صنف خیاطان در زمره میراث‌داران کشورند/خیاطی میراث ملی ایران است
رئیس اتاق اصناف ایران در همایش گرامیداشت روز ملی خیاط:

صنف خیاطان در زمره میراث‌داران کشورند/خیاطی میراث ملی ایران است

رئیس اتاق اصناف ایران در همایش گرامیداشت روز ملی خیاط، گفت: برخی از صنوف میراث یک کشورند و هنر خیاطی در زمره این اصناف قرار دارد؛ هنری که بسیار ارزشمند و مقدس است.

به گزارش مازنداصناف، همایش گرامیداشت روز ملی خیاط با حضور مجتبی صفایی، رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، غلامرضا حسن‌ پور، رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور، حمید رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران و برخی از روسای اتحادیه‌های صنفی تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از پیشکسوتان خیاط به میزبانی اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه عصر امروز، دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران در این همایش با تجلیل از هنر و توان زحمت‌کشان عرصه دوخت و دوز گفت: برخی از صنوف میراث یک کشورند و هنر خیاطی در زمره این اصناف قرار دارد؛ هنری که بسیار ارزشمند و مقدس است.


به گفته مجتبی صفایی، ورود تکنولوژی‌ به هنرصنعت خیاطی باعث شده تا بسیاری از بزرگان و پیشکسوتان این عرصه از دایره فعالیت خارج شوند. اگرچه معتقدم باید با تجهیز این صنعت به تکنولوژی‌های روز دنیا بتوانیم با کشورهای پیشرفته و صاحب‌نام در صنعت دوخت و دوز رقابت کنیم، اما نباید از تجربه و تخصص بزرگان و ریش‌سفیدان این هنر نیز غافل شویم.


وی ادامه داد: همواره تأکید کرده‌ام که باید از صنوف باانصاف، امانتدار و متدین تجلیل شود و بی‌شک صنف خیاطان از جمله صنوف باانصاف، امانتدار و متدینی هستند که باید در جایگاه واقعی خودشان مورد تجلیل و قدردانی قرار گیرند.


رئیس اتاق اصناف با اشاره به کیفیت برتر محصولات ایرانی در بازارهای جهانی، برندسازی را لازمه حفظ جایگاه خیاطی ایرانی دانست و خطاب به پیشکسوتان این عرصه گفت: خلاقیت و هنر شما در دنیا بی‌نظیر است اما نباید اجازه دهید، برندهای خارجی، هنر دست شما را با نام خود در بازارهای جهانی عرضه کنند.


صفایی افزود: مقابله با ورود پوشاک قاچاق و دست دوم تنها از مسیر برندسازی محقق می‌شود و برندسازی نیز باید به دست صاحبان این حوزه و فعالان صنف خیاطان انجام شود.


به گفته وی یکی از ملزومات حفظ هنر خیاطی ایرانی، به روزرسانی و همگام‌شدن با پیشرفت‌های این هنر در سراسر جهان است.


وی در پایان بر اهمیت حفظ هنر خیاطی در کشور به عنوان یک میراث ملی تأکید کرد و گفت: در روزگاری که روش‌های سنتی خیاطی جای خود را به تکنولوژی‌های روز دنیا داده است، غفلت از این هنر در ایران، متأسفانه موجب حذف و فراموشی هنرمندان این عرصه می‌شود.

منبع: اتاق اصناف ایران

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه