سنگینی بار منطقه آزاد روی دوش بنادر مازندران

سنگینی بار منطقه آزاد روی دوش بنادر مازندران

تایید لایحه منطقه آزاد مازندران تکالیف ویژه و جدیدی را برای بنادر فعال استان ایجاد می‌کند تا با توان بیشتتر در چرخه جدید تجاری گام بردارند.

به گزارش مازنداصناف، لایحه ایجاد منطقه آزاد مازندران در شورای نگهبان تایید شد و این مصوبه تکالیف جدیدی را روی دوش بنادر مازندران می گذارد تا شاید از این طریق ظرفیت‌های نهفته و خالی آن فعال شود.

سه بندر شامل امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار در مازندران فعالیت دارد که در حال حاضر بخشی از ظرفیت‌ های آن نیمه کاره، ناتمام و غیر فعال مانده است و امید می‌رود که با فعال شدن منطقه آزاد بخشی از این ظرفیت‌ های مغفول مانده آن احیا شود.

همجواری مازندران با کشورهای حاشیه خزر و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال جنوب نیز تاکنون نتوانسته است بخشی از ظرفیت‌ های مغفول مانده بنادر شمال از جمله مازندران را فعال کند. نبود زیرساخت‌ های مناسب از جمله کانتینرهای یخچال‌ دار و بزرگ و وجود قوانین متنوع و گاه متعارض تاکنون سبب شد که تجار و بازرگانان انگیزه کافی برای تجارت از بنادر شمالی و مازندران نداشته باشند.

مازندران با اجرای منطقه آزاد در مسیر جدید تجاری قرار می‌گیرد و همه تلاش‌ ها بر این است تا منطقه آزاد این استان همانند دیگر مناطق اسیر واردات نشود و بتواند در حوزه صادرات و تجارت بین‌الملل نقش ویژه‌ای ایفا کند.

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران با اشاره به تصویب منطقه آزاد مازندران در شورای نگهبان گفت: تاکید دولت مبنی بر توسعه صنایع و تجارت سبز با کشورهای حاشیه خزر و سی‌ آی‌ اس است و منطقه آزاد بستری مهم برای تجارت در استان به شمار می رود.

 

سنگینی بار منطقه آزاد روی دوش بنادر مازندران

 

تکیه مناطق آزاد بر بنادر مازندران

وی با اشاره به اینکه ۳ بندر مهم در استان فعال است، گفت: منطقه آزاد استان نیز با تکیه بر سه نقطه شامل بنادر امیرآباد، چپکرود در بابلسر و بندر نوشهر مورد تصویب و تائید قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به مزیت‌های منطقه آزاد از آن به عنوان فرصت مهم تجاری و اقتصادی در استان بیان کرد و گفت: معافیت‌ های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، حذف تشریفات اداری و تسریع در فرایند صادرات واردات از جمله مزیت ها به شمار می‌رود.

استاندار مازندران جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری را از دیگر مزیت‌ های منطقه آزاد بیان کرد و گفت: منطقه آزاد تجاری برای ارتقای فعالیت‌ های تجاری و اقتصادی مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر و سی‌ آی‌ اس مزیت‌ های فراوانی دارد.

استاندار مازندران با اشاره به فعال بودن سه بندر مهم در استان یادآور شد: بندر امیرآباد از بنادر بزرگ شمال و کشور به شمار می‌رود و قرار است ترانزیت سنگ آهن روسیه از طریق این بندر صورت گیرد.

وی ادامه دا:د سالانه بیش از ۴ میلیون تن سنگ آهن روسیه از طریق دریای سرخ به هند حمل می‌شود و طی رایزنی با کارشناسان هندی مقرر شد حمل سنگ آهن از طریق بندر امیرآباد به بندر شهید رجایی و انتقال به هند مورد توجه قرار گیرد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد. این منطقه ویژه اقتصادی با دارا بودن اراضی وسیع پشتیبانی به مساحت هزار و ۶۰ هکتار ( قابل افزایش تا دو هزار و ۲۰ هکتار )، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال - جنوب و بهره مندی از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای به عهده گرفته است.

با عنایت به اهمیت استراتژیکی دریای مازندران و وجود بازارهای عظیم اطراف آن همراه با پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری فراوان مانند استخراج و سواپ منابع انرژی،‌ حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت کالا توسعه این مجتمع عظیم بندری مورد توجه ویژه قرار گرفته و انتظار می رود با اجرای طرح توسعه در سال‌های آینده جایگاه شایسته ای را به ویژه با فعال‌تر شدن کریدور شمال - جنوب و افزایش سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی در عرصه تجارت بین‌المللی ایفا نماید. این بندر می تواند خدمات غله، کالای عمومی، نفتی، رورو، کانتینری، نگهداری و پردازش کالا برای صاحبان کالا و بخش های دولتی به ارائه خدمت بپردازد.

محمدعلی موسی پور مدیرکل بندرامیرآباد یکی از برنامه های راهبردی بندرامیرآباد در حوزه صادارت را عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد بدون نفت و کسب سهم بیشتر صادرات غیرنفتی در حوزه خزر عنوان کرد.

سنگینی بار منطقه آزاد روی دوش بنادر مازندران

وی با اشاره به شرایط خاص کشورهای حوزه CIS، وجود این بندر فرصت مناسبی دانست تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌ بالای تولید کالا در کشور ، تجارت دریامحور توسعه یابد.

موسی پور یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بازرگانان و صاحبان کالا را به انجام امور تجاری از طریق بندرامیرآباد ترغیب می کند، دارا بودن شقوق مختلف حمل ونقل عنوان کرد و گفت: حمل و نقل ریلی و مسیر دریایی با توجه به ضریب ایمنی بالاتر و هزینه کمتر، یکی از جذابترین مسیر ترکیبی صادراتی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل است.

موسی پور: حمل و نقل ریلی و مسیر دریایی با توجه به ضریب ایمنی بالاتر و هزینه کمتر، یکی از جذابترین مسیر ترکیبی صادراتی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل است

مدیرکل بنادرودریانوردی امیرآباد تأکید کرد: بندر امیرآباد با ایجاد زیرساخت‌ های مناسب نوید بخش گسترش بازارهای صادراتی محصولات تولیدی به کشورهای حوزه CIS است.

 

تهیه برنامه ویژه و جامع توسعه بندر امیرآباد

طرح جامع بندر امیرآباد نیز از سوی دولت تهیه شده است و قرار است با تکیه بر بنادر امیرآباد و کاسپین، بنادر شمال به جنوب کشور برای نقش آفرینی در کریدور شمال- جنوب وصل شوند. وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به مازندران با اشاره به حوزه‌ های حمل و نقل گفت: برنامه ویژه و جامع برای توسعه بندر امیرآباد باید تهیه شود و در مازندران روی بندر امیرآباد و در گیلان روی بندر کاسپین تمرکز ویژه‌ای کرده‌ایم تا دریای شمال به جنوب را وصل کنیم.

مهرداد بذرپاش افزود: در استان مازندران و در بندر امیرآباد در تلاش هستیم تا شبکه ریلی را تکمیل و دریای جنوب را به دریای شمال وصل کنیم.

بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌ های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌ سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بنادر نوشهر و فریدونکنار نیز از دیگر ظرفیت های تجاری مازندران به شمار می روند و قطعا نقش این بنادر نیز با تحقق و اجرای لایحه منطقه آزاد، پررنگ تر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/

 

ارسال دیدگاه