بازار روغن موتور در آستانه بحران/تخلف انجمن صنفی پالایشی کشور با افزایش ۸۰درصدی قیمت لوبکات
تعیین تکلیف قیمت‌ها در شنبه هفته آینده؛

بازار روغن موتور در آستانه بحران/تخلف انجمن صنفی پالایشی کشور با افزایش ۸۰درصدی قیمت لوبکات

طبق تصمیم انجمن پالایشی کشور قیمت لوبکات از این پس بر اساس ارز ۳۸۵۰۰ تومانی محاسبه و قیمت آن به ۲۱ هزار تومان می رسد. حالا احتمال می رود که قیمت روغن موتور در بازار افزایش قیمت شدیدی را تجربه کند.

به گزارش مازنداصناف، با افزایش قیمت روغن پایه احتمالات برای گرانی روغن موتور هم بیشتر شده است. بر اساس آنچه سلمان اسماعیلی دبیر انجمن روانکاران کشور می گوید: قیمت لوبکات از ۱۲ هزار تومان در ابتدای سال به ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافته است. حالا هم انجمن صنفی پالایشگاهی کشور تصمیم گرفته که مبنای ارزی این محصول را از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار تومان تغییر دهد، که قیمت این محصول به ۲۱ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

 

انجمن صنفی پالایشگاهی کشور تصمیم گرفته که مبنای ارزی این محصول را از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار تومان تغییر دهد، با این تغییر، قیمت این محصول به ۲۱ هزار تومان افزایش خواهد یافت این در حالی است که لوبکات در ابتدای سال به قیمت حدود ۱۲ هزار تومان فروخته می شد

او با بیان اینکه افزایش حدود ۸۰ درصدی قیمت لوبکات بدون شک منجر به رشد قیمت روغن موتور در سطح بازار خواهد شد، گفت: چنین رشد قیمتی امکان تولید را از پالایشگاه های روغن سازی می گیرد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به تاثیر افزایش قیمت لوبکات روی بازار روغن موتور، گفت: لوبکات تنها ۳ درصد تولید پالایشگاه های کشور را به خود اختصاص داده و هر ۵۰ درصد رشد قیمت در این محصول تنها ۱.۵ درصد روی سود تولیدکنندگان این محصول تاثیر می گذارد. این در حالی است که چنین افزایش قیمتی بازار روغن موتور را دچار بحران می کند.

 

سیاست دولت این است که لوبکات در بورس به قیمت پایه معامله شود، اما انجمن صنفی پالایشی بر خلاف رویه و تاکیدات دولت نرخ های جدید لوبکات را با دلار ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه کرده و این کار کاملا غیر قانونی است

او در ادامه افزایش قیمت لوبکات را غیر قانونی دانست و گفت: سیاست دولت این است که لوبکات در بورس به قیمت پایه معامله شود، اما انجمن صنفی پالایشی بر خلاف رویه و تاکیدات دولت نرخ های جدید لوبکات را با دلار ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه کرده و این کار کاملا غیر قانونی است.

اما این تنها اسماعیلی نیست که نسبت به سیاست های قیمتی انجمن صنفی پالایشی کشور گله دارد. یکی دیگر ازفعالین صنعت روغن که نخواست نامش اعلام شود، در اینباره به بازار گفت: بخش پایین دستی صنعت نفت در مقایسه با پالایشگاه‌های خصوصی، از بنیه اقتصادی و مالی بسیار ضعیف تری برخوردار هستند و قیمت گذاری فرآورده‌های پالایشگاهی، صرفا با رویکرد جانبدارانه از پالایشگاه‌های نفت و تامین یک جانبه منافع آن‌ها، آن هم بدون در نظر گرفتن سرنوشت بخش خصوصی پایین دستی، نهایت بی انصافی و مغایر با مبانی اقتصاد مقاومتی است.

 

شنبه سرنوشت ساز برای بازار روغن موتور

حالا قیمت لوبکات افزایش یافته باید منتظر ماند و دید که تولیدکنندگان روغن موتور چه تصمیمی را برای بهای محصولات خود خواهند گرفت.

 

در خصوص قیمت های جدید شنبه هفته آینده نشستی بین ۴ تولید کننده اصلی روغن موتور برگزار خواهد شد

به گفته دبیر انجمن روان کارهای کشور، در خصوص قیمت های جدید شنبه هفته آینده نشستی بین ۴ تولید کننده اصلی روغن موتور برگزار خواهد شد. امیدواریم که قیمت لوبکات به قیمت ها قبلی بازگردد. اما در هر صورت قیمت روغن موتور همیشه پیرو سازمان حمایت بوده و از قیمت این سازمان تبعیت کرده‌است.

او معتقد است که مساله روغن یک مساله ملی بوده و هر گونه تغییر قیمت در آن می تواند تبعات زیادی به خصوص در حمل و نقل جاده ای داشته باشد. چرا که هزینه ها در حمل و نقل جاده ای وابستگی زیادی به قیمت روغن موتور دارد.

 

احتمال کمبود عرضه در بازار

بر اساس آنچه اسماعیلی می گوید ۸۵ الی ۹۰ درصد روغن موتوری که در بازار موجود است، تولیدات ۴ تولید کننده اصلی این محصول بوده و سهم تولید کننده کوچک از بازار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

جالب اینجاست که این ۴ تولید کننده اصلی باید محصولات خود را به قیمت مصوب تعیین شده از سوی دولت عرضه کنند این در حالی است که تولیدکنندگان دیگر قیمت محصولات خود را بر اساس قیمت تمام شده و بدون قیمت گذاری دستوری تعیین می کنند.

 

روغن موتور دوشنبه آینده با قیمت های جدید روی تابلو بورس می رود؟

فعالین بازار این احتمال را می دهند که افزایش قیمت لوبکات موجب کاهش تولیدات و عرضه از سوی تولیدکنندگان اصلی این محصول شده و موجب رشد و گرانی قیمت روغن موتور در بازار داخل و حتی صادرات شود. حالا باید منتظر ماند و دید که اولین عرضه بعد از این تغییرات قیمتی که دوشنه هفته آینده در بورس صورت می گیرد بر اساس چه قیمت هایی خواهد بود؟

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه