «نمایشگاهی به وسعت ایران»

محمود بنانژاد، دبیرکل اتاق اصناف ایران نیز در این نشست با اشاره به فرصت‌هایی که ایجاد مراکز خرید بزرگ در کشور ایجاد می‌کند، گفت: در صورتی که برنامه‌ریزی همه‌جانبه و مناسبی در این حوزه پیش‌بینی شود، راه‌اندازی و فعالیت مراکز خرید بزرگ یک فرصت بی‌بدیل در حوزه اقتصادی محسوب می‌شوند.

 وی بادآور شد: متاسفانه امروز مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید بزرگ درگیر چالش‌های بسیاری هستند. ما به این موضوع واقف هستیم و معتقدیم که اگر مجموعه‌ای از شما قبول زحمت ‌کند و در کنار مجموعه اتاق اصناف ایران قرار ‌گیرد، اتفاقات خوبی برای غلبه بر این چالش‌ها رخ خواهد داد. ما در اتاق اصناف ایران در کنار نقش حمایتی خودمان، در مقام ابلاغ مصوبات و دستورات حاکمیتی می‌توانیم نظرات کارشناسی و نظرات جامعه را نیز در این زمینه مطرح کنیم. تنها در این صورت است که این کارگروه می‌‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد.

 بنانژاد با اشاره به وظایف ستادی اتاق اصناف ایران گفت: با اهتمام هیأت رئیسه جدید اتاق اصناف ایران تا کنون ۱۴ کمیسیون تخصصی و کارگروه تشکیل شده است. اگر این اتفاقات نیز در این حوزه آغاز شود، قطعا با همکاری هم می‌توانیم برای ساماندهی این حوزه گام‌های بلندی برداریم.

 دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به برخی برنامه‌های در دست اجرا برای غلبه بر رکود ایجاد شده در سطح بازار نیز گفت: درنظر داریم طرحی با عنوان «نمایشگاهی به وسعت ایران» یا همان فروش های فوق العاده در واحدهای صنفی را آغاز کنیم. در این طرح یک سری شرایط و امکاناتی هم برای خریداران ایجاد کردیم تا مشتریانی که به واحدهای صنفی شما معرفی می‌شوند، بتوانند به سهولت خرید کنند و هزینه خریدهای خود را به صورت اقساط پرداخت کنند که در این زمینه اطلاع رسانی‌های لازم انجام خواهد شد و از شما می خواهیم در این زمینه با ما همراهی لازم را داشته باشید.

لزوم تشکیل شورای هماهنگی مراکز خرید بزرگ کشور

علی توسطی، مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این نشست در سخنانی گفت: ما باید درک صحیحی از تغییراتی که در سطح دنیا در حوزه کسب و کار و تجارت به وجود آمده داشته باشیم تا بتوانیم با یک پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مناسب، برای حرکت صحیح در این حوزه داشته باشیم. همه عزیزانی که در این مراسم حضور دارند با چنین باوری به حوزه راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه‌های بزرگ کشور ورود پیدا کرده‌اند و توفیقات بزرگی از جمله صرفه‌جویی در هزینه، صرفه‌‌جویی در وقت و ایجاد رضایتمندی به واسطه نوع خدمات و تسهیلات درنظر گرفته شده را کسب کرده‌اند.

وی افزود: اما برای اینکه به ساختار سنتی بازار و اصناف ما آسیب وارد نشود و فعالیت این واحدهای صنفی نیز تسهیل شود، نیاز به یک شورای هماهنگی یا اتاق فکر داریم تا بتوانیم ضمن حمایت از ساختار چند صد ساله و بلکه چند هزار ساله بازار و اصناف و جلوگیری از وارد شدن از لطمات احتمالی به این بخش، از منافع فروشگاه‌های بزرگ نیز حمایت کنیم.

 ادامه این نشست نیز به بیان نقطه نظرات مدیران مراکز خرید بزرگ کشور اختصاص داشت که حاضران با اشاره به میزبانی مراکز خرید بزرگ از حدود ۵۰ صنف مختلف، از مزیت‌های این مراکز و تاثیرگذاری بر حوزه‌های مختلف صنفی از جمله حوزه پوشاک، غذا، سینما و … سخن گفتند و خواستار توجه و حمایت بیشتر مسئولین به این مراکز و اخذ نظرات مشورتی در تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه شدند.

منبع: اتاق اصناف ایران


ارسال دیدگاه